Home Biznes Sprzedaż w internecie – jak to robić skutecznie?
Biznes - 26 czerwca 2019

Sprzedaż w internecie – jak to robić skutecznie?

Rynek e-commerce rośnie z każdym rokiem, zdobywając coraz więcej użytkowników. Jego dynamiczny wzrost nie oznacza jednak, że każdy sklep odniesie sukces. Jak przyciągnąć klientów i sprzedawać w Internecie efektywnie?

Rozwój e-biznesu

Jeszcze kilka lat temu wiele osób uważało zakupy w Internecie za ryzykowne i niepewne. Odsetek osób niezadowolonych był spory. Na przestrzeni lat sytuacja się zmieniała – obecnie coraz więcej klientów wybiera zakupy on-line. W ciągu dwóch lat liczba klientów sprzedaży internetowej w Polsce wzrosła o około 4%. Jest to jeden z najszybciej rozwijających się rynków w Europie. W 2013 roku rynek e-commerce w naszym kraju szacowany był na 26 mld PLN. Obecnie osiąga już 50 mld PLN i ciągle rośnie. Zaufanie do sklepów internetowych i bezpieczeństwo zakupów rośnie. W początkowych latach działania sklepów w sieci ceny były w nich niższe niż w sklepach stacjonarnych. Konkurencja polegała więc głównie na walce ceną. Obecnie w sieci również można kupić towary taniej, lecz także w porównywalnych cenach do tych oferowanych w innych sklepach. W walce o klienta główną rolę odgrywa jego zadowolenie i komfort, szybkość dostawy oraz łatwość robienia zakupów. Zmienił się także wiek potencjalnego odbiorcy – to już nie tylko młoda, wykształcona osoba. Zakupy robią wszystkie grupy wiekowe, bez względu na wykształcenie i płeć.

Jak skutecznie przyciągnąć klientów?

Całodobowa możliwość robienia zakupów czy brak kolejki do kasy nie wystarczą już, by przyciągnąć klientów. Ogromną rolę odgrywa produkt, który będziemy sprzedawać. O znalezieniu swojej niszy w branży e-commerce mówi artykuł: „oexebusiness.com/co-sprzedawac-w-sklepie-internetowym-w-jakich-branzach-jest-najslabsza-konkurencja-w-ecommerce”. Nowemu sprzedawcy ciężko będzie przebić się przez dużą konkurencję. Znalezienie niszy może to znacznie ułatwić. Często o wyborze danego sprzedawcy decydują opinie innych konsumentów. Obejmują one nie tylko zakupiony towar, ale także wygląd sklepu i jego nawigację. Sklep może zachęcać klienta do wystawienia opinii na specjalnej platformie.

Narzędzia i marketing

Niezawodne oprogramowanie, łatwa obsługa sklepu, jego odpowiedni wygląd i prosta nawigacja pozwalająca na łatwe przejście procesu zakupowego to podstawa sukcesu, podobnie jak automatyzacja obsługi klienta, płatności czy wydruków. Aby zainteresować klienta i nakłonić go do zakupów, wykorzystuje się różnego rodzaju marketing. Dobre efekty przynosi marketing rekomendacji i sprzedaż krzyżowa. Cross-selling polega na zaproponowaniu klientowi, który włożył przedmiot do koszyka, związanego z nim innego produktu. Kobieta kupująca czapkę może otrzymać propozycję zakupu wraz z nią szalika czy rękawiczek w cenie niższej niż przy zakupach jednostkowych. Taka taktyka prowadzi do tego, że poszczególny klient wydaje więcej na jednorazowe zakupy. Od niedawna stosuje się także up-selling, czyli sprzedaż dodatkową. Klient, po wybraniu towaru, otrzymuje ofertę zakupu lepszego jakościowo w wyższej cenie.

Na sukces sklepu składa się wiele czynników – od wyboru właściwego oprogramowania, grupy docelowej, po różnego rodzaju działania SEO, zwiększające widoczność sklepu. Podstawą efektywności jest zadowolenie klienta na każdym etapie zakupowym.

Sprawdź również

Czy hosting i domena mają wpływ na pozycjonowanie strony WWW?

Wybór odpowiedniego hostingu i domeny jest decydujący nie tylko dla stabilności i bezpiecz…