Jak optymalizować stronę w Magento?

Czerwiec 10th, 2017 Jak optymalizować stronę w mgento?

Magento, jako jeden z systemów CMS, na których możemy postawić zarówno stronę jak i sklep internetowy jest zdecydowanie nielubiany przez pozycjonerów. To wszystko dlatego, że prace na nim – jak wiemy – bywają uciążliwe, szczególnie kiedy zamierzamy wprowadzać dosyć mocną przebudowę mającą na celu optymalizację witryny.

Na szczęście w systemie Magento mamy nieskrępowany dostęp do serwera FTP (w przeciwieństwie do Clickshopa czy Atomstora), dzięki czemu – mówiąc wprost – to czego nie uda nam się zrobić w CMS, zrobimy na plikach. W tym wpisie skupię się jednak na opisie tego, co oferuje nam Magento jako system zarządzania treścią. Jakie możliwości ma administrator serwisu, oczywiście, pod kątem rozwiązań związanych z SEO i marketingiem internetowym.

Adresy URL przyjazne wyszukiwarce

Jak wiadomo, jedną z podstawowych czynności jaką wykonujemy na stronie podczas prac optymalizacyjnych jest dostosowanie adresów URL do wymogów wyszukiwarki Google. Mówiąc w skrócie adresy mają brzmieć po ludzku, nie zawierać żadnych znaków specjalnych typu: id=123?;&%, zamiast podkreślników zawierać myślniki itp.

Niektóre systemy CMS np. kochany przez wszystkich WordPress z automat zawiera już możliwość tworzenia przyjaznych adresów. Magento niestety nie jest takie miłe i musimy sobie radzić sami. Nie jest to jednak takie trudne. Wystarczy zalogować się do panelu administracyjnego i w głównym menu wybrać zakładkę CMS. Tam wybrać podstronę serwisu, która nas interesuje np. kontakt i po lewej zaznaczyć „Informacje o stronie”. Znajdziemy tam pole „klucz URL”, którego wartość będzie stanowić nasz przyjazny adres URL. Banalne! 😉

adresy url Magento CMS

Canonicale w Magneto

Musimy pamiętać, szczególnie jeśli jest to sklep internetowy, o zastosowaniu adresów kanonicznych na optymalizowanej przez nas stronie www. Mówię tu, w szczególności o sklepach, gdyż zdarza się, że na stronach kategorii produktów użytkownik dostaje możliwość segregowania produktów np. po cenie czy rozmiarze, czego efektem jest nieco odmienny adres URL. Wyszukiwarka może go omylnie zaindeksować, co spowoduje kopie treści ze strony kategorii głównej, tej właściwej. Aby tego uniknąć dodajemy canonical.

Aby to robić w panelu admina w zakładce „System”, po lewej stronie odnajdujemy dział „Katalog”, a w nim ponownie „Katalog” i w liście czynności, która nam się pojawi na ekranie wybieramy „Optymalizacja dla wyszukiwarek” i tam, w miejscu, gdzie widnieje polecenie „Zastosuj tag Canonical dla produktów i kategorii” zaznaczamy opcję „TAK”.

canonicale CMS Magento

Title i Description – gdzie dodać w Magento?

Nieco wyżej wspomnieliśmy o poprawie adresów URL w stronach Magento. Tam również można dodać tytuł danej podstrony. Niestety nie dotyczy to stron produktowych, które rządzą się własnymi prawami. Aby je uzupełnić o wartościowy tag meta title i description należy wybrać z menu górnego w CMS „Katalog”, dany produkt lub kategorię i tam, w lewym menu wybrać opcję „Meta Information”.

Zawiera ona oczywiście pole do uzupełnienia tytułu i opisu meta podstrony produktowej i miejsce na meta keywords, które, jak wiadomo, zostawiamy puste.

CMS magento produkty meta

Sekcja BODY i sekcja HEAD w Magento

Jak się dostać do sekcji BODY i HEAD w Magento? To jest wręcz zasadnicze pytanie dla optymalizatora – wszak w tych dwóch najbardziej newralgicznych miejscach dodajemy np. kody narzędzi analitycznych czy mikroformaty. Możliwość edycji tych sekcji ma więc ogromne znaczenie. Co ważne, Magento oferuje taką możliwość swoim klientom. Nie mniej, uważajcie przy wszelkich modyfikacjach sekcji HEAD – jeśli bowiem coś sknocicie, a wcześniej nie zadbacie o kopie bazy danych, możecie stracić dane ze swojej strony www.

Wracając jednak do tematu, aby edytować sekcje HEAD i BODY wchodzimy w MENU w „System”, następnie wybieramy dział „Ogólne” i tam „Wygląd”. Zupełnie jak na załączonym screenie zostało to pokazane możemy dodać różne skrypty do sekcji HEAD i nieco niżej BODY.

Magento head i body

Opisy produktów przyjazne dla wyszukiwarek

Bardzo istotne jest odpowiednie zmodyfikowanie już istniejących opisów produktów lub utworzenie nowych. Do opisów należy dołączyć linkowanie wewnętrzne, nagłówki, pogrubienia, może jakiś obrazek czy video – tak, aby tekst stał się przyjazny dla Google. Edycji dokonujemy, podobnie jak pisałem w punkcie o tytułach i opisach meta dla produktów, po wyborze danego produktu w katalogu, w punkcie „Ogólne” w lewym menu.

produkt opis w Magento

Pamięć cache – pamiętajmy o usuwaniu

To, na co w szczególnym stopniu trzeba zwrócić uwagę podczas prac na Magento to pamięć cache, która zapisuje aktualny stan strony www i – jeśli o niej zapomnimy – może nam skutecznie utrudnić pracę. Często bowiem zdarza się, że ludzie zapominają o kasowaniu cache i potem dziwią się, że wprowadzane przez nich zmiany nie pojawiają się na stronie 😉 Jak to zrobić? Po każdej edycji tuż pod menu głównym w CMS pojawi się informacja o istnieniu cache – klikamy w nią, tak jak na załączonym obrazku i wybieramy opcję „Opróżnij składowanie cache”.

usuwanie cache panel admina Magento

Wielu z Was system Magento pewnie nie kojarzy się zbyt dobrze. Moje doświadczenie z pracy w agencjach SEO jest takie, że większość pozycjonerów nie lubi tego CMS’a. Jeśli jednak posiedzimy nad nim nieco dłużej może się okazać całkiem znośny. Mam nadzieję, że ten wpis pomoże niektórym z Was w pracy nad stronami postawionymi na Magento!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kategorie