Rynek e-commerce rośnie z każdym rokiem, zdobywając coraz więcej użytkowników. Jego dynamiczny wzrost nie oznacza jednak, że każdy sklep odniesie sukces. Jak przyciągnąć klientów i sprzedawać w Internecie efektywnie?

Rozwój e-biznesu

Jeszcze kilka lat temu wiele osób uważało zakupy w Internecie za ryzykowne i niepewne. Odsetek osób niezadowolonych był spory. Na przestrzeni lat sytuacja się zmieniała – obecnie coraz więcej klientów wybiera zakupy on-line. W ciągu dwóch lat liczba klientów sprzedaży internetowej w Polsce wzrosła o około 4%. Jest to jeden z najszybciej rozwijających się rynków w Europie. W 2013 roku rynek e-commerce w naszym kraju szacowany był na 26 mld PLN. Obecnie osiąga już 50 mld PLN i ciągle rośnie. Zaufanie do sklepów internetowych i bezpieczeństwo zakupów rośnie. W początkowych latach działania sklepów w sieci ceny były w nich niższe niż w sklepach stacjonarnych. Konkurencja polegała więc głównie na walce ceną. Obecnie w sieci również można kupić towary taniej, lecz także w porównywalnych cenach do tych oferowanych w innych sklepach. W walce o klienta główną rolę odgrywa jego zadowolenie i komfort, szybkość dostawy oraz łatwość robienia zakupów. Zmienił się także wiek potencjalnego odbiorcy – to już nie tylko młoda, wykształcona osoba. Zakupy robią wszystkie grupy wiekowe, bez względu na wykształcenie i płeć.

Jak skutecznie przyciągnąć klientów?

Całodobowa możliwość robienia zakupów czy brak kolejki do kasy nie wystarczą już, by przyciągnąć klientów. Ogromną rolę odgrywa produkt, który będziemy sprzedawać. O znalezieniu swojej niszy w branży e-commerce mówi artykuł: „oexebusiness.com/co-sprzedawac-w-sklepie-internetowym-w-jakich-branzach-jest-najslabsza-konkurencja-w-ecommerce”. Nowemu sprzedawcy ciężko będzie przebić się przez dużą konkurencję. Znalezienie niszy może to znacznie ułatwić. Często o wyborze danego sprzedawcy decydują opinie innych konsumentów. Obejmują one nie tylko zakupiony towar, ale także wygląd sklepu i jego nawigację. Sklep może zachęcać klienta do wystawienia opinii na specjalnej platformie.

Narzędzia i marketing

Niezawodne oprogramowanie, łatwa obsługa sklepu, jego odpowiedni wygląd i prosta nawigacja pozwalająca na łatwe przejście procesu zakupowego to podstawa sukcesu, podobnie jak automatyzacja obsługi klienta, płatności czy wydruków. Aby zainteresować klienta i nakłonić go do zakupów, wykorzystuje się różnego rodzaju marketing. Dobre efekty przynosi marketing rekomendacji i sprzedaż krzyżowa. Cross-selling polega na zaproponowaniu klientowi, który włożył przedmiot do koszyka, związanego z nim innego produktu. Kobieta kupująca czapkę może otrzymać propozycję zakupu wraz z nią szalika czy rękawiczek w cenie niższej niż przy zakupach jednostkowych. Taka taktyka prowadzi do tego, że poszczególny klient wydaje więcej na jednorazowe zakupy. Od niedawna stosuje się także up-selling, czyli sprzedaż dodatkową. Klient, po wybraniu towaru, otrzymuje ofertę zakupu lepszego jakościowo w wyższej cenie.

Na sukces sklepu składa się wiele czynników – od wyboru właściwego oprogramowania, grupy docelowej, po różnego rodzaju działania SEO, zwiększające widoczność sklepu. Podstawą efektywności jest zadowolenie klienta na każdym etapie zakupowym.

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Sprawdź również

Jak obliczyć ROI dla content marketingu?

W dzisiejszych czasach konsumenci znacznie chętniej ulegają informacjom dostępnym online a…