Home SEO - pozycjonowanie stron www Mikroformaty, czyli jak wdrożyć dane strukturalne schema.org?

Mikroformaty, czyli jak wdrożyć dane strukturalne schema.org?

Dane strukturalne zgodne ze standardem schema.org opracowanym dla stron internetowych spełniają szereg zadań. Pozwalają wyszukiwarce lepiej zrozumieć treści zawarte w witrynie i prawidłowo interpretować je. Dzięki nim strona ma również większe szanse na zaistnienie w rozszerzonych wynikach wyszukiwania (rich snippets). W jaki sposób prawidłowo wdrożyć dane strukturalne na swojej stronie www? Tego dowiecie się z poniższego wpisu. Znajdzie się też miejsce na kilka przykładów popularnych mikroformatów wprost do wykorzystania na Waszych sajtach ????

Z roku na rok w SERPACH coraz mniej miejsca znajduje się na tradycyjne wyniki organiczne tj. wylistowane adresy URL + title + description. Coraz więcej zaś, co szczególnie widać po wynikach mobilnych (Wszak mamy rok mobile! Który to z kolei?) miejsca zajmują tzw. wyniki rozszerzone, zarówno tekstowe jak i graficzne i answer boxy zwane też pozycją zerową. Pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwania nie jest już tak łakomym kąskiem jak jeszcze parę lat temu. Co więcej w naturalnych wynikach również pojawia się szereg dodatkowych, urozmaicających elementów jak: oceny, breadcrumbsy czy cena. Jak mówi przysłowie – DOSTOSUJ SIĘ ALBO ZGIŃ. Poznanie mocy danych strukturalnych jest szansą na pozostanie przy tej pierwszej opcji.

rich snippets

Co to są mikroformaty?

Mówiąc najogólniej to co jest w pełni zrozumiałe dla Ciebie czytelniku niekoniecznie musi być takie jasne dla robotów Google, które czasami potrzebują nieco naszej pomocy aby w pełni zrozumieć otaczający je świat. Przykładowo więc numer telefonu, który wyświetla się w dziale kontakt na Twojej witrynie dla wyszukiwarki może być tylko ciągiem niewiele znaczących cyfr. Czy jest to PIT, NIP, numer konta, a może nazwa własna autora strony? Opisanie wszystkich danych, jakie znajdują się w obrębie witryny mikroformatami oraz zawarcie możliwie wielu informacji w danych strukturalnych schema.org pozwoli nam uniknąć tych problemów. Co za tym idzie Google lepiej będzie mogło poradzić sobie ze zrozumieniem naszej strony i zaindeksowaniem jej w swoich zasobach.

Jak stosować dane strukturalne na stronach www?

Dane strukturalne możemy zawierać w kodzie strony w sekcji HEAD (JSON-LD), BODY (mikrodane) lub opisując widoczne z poziomu użytkownika treści (mikroformaty). Każdy z tych trzech sposobów przedstawiam poniżej. Wystarczy, że podmienisz zawartość i możesz je śmiało wykorzystać na swojej stronie www.

Mikrodane dla biznesu lokalnego (należy wkleić w sekcji BODY, najlepiej tuż przed jej zamknięciem):

<span itemscope itemtype=”http://schema.org/LocalBusiness”>

<meta itemprop=”priceRange” content=”PLN”/>

<meta itemprop=”name” content=”Nazwa Twojej firmy”/>

<span itemprop=”address” itemscope itemtype=”http://schema.org/PostalAddress”>

<meta itemprop=”streetAddress” content=”Twoja ulica”/>

<meta itemprop=”addressLocality” content=”Miasto”/>

<meta itemprop=”addressRegion” content=”Województwo”/>

<meta itemprop=”postalCode” content=”kod pocztowy”/>

</span><span itemprop=”location” itemscope itemtype=”http://schema.org/Place”>

<link itemprop=”url” href=”http://lepiej-widoczni.pl/”>

<link itemprop=”hasMap” href=”https://goo.gl/maps/kod-twojej-mapy”>

<span itemprop=”geo” itemscope itemtype=”http://schema.org/GeoCoordinates”>

<meta itemprop=”latitude” content=”52.00000″ />

<meta itemprop=”longitude” content=”20.0000″ />

</span> </span><meta itemprop=”telephone” content=”888 888 888″/>

<meta itemprop=”image” content=”adres url grafiki” /></span>

 

Dane strukturalne JSON-LD do wklejenia w sekcji HEAD:

<script type=”application/ld+json”>

{

„@context”: „http://schema.org”,

„@type” : „LocalBusiness”,

„priceRange” : „PLN”,

„telephone” : „Tel: (22) 888 888 888”,

„email” : „twoj@email.pl”,

„address”: {

„@type”: „PostalAddress”,

„addressLocality”: „Miasto”,

„addressRegion”: „Wojewdztwo”,

„postalCode”:”kod pcztowy”,

„streetAddress”: „Ulica i numer domu”

},

„description”: „Opis Twojej strony”,

„name”: „Nazwa Twojej strony”,

„url” : „https://lepiej-widoczni.pl”,

„image” : „adres url grafiki”,

„openingHours”: „Mo,Tu,We,Th,Fr 09:00-17:00”,

„geo”: {

„@type”: „GeoCoordinates”,

„latitude”: „51.34”,

„longitude”: „73.98”

},

„sameAs” : [ „http://www.facebook.com/profil”,

„http://www.twitter.com/profil”],

„review”: {

„@type” : „Review”,

„author”: „Lepiej Widoczni”,

„reviewBody” : „Opisz czym się zajmujesz”

}

}

</script>

 

Mikroformaty – ujęcie w odpowiednich znacznikach danych widocznych dla użytkownika:

 

<div itemscope=”” itemtype=”http://schema.org/localbusiness”>

<span itemprop=”name”>Nazwa Twojej strony</span><br>

<span itemprop=”url” href=”http://www.example.com”>http://lepiej-widoczni.pl</span>

<span itemprop=”address” itemscope=”” itemtype=”http://schema.org/PostalAddress”>

 

<span itemprop=”streetAddress”>Ulica i numer domu</span><br>

<span itemprop=”addressLocality”>Irvine</span>, <span itemprop=”addressRegion”>Województwo</span>

<span itemprop=”postalCode”>kod pocztowy</span>

</span><br>

<a itemprop=”telephone” href=”tel:+111111111″>111111111</a><br>

<span itemprop=”faxNumber”>Twój fax</span><br>

<span itemprop=”email”>Twoj@mail.com</span>

<link itemprop=”image” itemprop=”logo” href=”adres url gafiki”>

<time itemprop=”openingHours” datetime=”Mo, Tu, We, Th, Fr 09:00-17:00″>Dni i godziny otwarcia</time>

</div>

Aby sprawdzić czy w sposób prawidłowy umieściliśmy nasze dane strukturalne warto skorzystać z narzędzia do testowania uporządkowanych danych.

6 Comments

Sprawdź również

Jak sprawdzić swój numer telefonu?

Zmieniłeś numer? To nic dziwnego, że go nie pamiętasz – przez ostatnie kilka lat posługiwa…