Home Biznes Podstawowe informacje o znaku towarowym
Biznes - 25 kwietnia 2019

Podstawowe informacje o znaku towarowym

Jednym z ważniejszych składników dobrego biznesu jest marka (znak towarowy). Choć większość firm posiada oryginalną nazwę to mało który przedsiębiorca wie jak ją chronić od strony prawnej. Jeżeli jesteś jedną z takich osób, to w tym artykule dowiesz się podstawowych informacji o rejestracji znaków towarowych.

Czym jest znak towarowy?

Znak towarowy (z ang. trademark) to każde oznaczenie, które służy do komercyjnego oznaczania towarów i usług. W praktyce najczęściej jest to nazwa, logo lub sygnet, którym posługuje się firma. Z tym że istnieje również kategoria znaków niekonwencjonalnych, do których należą znaki dźwiękowe, zapachowe, przestrzenne, pozycyjne czy będące pojedynczym kolorem. Przykładem ostatniego znaku może być marka ORANGE lub kolor lila należący do czekolad Milka.

Więcej na ten temat przeczytasz w artykule:

Chcąc chronić nazwę, logo czy firmowy sygnet, znak towarowy należy zarejestrować w odpowiednim Urzędzie Patentowym. O tym, z jakimi to się będzie wiązać opłatami urzędowymi, dowiesz się z nagrania:

<

Dlaczego warto zarejestrować znak towarowy?

Znak towarowy, który nie został zarejestrowany, jest i tak w minimalnym stopniu chroniony przez prawo. Problem sprawia jednak dochodzenie roszczeń przed sądem. Skoro bowiem, ani prawa autorskie, ani oznaczenie przedsiębiorstwa (chronione ustawą o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji) nie są nigdzie rejestrowane, to ich istnienie trzeba poprzeć odpowiednią liczbą dowodów.

Przykładowo – jednorazowe sprzedanie kilku produktów z danym logo nie oznacza od razu, że masz wyłączność na daną nazwę. Jeśli zaś sprzedaż odbywała się nie za często, ale w miarę regularnie i przez dłuższy czas, masz szansę na uzyskanie swoich racji, choć raczej w skali lokalnej.

Te wszystkie problemy znikają po rejestracji znaku towarowego. Po przejściu całej procedury Urząd Patentowy wydaje specjalne świadectwo ochronne, w którym będziesz wymieniony jako właściciel. W sporze wystarczy później przedłożyć je do akt i na tym wykazywanie swoich praw się kończy. Pozostaje jedynie ustalenie, czy zachowanie konkurenta naruszało Twoje prawa.

<

5 największych korzyści z rejestracji znaku towarowego.

Zarejestrowanie znaku towarowego niesie ze sobą korzyści praktycznie na każdej płaszczyźnie biznesowej. Niestety przedsiębiorcy najczęściej zaczynają doceniać to dopiero, kiedy na horyzoncie pojawia się widmo sporu o markę.

1) Szybsza i skuteczniejsza walka z nieuczciwą konkurencją

Nie każdy spór musi od razu prowadzić do sądu. Często szybciej i prościej jest usunąć oferty nieuczciwej konkurencji na Facebooku, Allegro czy Olx. Każdy z tych portali posiada procedurę usuwania ofert, które naruszają prawo. Musisz jedynie wykazać, że prawa do marki należą do Ciebie. Przy znaku niezarejestrowanym jest to bardzo trudne, ale mając świadectwo ochronne, wystarczy, że wyślesz skan do danego portalu. Reakcją będzie usunięcie wszelkich ofert konkurenta.

2) Ochrona przed złodziejami, którzy mogliby przejąć Twoją markę.

Ludzie próbują zarobić jak się da, często wykorzystując nieetyczne metody. Zdarzają się też tacy, którzy wyszukują dobrze prosperujące przedsiębiorstwa, ale bez zarejestrowanego znaku towarowego. Rejestrując go w Urzędzie Patentowym na siebie, mogą Cię zacząć szantażować. Albo odkupisz od nich prawa do znaku, albo będą blokować Twoją sprzedaż. Oczywiście są narzędzia prawne do tego, aby takie nieuczciwie uzyskane prawa unieważnić, ale nie jest to ani łatwe, ani tanie. Zresztą sam spór potrwa latami. Lepiej więc zapobiegać niż leczyć. Rejestracja naszego znaku towarowego pacyfikuje ich działania.

<

3) Znak towarowy jako aktywa przedsiębiorstwa.

Zarejestrowany znak towarowy możesz traktować jako swoje aktywa. Na takim prawie możesz na wiele sposobów zarabiać. Po pierwsze na zasadzie franczyza możesz udzielać partnerom biznesowym odpłatnej licencji na posługiwanie się Twoją marką. Znak towarowy można również wycenić i wnieść aportem do spółki optymalizując podatki. W końcu w stylu amerykańskim możesz sam znak towarowy sprzedać niezależnie od przedsiębiorstwa. To wszystko jest jednak możliwe jedynie w sytuacji, kiedy znak zarejestrowałeś.

4) Podnosisz sprzedaż swoich towarów i usług.

Przy zarejestrowanym znaku towarowym możesz umieścić symbol ®. Choć od strony prawnej oznacza on jedynie, że dane oznaczenie korzysta z ochrony przewidzianej znakom zarejestrowanym, to powszechnie ludzie tłumaczą go inaczej. Przyjęło się, że jest to symbol sugerujący oryginalność i lepszą jakość towarów i usług. To oczywiście mit, ale działający na korzyść firm, które swoje marki chronią.

5) Ochrona firmowej domeny internetowej

Obecnie, gdy w życiu ludzi króluje internet, praktycznie każde przedsiębiorstwo posiada własną stronę internetową. Za jej pomocą może przedstawiać jej historię i ważne informacje lub sprzedawać swe produkty i usługi. Obojętnie jakie nie byłoby jej zadanie, domen o tej samej nazwie może być mnóstwo. Inny skrót po ostatniej kropce bądź myślnik między słowami, a użytkownik zostaje przekierowany na inną stronę. Zamiast wykupywać 10 czy 20 domen lepiej zastrzec jednej słowny znak towarowy. Konkurent, który użyje podobnej domeny do twojego znaku – naruszy prawo.

O tym, co jeszcze możesz zyskać, rejestrując znak towarowy dowiesz się z poniższego nagrania:

<

Jak zarejestrować znak towarowy?

Rejestrując znak towarowy, musisz na samym początku zastanowić się nad obszarem działania ochrony. Jeżeli swoje produkty sprzedajesz tylko na terenie własnego kraju i nie masz zamiaru wychodzić poza jej granice, wystarczy Ci ochrona krajowa. W Polsce musisz złożyć wniosek do Urzędu Patentowego RP mieszczącego się w Warszawie.

W przypadku ochrony marki we wszystkich krajach należących do Unii Europejskiej swoje kroki należy skierować do Urzędu Unii Europejskiej do spraw Własności Intelektualnej w Alicante w Hiszpanii.

Z kolei międzynarodową ochroną, wykraczającą poza wcześniejsze terytoria zajmuje się Światowa Organizacja Własności Intelektualnej z siedzibą w Genewie w Szwajcarii. Tutaj, potrzeba mieć już zarejestrowaną ochronę na poziomie własnego kraju bądź UE. Takie znak po prostu rozszerza się na wybraną wiązkę krajów.

Bez względu na wybraną procedurę pamiętaj, że wszelkimi formalnościami może się dla Ciebie zająć rzecznik patentowy.

<

Jak sprawdzić czy nazwa firmy jest dostępna?

Jeśli jesteś już ze swoją marką na rynku, może istnieć ryzyko, że jest ona podobna do już zarejestrowanego znaku towarowego. Znaków unijnych co roku jest zgłaszanych około 100 tysięcy. W branży robi się więc dość ciasno. Często do naruszenia prawa dochodzi całkowicie nieświadomie.

Mówi się, że nieznajomość prawa szkodzi i nikogo nie usprawiedliwia. Z tego powodu warto zrobić profesjonalną analizę prawną swojej marki.

Polega ona na sprawdzeniu, czy na rynku nie funkcjonuje już przedsiębiorstwo o kolizyjnie podobnym znaku towarowym. Większość firm wchodząc na rynek, ogranicza się do wyszukania informacji w Google, ale pamiętaj, że chociaż jest to skarbnica wiedzy, wszystkich informacji tam nie znajdziesz. Tym bardziej że Google w pierwszej kolejności pokazuje jedynie wyniki lokalne.

Po drugie ludziom wydaje się, że skoro domena z danym słowem jest wolna, to działają całkowicie legalnie. Tymczasem właściciel znaku unijnego wcale nie musi czuć potrzeby wykupywania każdej domeny narodowej.

Aby mieć pewność, że wybrana przez Ciebie nazwa nie narusza prawa, należy sprawdzić bazy zarejestrowanych znaków towarowych. Warto to zadanie zlecić rzecznikowi patentowemu. Ocena podobieństwa znaków nie jest zadaniem prostym, chociażby z tego powodu, że przepisy nie określają, gdzie jest dozwolona granica inspiracji. Wszystkie reguły kolizyjności znajdują się w orzeczeniach polskich i europejskich sądów.

<

Skutki używania cudzego znaku towarowego

Tak jak inni nie mogą używać Twojego zarejestrowanego znaku towarowego, tak i Ty nie powinieneś robić tego w stosunku do swoich konkurentów. Właściciel praw do znaku towarowego może na drodze sądowej zażądać:

  • natychmiastowego zaprzestania korzystania ze swojego znaku towarowego i zmienienie nazwy firmy;
  • zwrócenia bezpodstawnie uzyskanych korzyści;
  • zniszczenia produktów oznaczonych podrobionym znakiem towarowym;
  • wydanie oficjalnego oświadczenia, w którym oskarżony przyznaje się do naruszenia prawa.

<

Sprawdź również

Jak zorganizować konferencję w Krakowie?

Niezależnie czy jest to międzynarodowe forum, czy kameralne spotkanie branżowe, Kraków z j…