Home Google Pozycjonowanie PDF, czyli jak optymalizować pliki w tym formacie
Google - SEO - pozycjonowanie stron www - 21 stycznia 2017

Pozycjonowanie PDF, czyli jak optymalizować pliki w tym formacie

Podczas działań onsite’owych SEO na stronach www zwykle skupiamy się na optymalizacji strony głównej i podstron w obrębie serwisu, zapominając o plikach PDF. To błąd bo wyszukiwarki świetnie sobie radzą z odczytywaniem zapisu treści w tym formacie i chętnie zwracają wyniki wyszukiwania zawierające właśnie pliki PDF. Należy je jednak, podobnie jak w przypadku zwykłej strony zapisanej na serwerze w formacie .html czy .php, odpowiednio zoptymalizować, tak aby zwiększyć ich czytelność dla Google. Oto kilka prostych trików, które w tym pomogą.

Po co udostępniać pliki PDF na swojej stronie?

Zacznijmy jednak od tego w jakim celu stosować pliki PDF na stronie. Wiele portali, szczególnie tych zajmujących się ściśle określoną, wąską tematyką, publikuje co jakiś czas raporty, zestawienia, podsumowania itp. Świetnym rozwiązaniem wówczas jawi się udostępnianie na stronie www jedynie zajawki treści całego dokumenty, który możliwy jest do pobrania w formacie .pdf. Tego rodzaju dokument zainteresowana osoba może wydrukować nie zmieniając ułożenia czy formy tekstu i występujących w nim grafik. Jest to popularnie stosowana metoda właśnie przy publikacji treści wysokiej jakości, która mogłaby użytkownikom posłużyć na dłużej. Mogą to być więc różnego rodzaju materiały szkoleniowe czy publikacje naukowe.

Sprawdźmy jak pliki PDF wyglądają w SERP. Aby potwierdzić tezę, że zwykle wiążą się one z treściami naukowymi, badaniami, raportami itp. wpisałem w wyszukiwarkę pierwsze lepsze hasło, które dla mnie mogłoby brzmieć naukowo 😉 Wybrałem „badania ornitologiczne w afryce”. Oto rezultat, już na trzeciej pozycji plik .pdf. Jak widać, Google nie ma żadnego problemu z tego rodzaju dokumentami i przedstawia je równie łatwo co strony www.

PDF w SERP - Pozycjonowanie PDF

Wprawne oko SEOwca dostrzeże tutaj już pierwszy, bardzo ważny atut plików PDF. Chodzi oczywiście o WARTOŚCIOWĄ TREŚĆ, którą zwykle wiąże się z dokumentami zapisanymi i udostępnionymi do pobrania w tym formacie. Jak wiadomo zaś, wysokiej jakości content to coś, co wyszukiwarki naprawdę lubią i doceniają. Czemu więc mielibyśmy te treści na wagę złota wyrzucać z obrębu własnego serwisu do plików, które byłyby niemożliwe do odczytania przez Google. Byłoby to działanie wręcz samobójcze dla naszego SEO, dlatego tak ważne jest aby odpowiednio zoptymalizaować WSZYSTKIE pliki PDF na naszej witrynie.

Optymalizacja PDF – pliki przyjazne SEO

Co jednak należy zrobić, aby nasze pliki .pdf nie zostały przez Google przeoczone i były chętnie pokazywane na wysokich pozycjach? Otóż bardzo ważne jest to, aby umożliwić wyszukiwarce prawidłowe odczytanie zawartych w pliku treści. Optymalizacja pod kątem SEO plików PDF to w gruncie rzeczy biorąc następujące punty:

  1. Odpowiednia nazwa pliku – Podobnie jak w przypadku optymalizacji grafik pod kątem SEO, tak tutaj istotną rolę pełni nazwa pliku PDF. Jeśli plik nazywa się 3453%&_asd@.pdf możemy być pewni, że wyszukiwarka nic z tego nie zrozumie. Natomiast jeśli w nazwie pojawi się odniesienie do treści dokumentu np. jak-robic-wartosciowe-seo.pdf to znacząco zwiększamy szanse, że na zapytania o wartościowe SEO Google zwróci nasz plik.
  2. Tekst w pliku PDF – Krótko mówiąc zawartość pliku PDF powinna być możliwa do skopiowania, zaznaczenia kursorem itd. Tekst zatopiony w pliku, czyli umieszczony w formie obrazu będzie nieczytelny dla Google, a co za tym idzie zmarnujemy wielki potencjał naszego wartościowego contentu!
  3. Tytuł pliku i atrybuty ALT – Pamiętajcie, aby w opcjach edycji programu (np. Adobe Reader) do tworzenia plików PDF nadać im odpowiedni tytuł związany oczywiście z treścią dokumentu. Można użyć tutaj słów kluczowych opisujących cały dokument. Nie może on być, zbyt długi – około 60-70 znaków, czyli tyle ile dajemy w meta title w przypadku tradycyjnych stron www. Podobnie postępujemy z obrazkami w dokumencie, które muszą być odpowiednio opisane.
  4. Linkowanie wewnętrzne – Linkujesz strony między sobą w obrębie swojego portalu? Świetnie! Teraz zrób to samo ze swoimi plikami PDF. Nie ma żadnego powodu, dla którego miałbyś tego nie robić. Wyszukiwarka tak samo indeksuje treści zapisane w PDF jak te na wszystkich innych podstronach i tak samo ceni ich linkowanie wewnętrzne.
  5. Adres URL – Jeśli masz taką możliwość to zadbaj o to, aby adres URL pliku nie był zbyt długi i nieczytelny. Wynika on z umiejscowienia pliku na serwerze FTP. Zasady dotyczące adresów URL plików PDF są identyczne jak te, dotyczące wszystkich innych stron www w obrębie Twojego serwisu. Jeśli czytacie od dawna nasz blog o seo, to pamiętacie zapewne TEN artykuł dotyczący wspomnianego zagadnienia. Jeśli nie, zapraszamy teraz do lektury.

Pliki PDF, oczywiście odpowiednio zoptymalizowane mogą bardzo przydać się podczas działań SEO na naszej stronie. Stosując się do tych kilku zaleceń możesz sprawić, że Twoje wartościowe treści nie zostaną przez Google pominięte, a co więcej, wygenerują Ci dodatkowy ruch na stronie.

Sprawdź również

Google organizacja macierzysta: Alphabet. Co warto o niej wiedzieć?

Google to jedna z najbardziej znanych i rozpoznawalnych marek na świecie, ale niewielu wie…