Home Biznes Badania CATI – co warto o nich wiedzieć?
Biznes - 17 października 2022

Badania CATI – co warto o nich wiedzieć?

Regularne przeprowadzanie badań opinii publicznej jest niezwykle ważnym elementem prowadzenia działalności gospodarczej. To jeden z kluczowych filarów do stworzenia skutecznej strategii marketingowej. A to dlatego, że jej podstawą są potrzeby klientów. Jedną z metod, która umożliwia poznanie takich opinii są badania CATI. Na czym polegają i jak przeprowadzić badania opinii? 

Badanie CATI — na czym polega?

Badania CATI to wspomagany komputerowo wywiad telefoniczny. Może być przeprowadzany z osobą będącą klientem usługi, potencjalnym klientem bądź dowolnym respondentem. Wywiad taki polega na zbieraniu informacji przez osobę ankietującą ze wsparciem terminala komputerowego, wykorzystującego odpowiedni program komputerowy. Dlatego angielska nazwa Computer-Assisted Telephone Interviewing, czyli właśnie CATI.

Jest to metoda wykorzystywana między innymi do badania opinii publicznej. Stosuje się już również do badań marketingowych, społecznych, oraz np. preferencji politycznych. Warto podkreślić, że jest to obecnie jedna z najtańszych i równocześnie efektywnych metod zbierania danych w badaniach opinii publicznej.

Badania metodą CATI — kiedy i dlaczego warto?

Badania CATI najczęściej stosowane są w przypadku, gdy zachodzi potrzeba analizy opinii większej liczby osób, a na realizację badania jest mało czasu. Metoda ta pozwala bowiem szybko dotrzeć do wielu respondentów. Przy próbach na poziomie 1000 osób, badania tego typu można zrealizować nawet w krócej niż 7 dni. Ze względu na to, że coraz więcej osób posiada telefony komórkowe badanie tego typu sprawdza się fantastycznie praktycznie we wszystkich grupach wiekowych.

A jakie są właściwie zalety wywiadów telefonicznych?

Prócz tego, że jest to metoda przystępna cenowo, to przede wszystkim pozwala na pozyskanie wysokiej jakości danych empirycznych. Sama forma badań CATI jest wygodna dla respondenta, ponieważ ankieter prowadzi go przez odpowiednio zaprogramowany kwestionariusz.

Badania CATI sprawdzają się w przypadku krótkich wywiadów, zazwyczaj do 8 minut. W przypadku bardziej rozbudowanych ankiet lepiej sprawdzają się badania CAWI.

Badania techniką CAWI, czyli Computer-Assisted Web Interview prowadzone są na tzw. panelach badawczych. W panelu zarejestrowani są użytkownicy, potencjalni badani, którzy wyrazili chęć uczestnictwa w wielu badaniach. Zaproszenia do odpowiednich badań rozsyłane są na ich skrzynki mailowe.

Jak przeprowadzić badania CATI lub CAWI?

Przeprowadzenie badania opinii publicznej techniką CATI lub CAWI wymaga oczywiście odpowiedniego przygotowania i oprogramowania. Z tego też powodu, jego wykonanie warto zlecić profesjonalnej firmie dysponującej takimi zasobami. Obecnie na rynku działa wiele firm przeprowadzających takie badania. I nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ zapotrzebowanie na tego typu usługi w związku ze stosowanymi technikami marketingowymi jest wprost ogromne.

Przy wyborze firmy przeprowadzającej badania technikami CATI lub CAWI warto wziąć pod uwagę jej doświadczenie, skuteczność i satysfakcję klientów. Pod tym względem fantastycznie wypada Opinia24, wykonująca badania telefoniczne i internetowe na najwyższym poziomie.

Sprawdź również

Strategia content marketingowa – co warto o niej wiedzieć?

Coraz więcej firm dostrzega znaczenie przemyślanego planu działań opartych na wartościowyc…