Home Biznes Audyt SEO – dlaczego warto go zrobić?
Biznes - 13 lipca 2021

Audyt SEO – dlaczego warto go zrobić?

Audyt SEO ma na celu sprawdzić kondycję strony internetowej pod kątem jej pozycjonowania. Dzięki dobrze przeprowadzonemu audytowi można sprawdzić, czy witryna nie zawiera błędów, które mogą mieć wpływ na jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Dobrze opracowana strategia SEO jest niezbędna do tego, aby strona była lepiej widoczna, ale jeśli będzie zawierała błędy techniczne lub też mało wartościowej treści, to trudno będzie jej się wybić ponad konkurencję w sieci. Dlatego też warto zdecydować się na audyt SEO, który może przeprowadzić agencja SEO. Jakie jeszcze zalety płyną z jego przeprowadzenia?

Audyt SEO strony internetowej – czy zajmuje dużo czasu?

Wiele firm lekceważy korzyści, jakie może przynieść im audyt SEO. Bez niego strona internetowa, która początkowo cieszyła się wysoką pozycją, może ją stracić z dnia na dzień praktycznie. Co istotne, algorytmy wyszukiwarki Google stale się zmieniają, tak samo, jak wskazówki dla webmasterów. Wiele różnych czynników może wpłynąć na to, że strona stanie się nieatrakcyjna zarówno dla robotów Google, jak i dla samych użytkowników. Celem cyklicznie przeprowadzanego audytu SEO jest to, aby można było zidentyfikować mocne i słabe strony witryny internetowej, a następnie ich opracowanie takiej strategii naprawczej, która sprawi, że serwis odżyje.

Ile w takim razie czasu zajmuje przeprowadzenie rzetelnego audytu SEO strony internetowej? Wiele zależy od wielkości strony i jej podstron. Im serwis jest bardziej rozbudowany, tym więcej czasu trzeba spędzić nad tym, aby wykonać wszystkie niezbędne czynności. W przypadku kilku błędów technicznych, ale mających najistotniejszy wpływ na ranking witryny, sama ich naprawa może zająć niewiele czasu, ale już powrót na szczyt wyników wyszukiwania może potrwać nawet kilka miesięcy. Jeśli błędy są z rodzaju kosmetycznych, jak na przykład błędy strukturalne lub optymalizacja pod wybrane słowa kluczowe, to powrót może zająć raptem kilka tygodni.

Od czego zacząć przeprowadzenie audytu SEO?

Audyt SEO należy zlecić wykwalifikowanym specjalistom SEO. Tylko oni mogą wykonać audyt SEO, który będzie uwzględniał wszystkie niuanse techniczne. Dobrze opracowany dokument zawiera przede wszystkim listę kontrolną, którą trzeba zweryfikować punkt po punkcie. Można wymienić cztery główne rodzaje kontroli, jakie wykonuje się podczas audytu SEO strony internetowej:

  • audyt techniczny,
  • audyt na stronie,
  • audyt zewnętrzny,
  • audyt społeczny.

Przeprowadzenie audytu powinno zaczynać się od sprawdzenia strony www pod kątem jej zawartości, ponieważ ma to bezpośredni wpływ na jej wygląd, czas ładowania, co może mieć z kolei wpływ na komfort użytkownika w trakcie wizyty na stronie internetowej. Warto także przeprowadzić audyt UX, który wskaże elementy utrudniające poruszanie się użytkownikom w serwisie.

Typowe błędy, jakie często wychodzą audycie SEO

Do standardowych błędów, jakie ujawnia audyt SEO należą przede wszystkim te, które związane są z treścią. Nieodpowiedni dobór słów kluczowych, zła struktura URL, brak optymalizacji meta title i meta description, czy też za mała ilość treści na stronie. Jeśli nasza witryna www jest oparta o WordPressa, to można wspomóc się wtyczką Yoast SEO, która pomaga w optymalizacji stron internetowych pod kątem treści. Nie można jednak jej traktować jako swego rodzaju wyrocznię. Warto zdać się na najnowszych trendach SEO, które opisywane są w sieci.

Wtyczka nie jest w stanie zrobić dla nas tyle, co może zrobić doświadczony specjalista SEO. Błędy indeksowania należy naprawić już samodzielnie. Można do tego wykorzystać Google Search Console. Często pojawiają się także błędne przekierowania lub ich w ogóle nie ma, duplikaty treści, czy też kanibalizacja. Z tym wszystkim z pewnością poradzi sobie sprawdzony konsultant SEO.

Jak często przeprowadzać audyt SEO?

Audyt SEO najlepiej przeprowadzać okresowo, np. co kwartał lub co rok. Wiele zależy od takich czynników, jak wzrost konkurencji w wyszukiwarce Google i ruchu na stronie internetowej. Innym powodem cyklicznego audytu SEO strony internetowej może być fakt, że algorytmy Google stale się zmieniają i ma to ogromne znaczenie pod kątem SEO. Wytyczne od Google dla webmasterów ulegają nieustannym aktualizacjom, a utrzymanie wolnej od błędów strony internetowej wymaga sporo pracy. Dzięki systematycznym działaniom można jednak osiągać wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania Google. Dlatego też audyt strony w Google powinien być przeprowadzany w miarę regularnie, w zależności również od wielkości serwisu.

Darmowy audyt SEO – czy warto korzystać z takich rozwiązań?

Bardzo często można spotkać się z różnego rodzaju ofertami darmowego audytu SEO dla strony internetowej. Czy to dobre rozwiązanie? Z pewnością nie uzyskamy tak szczegółowych danych, jakie wyciągnie dla nas specjalista SEO. Wykonanie audytu SEO, który jest darmowy to tylko poglądowa ocena. Nie wykonują go specjaliści a algorytm, który dla każdej witryny jest taki sam. Jeśli więc chcemy szczegółowych informacji o nasz stronie internetowej, jej widoczności w Google, a także jak wygląda linkowanie wewnętrzne, to zdecydowanie lepszą opcją będą specjaliści SEO, którzy zajmą się tym zadaniem w sposób fachowy.

Więcej informacji znajdziesz na blogu o marketingu internetowym – https://rankarchitects.com/pl/blog/.

Sprawdź również

Trendy w brandingu i marketingu na 2024

Rok 2024 niesie istotne zmiany w obszarze brandingu, kierując szczególną uwagę na osobiste…