RSS – z tym pojęciem na pewno zetknął się każdy, kto w jakiś sposób funkcjonuje w sieci, nie ważne czy jako twórca treści (dziennikarz, bloger, influencer), czy jako zwykły, szary użytkownik. Czym jednak jest RSS i w jaki sposób działa? Jak ułatwia przeglądanie Internetu i co kryje się za tym skrótem?

Kiedy korzystać z RSS?

Mówi się, że przeciętny Internauta każdego dnia otrzymuje dziesiątki tysięcy komunikatów, które niemalże atakują jego percepcję. Szczególnie widoczne jest to w Social Media, gdzie scrollujemy tablicę nie zatrzymując się na poszczególnych treściach na dłużej niż kilka sekund. Nawet jeśli mamy listę kilku stron internetowych, które chcemy odwiedzić, takie jak WP, Onet czy Interia to mimo to, spokojne przeglądanie newsów, wiadomości czy artykułów tematycznych zakłócają nam reklamy we wszelkich formach (również bardzo mocno denerwujących jak dźwiękowe), powiadomienia czy z pozoru zbędne elementy, jak bannery Call to action, czy komentarze. Rozwiązaniem tej sytuacji i szansą na spokojne przeglądanie sieci jest RSS.

Co to jest RSS? Kanały i czytniki

RSS (Really Simple Syndication) to specjalny format przekazywania treści internetowych o dynamicznym charakterze (np. newsy). Zawiera on bardzo uproszczoną formę komunikatu – tak, aby niepotrzebnie nie zakłócać użytkownikowi konsumpcji znalezionej w sieci informacji. RSS 2.0 jest własnością uniwersytetu Harvarda i jako taka nie jest już rozwijana, a jej następcą jawi się nowy twór, również oparty o pliki XML, a mianowicie ATOM.

Plik RSS umieszczany jest na serwerze przez właściciela bądź twórcę strony www. Stworzony jest w taki sposób, że wyciąga niejako esencję w czystej formie z każdego newsa, zwykle jest to jego nagłówek i krótka zajawka, tak aby użytkownik nią zachęcony przeszedł do całości wpisu już na pełnoprawnej stronie www. Aby jednak móc odczytać poprawnie nasz kanał RSS potrzebny jest odpowiedni czytnik RSS.

rss

(Tak wygląda ikona RSS)

Czytnikiem RSS może być np. strona internetowa, której budowa oparta jest o pliki RSS innych stron. Częstą praktyką jest budowa stron tematycznych zawierających zajawki artykułów z danej kategorii ściąganych z zewnętrznych stron za pomocą kanałów RSS. Na polu marketingowym przykładem takiej strony jest planeta-seo.pl, bardzo popularny agregator treści RSS z branży marketingu w wyszukiwarkach internetowych.

Czytnikiem RSS nie musi być jednak strona www, a np. specjalny program lub po prostu element przeglądarki. Popularne czytniki RSS (agregatory newsów) to: Google Reader, CafeNews czy FeedDemon.

Podsumowując kanały RSS to specjalnie utworzone, minimalistyczne wersje strony www w formacie XML przeznaczone dla agregatorów treści RSS, tzw. czytników RSS. Ułatwiają korzystanie z Internetu, szczególnie, gdy internautę interesuje wybrana tematyka wiadomości np. sport, film, gry komputerowe, czy web development.

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Sprawdź również

Jak dodać zdjęcie na Instagram z komputera?

Jak dodać zdjęcia na Insta przy użyciu przeglądarki? Instagram jest jedną z najbardziej ro…