Sprawdź kiedy użytkownicy opuszczają Twoją stronę, czyli współczynnik wyjść w praktyce

Grudzień 30th, 2017

Bounce rate, czyli współczynnik odrzuceń to jeden z najważniejszych wskaźników, w raportach Google Analytics monitorowanych przez marketingowców. O powodach wysokiego współczynnika pisałem kilka miesięcy temu w artykule „średni czas spędzony na stronie i bounce rate” . Dziś natomiast skupmy się na kwestii tematycznie pokrewnej jednak przedstawiającej nieco inny problem, do rozwiązania którego podejść musimy również z innej strony. Mowa tu o współczynniku wyjść.

Współczynnik wyjść w Google Analytics

Współczynnik wyjść informuje nas o tym, dla jak dużego procenta osób, które odwiedziły daną podstronę stała się ona jednocześnie stroną wyjścia. Im wyższy wskaźnik tym oczywiście gorzej świadczy o danej stronie w obrębie Twojego serwisu. Współczynnik ten daje nam prosty obraz tego, nad którymi podstronami należy popracować i – przede wszystkim – dokładnie sprawdzić pod kątem user experience i prawidłowego funkcjonowania technicznego.

Zacznijmy od miejsca, w którym każdy z Was może sprawdzić strony wyjścia swoich użytkowników w panelu Google Analytics. Po zalogowaniu się należy z lewego menu wybrać ZACHOWANIE -> ZAWARTOŚĆ WITRYNY -> STRONY WYJŚCIA. Naszym oczom ukaże się wówczas tabela zawierająca w wersji podstawowej listę podstron, liczbę wyjść i odsłon, które wygenerowały we wskazanym okresie czasu oraz procentową liczbę wyjść z każdej z nich.

wyjścia google analytics

Aby móc pracować na tej tabeli wygodniej można posortować ją po ostatniej, wskazanej kolumnie tj. współczynniku wyjść. Osobiście jednak nie rekomenduję tej opcji, gdyż wśród stron na samym szczycie znajdziemy zapewne wiele jałowych stron, które wygenerowały bardzo mało ruchu, a tym samym ich optymalizacja nie zmieni ogólnej liczby odsłon na naszej witrynie w sposób zauważalny. Skupmy się więc na tych stronach, które przedstawiają dla nas realną wartość. Możemy więc posortować po odsłonach (podstrony te będą teoretycznie dla nas najcenniejsze) i – na początek -wyodrębnić strony, których współczynnik wyjść wynosi więcej niż 90%. Oczywiście możemy do tego dodać strony, które mają mniejszą liczbę odsłon ale z jakiegoś powodu są dla nas newralgiczne np. generują zysk z wyświetlanych reklam lub kierują do stron zakupowych.

współczynnik wyjścia ze stron

Dla ułatwienia możemy pobrać zawartość tabeli i szybciej wyodrębnić interesujące nas strony w exelu. Po uzyskaniu pełnej listy podstron z wysokim współczynnikiem wyjść należy jeszcze usunąć z niej strony, których niejako bycie ostatnią jest przeznaczeniem ???? Mowa tutaj oczywiście o thank you page oraz stronach z koszyka zakupowego po których user kierowany jest do opłaty bankowej. Być może Twoja strona to one page? Wówczas również współczynnik wyjść będzie zaburzony. Jeśli zaś wyodrębnione przez Ciebie podstrony nie spełniają żadnego z powyższych punktów to śmiało możesz iść dalej.

Sprawdź poprawność stron z wysokim współczynnikiem wyjść

Pierwszą rzeczą, jakie musisz zrobić to sprawdzenie czy każda ze stron, która znalazła się na Twojej liście działa prawidłowo. Czy nie ładuje się zbyt długo zniechęcając tym samym użytkownika? Czy poprawnie działa jej wersja mobilna lub responsywna? Czy na każdym urządzeniu wyświetla się równie poprawnie? Warto sprawdzić działanie podstrony na różnych przeglądarkach – być może strona zawiera nieobsługiwane przez którąś z nich style lub czcionki. Warto też zbadać czy strona posiada w ogóle jakieś opcje przeklinania się dalej. Być może na danej podstronie nie przewidziano menu i osoby, które tam trafiają technicznie nie mają jak przejść na inne części serwisu?

Co zrobić aby użytkownicy nie opuszczali strony?

Jeśli już sprawdziliśmy, że dana podstrona z wysoką liczbą wyjść nie jest thank u page’em, działa prawidłowo i wszystko z nią jest OK pod względem technicznym spróbujmy zachęcić użytkownika, żeby przestał ją traktować jako stronę wyjścia.

Zadbajmy o linkowanie wewnętrzne. Warto aby w treści znajdującej się na wskazanej podstronie znalazł się przynajmniej jeden odnośnik wewnętrzny. Być może część z userów w niego kliknie tym samym zmniejszając współczynnik wyjść danej podstrony.

Dobrym rozwiązaniem jest umieszczenie na końcu tekstu krótkiej informacji np. „Spodobał Ci się ten artykuł? Sprawdź również to:” i umieszczenie kilku powiązanych tematycznie wpisów np. z tej samej kategorii. Na pewno część użytkowników chętnie przeczyta więcej na dany temat.

A gdyby tak w widocznym miejscu wstawić ładny banner graficzny zachęcający do kliknięcia i przekierowujący użytkownika np. na stronę zakupową lub kontaktową? Mogłoby to mieć realny wpływ na współczynnik wyjść, prawda?

Czy strona zawiera linkowanie zewnętrzne? Jeśli tak to koniecznie dodajmy z poziomu kodu atrybut target=”_blank”, dzięki któremu internauta klikający w link pozostanie nadal na naszej stronie, a zewnętrzna strona otworzy mu się w nowej karcie.

Wdrożenie powyższych zaleceń powinno pomóc zredukować poziom wyjść z podstron serwisu. Do roboty! ????

7 odpowiedzi na “Sprawdź kiedy użytkownicy opuszczają Twoją stronę, czyli współczynnik wyjść w praktyce”

  1. Zgred napisał(a):

    Czy to dotyczy tak samo stron dekstopowych i mobilnych? Czy jest jakas róznica między nimi?

  2. Krzysztof Ginalski napisał(a):

    Witam,

    Artykuł ciekawy choć uważam, że ostatni jego element czyli zawarcie atrybutu target=”_blank” może trochę zmienić dane. Fakt, że nowa strona otworzy się w nowej zakładce jest ciekawym rozwiązaniem, ale jednocześnie nasza strona pozostaje włączona a użytkownika już na niej nie ma. Wniosek z tego taki, że czas sesji wzrasta mimo braku interakcji osoby odwiedzającej naszą stronę. Efektem czego nawet średni czas sesji może być nieprawdziwy.

    Pozdrawiam. 🙂

  3. Michał napisał(a):

    Znam przypadek gdy producent towaru postanowił się pozycjonować na frazy związane ze swoimi wyrobami, a nie prowadził sprzedaży. Wskaźnik odrzuceń był ogromny 🙂

  4. TOmek napisał(a):

    Pomocne! Dzięki! 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kategorie