Home Definicje pojęć marketingu i reklamy CPM – definicja i zastosowanie

CPM – definicja i zastosowanie

Co oznacza skrót CPM?

CPM to powszechnie stosowany skrót w języku reklamy i e-marketingu. Jest to jeden z kilku sposobów rozliczeń reklam pojawiających się w internecie. Skrót CPM został zaczerpnięty z języka angielskiego (cost per mille) i oznacza koszt, jaki reklamodawca płaci za każdy tysiąc wyświetleń reklamy na stronach internetowych przez użytkowników.

Na czym polega rozliczanie się za reklamę w systemie CPM?

Reklamy typu CPM wyświetlane są zarówno w formie graficznej, jak i tekstowej. W kampanii reklamowej typu CPM chodzi o to, by reklamodawca dotarł do jak największej liczby odbiorców, co jest szczególnie ważne w przypadku młodych firm, które są w trakcie budowania własnego wizerunku, rozpoznawalności oraz widoczności w sieci. Reklamodawca ma możliwość negocjowania ceny, jaką może zapłacić za każdy tysiąc wyświetleń określonej reklamy. Reklamodawcy wybierają również miejsca, na których mają pojawiać się reklamy, a każde ich wyświetlenie jest rejestrowane. Model rozliczeń reklamy CPM często stosowany jest zamiennie z modelem CPC (cost per click), jednak w przypadku CPC, opłata naliczana jest dopiero po kliknięciu w reklamę, a nie za samo jej wyświetlenie, jak w przypadku CPM.

Kiedy stosujemy model CPM?

O ile model CPC jest najczęściej wykorzystywany podczas kampanii sprzedażowych, o tyle model CPM znajduje zastosowanie w kampaniach wizerunkowych i nastawionych na rozszerzanie zasięgu firmy. Ze względu na to, że model rozliczeń reklamy CPM jest najbardziej przejrzysty jeśli chodzi o koszty, które ponosi reklamodawca, jest to najbardziej popularny model rozliczeń wśród klientów zlecających publikację swoich reklam. CPM pozwala również wydawcom, czyli na przykład właścicielom witryn internetowych, na czerpanie zysków za wyświetlenie reklamy na ich stronie. W modelu rozliczeń reklam CPM nie ma znaczenia, czy użytkownik kliknie w reklamę, liczy się jedynie emisja, czyli przedstawienie użytkownikowi pojedynczego przekazu reklamowego. Kampania reklamowa CPM ma jednak ten minus, iż reklamodawca nie jest w stanie zmierzyć efektywności przekazu reklamy, jak w przypadku kampanii CPC, gdzie kliknięcie oznacza świadome zainteresowanie użytkownika wyświetlaną reklamą.

Sprawdź również co to jest PPC!

Sprawdź również

Przykładowy plan marketingowy – co powinien zawierać?

Tworzenie strategii marketingowych może być przytłaczające, zwłaszcza jeśli jesteś początk…