Kody QR – Czym są i czy warto sobie nimi zajmować głowę?

Grudzień 25th, 2017 KOD QR

Minęło już parę dobrych lat odkąd wszędzie wokół pojawiły się QR kody, czyli dziwne, kwadratowe pola składające się z jeszcze większej liczby kwadratów. Za ich pomocą możemy szybko przenieść się z tzw. reala do wirtuala – wystarczy szybkie zeskanowanie kodu za pomocą swojego smartfona. Na pierwszy rzut oka wygląda to wszystko pięknie. Coś jednak chyba poszło nie tak, bo QR kody mają naprawdę złą prasę i panuje powszechna opinia, że rozwiązanie to nie sprawdziło się. Czy wobec tego warto zajmować sobie nimi głowę?

Co to jest kod QR?

Kod QR to nic innego jak dwuwymiarowy kod składający się z jasnych i ciemnych kwadratów. Stanowią one elementy systemu zero-jedynkowego, za pomocą którego możemy przesyłać informacje możliwe do odczytania za pomocą specjalnych czytników kodów QR (Zainstalowanych w naszych smartfonach i nie tylko). Za pomocą QR kodów mamy możliwość przekazywania dowolnych znaków: liter, cyfr, znaków specjalnych czy interpunkcyjnych.

Jak zeskanować kod QR?

Kod QR lepiej widoczni

(Kod QR za pomocą którego dostaniecie się na stronę Lepiej-widoczni.pl)

Stosowanie QR kodów z racji swojej prostoty i nowoczesności (wiadomo, lubimy to co wydaje nam się innowacyjne) szybko weszło niemalże do powszechnego użytku. Kody te możemy spotkać niemal wszędzie od restauracyjnego menu, biletów autobusowych, rowerów na wynajem, przez etykiety opakowań w sklepach i reklamy na billboardach po okładki książek. Wysyp QR kodów nie spowodował bynajmniej dużego zainteresowania nimi po stronie odbiorców. Mimo stosunkowo dużej prostoty działania, użytkownicy smartfonów nie rzucili się masowo do skanowania wszędobylskich kodów QR. W Polsce zaledwie kilka procent użytkowników urządzeń mobilnych przyznaje się do korzystania z QR kodów. Najwyższy wynik pod tym względem osiągają USA, a i tam nie przekracza on kilkunastu procent…

Dlaczego ludzie nie chcą korzystać z QR kodów?

Skoro więc korzystanie z QR kodów jest proste, szybkie i darmowe to dlaczego nie cieszą się one zbyt dużą popularnością? Odpowiedzi jest zapewne sporo. Jedną z nich może być fakt, że jako społeczność ogólnie nie ma w nas zbyt dużo chęci do „dowiadywania się więcej” 😉 A temu właśnie służą, jakby nie było, QR kody. Jeśli kupujesz spodnie w sklepie i chcesz dowiedzieć się więcej na temat materiałów z jakich je wykonano, zeskanuj QR Kod. No właśnie… Może i samo zeskanowanie byłoby proste ale już wizja dowiadywania się więcej nie jest na tyle kusząca by sięgnąć po telefon i wykonać choćby najbardziej banalną czynność. Jak więc korzystać mądrze z kodów QR, tak aby służyły one zarówno marce, jak i ludziom, a nie były jedynie pustym wypełnieniem miejsca na etykiecie?

Kiedy korzystać z QR KODów?

Korzystanie z QR kodów z punktu marketingowego punktu widzenia wydaje się rozsądny wówczas, gdy użytkownicy rzeczywiście będą go skanować, gdy jego istnienie będzie rzeczywiście niezbędne lub bardzo przydatne. Oto kilka przykładów:

Kiedy mamy do przekazania długi, trudny do zapamiętania adres URL. Przekazujemy potencjalnemu klientowi wizytówkę z nazwą naszej firmy i adresem strony internetowej. Problem w tym, że adres ten może być długi (dwu, trzy, a nawet czteroczłonowy!) i jego przepisanie w odpowiednie okienko przeglądarki może być sporym utrapieniem. Mając tego świadomość, aby nie zniechęcać swoich klientów wstawmy również QR kod dając im możliwość wyboru. Nawet jeśli z niego nie skorzystają to z pewnością docenią ten ruch.

Kiedy z przyczyn od nas niezależnych mamy mało miejsca np. na ulotce czy plakacie. Przygotowując różnego rodzaju kampanie często posługujemy się plakatami bądź ulotkami informującymi odbiorców o problemie, akcji, wydarzeniu, które chcemy nagłośnić. Każdy wie, jak to bywa z ulotkami. 90% osób i tak je wyrzuci do kosza, a duża ilość treści tylko ich do tego jeszcze bardziej nakłoni. Dobrym rozwiązaniem będzie więc użycie kodów QR z rozwinięciem tez postawionych na ulotce w formie jasno sprecyzowanych haseł. Ten, kto się zainteresuje problemem chętnie sięgnie po telefon by zeskanować kod.

Kiedy mamy mocno ograniczony budżet. Wyobraźmy sobie sytuację, że specjalnie na okazję międzynarodowej konferencji marketingowej przygotowaliśmy obszerny raport dotyczący dynamiki wzrostu potencjału działań SEO w Europie Wschodniej. Chętnie byśmy wydrukowali i rozdali nasz dokument wielu uczestnikom konferencji. Koszty jednak wydruku takiego raportu byłyby ogromne. Mając ograniczony budżet możemy posiłkować się kodami QR. Wydrukujmy tylko stronę tytułową, ładnie oprawioną z atrakcyjną kolorystyką, na porządnym papierze, a pozostałe strony udostępnijmy online za pośrednictwem kodu QR. Zakład, że efekt będzie piorunujący?

Powyższe przykłady to tylko kilka z rozsądnych zastosowań kodów QR. Na pewno rozsądne nie jest umieszczanie kodów w MENU 😉 Choć kody QR nie stały się hitem dziesięciolecia to i tak, w niektórych przypadkach mogą okazać się pomocne.

3 odpowiedzi na “Kody QR – Czym są i czy warto sobie nimi zajmować głowę?”

  1. Michał napisał(a):

    Wg. mnie kody QR to lepsza alternatywa niż pisanie linków np. na wspomnianej metce. Może rzadko ktoś z tego korzysta ale zapewne nam podziękuję za to, że nie musi przepisywać linka 🙂

  2. TOmek napisał(a):

    Ktoś w ogóle z tego korzystał kiedyś na co dzień? 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kategorie