Afiliacja w marketingu

Co to jest afiliacja? Jak działają programy afiliacyjne?

Co to są programy afiliacyjne? Na czym polega afiliacja i jak ją wykorzystać w marketingu? Niemal od zarania dziejów ludzie szukają łatwego i szybkiego pomysłu na biznes w internecie, a wielu z nich za taki uważa afiliację. Czy to jednak dobra droga? O co właściwie chodzi z programami partnerskimi?

Afiliacja: definicja, przykłady zastosowań i rozliczeń

Afiliacja to model biznesowy działający w oparciu o rozliczenia za wypracowany na korzyść zleceniodawcy efekt, który obydwie strony ustalają i akceptują. Przykładem afiliacji są popularne w sieci programy partnerskie, w których osoba lub podmiot polecający dany produkt czy usługę otrzymuje prowizję w zamian za każdego zachęconego klienta.

Programy afiliacyjne mogą być rozliczane jednak nie tylko w oparciu o powyższy model. Zwykle w afiliacji stosuje się sposób rozliczeń CPA, czyli Cost Per Action, gdzie uczestnik programu afiliacyjnego otrzymuje zapłatę za każdą wykonaną akcję swojego użytkownika. Przykładowo więc na stronie internetowej umieszczamy reklamę banku zachęcającą do zaciągnięcia kredytu. Każdy zaciągnięty kredyt przez naszego użytkownika to wykonana akcja, za którą otrzymujemy procent od wartości kredytu lub wcześniej ustaloną z reklamodawcą stawkę.

Innym modelem rozliczeń w systemach afiliacyjnych są CPC (Cost Per Click) i CPM (Cost Per Mille), gdzie reklamodawca rozlicza się za każde kliknięcie lub każdy tysiąc wyświetleń. Afiliacja wydaje się być wartościowym rozwiązaniem dla właścicieli niewielkich blogów, które z racji na małą liczbę użytkowników nie zarobią zbyt dużo w systemach typu Google Adsense, natomiast ze względu na mocno sprecyzowaną grupę odbiorców, szukających konkretnych rozwiązań mogą zarobić na polecanych produktach i usługach.

Sprawdź również

Przykładowy plan marketingowy – co powinien zawierać?

Tworzenie strategii marketingowych może być przytłaczające, zwłaszcza jeśli jesteś początk…