Home Biznes Badanie marki przy pomocy ankiet online. Jak to zrobić?
Biznes - 1 sierpnia 2022

Badanie marki przy pomocy ankiet online. Jak to zrobić?

Rozwój i sukces rynkowy firmy jest niemożliwy bez monitorowania konkurencji, ale przede wszystkim wizerunku firmy wśród własnych klientów. Prostym, skutecznym i niedrogim narzędziem do badania marki jest ankieta online. Tłumaczymy jak przeprowadzić badanie marki przy użyciu takiej ankiety.

Co to jest badanie marki?

Marka jest jednym z kluczowych czynników przy podejmowaniu decyzji zakupowych konsumentów. Dlatego firmy, aby osiągnąć sukces rynkowy i utrzymać pozycję konkurencyjną, dbają o markę, podejmują działania, by zwiększać jej wartość, między innymi przez regularne badanie marki.

Badanie świadomości konsumenckiej marki polega na określeniu stopnia, w jakim konsument jest w stanie rozpoznać daną markę oraz skojarzyć ją z określoną kategorią produktów lub usług.

W trakcie badania marki weryfikuje się także:

  • postrzeganie marki,
  • lojalność wobec marki,
  • zadowolenie z zakupu,
  • zwyczaje zakupowe.

– Wielu sprzedawców regularnie monitoruje poziom świadomości marki, a jeśli spadnie on poniżej z góry ustalonego progu, intensyfikuje działania reklamowe i promocyjne – tłumaczy Rafał Piszczek – prezes Centrum Badawczo-Rozwojowego Biostat®.

Badanie marki – korzyści dla firmy

Solidnie przeprowadzone badania świadomości marki może przynieść przedsiębiorstwu same korzyści. Oto 6 powodów, dla których warto regularnie przeprowadzać badanie marki:

  1. Weryfikujemy poziom znajomości marki przez docelową grupę nabywców.
  2. Weryfikujemy rozpoznawalność naszej marki na tle konkurencji.
  3. Możemy dostosować strategię marketingową do oczekiwań i potrzeb klientów.
  4. Możemy wyznaczyć kierunki rozwoju marki.
  5. Poznajemy oczekiwania zarówno obecnych, jak i potencjalnych klientów.
  6. Weryfikujemy poziomu lojalności klientów naszej marki.


Jak przeprowadzić badanie marki?

Do badań świadomości marki stosuje się różne techniki badawcze. Są to zarówno techniki jakościowe, jak i ilościowe. Do jakościowych technik badawczych zaliczamy wywiady FGI/IDI. Najważniejszymi ilościowymi technikami badawczymi są ankietyzacja internetowa (CAWI) oraz ankietyzacja telefoniczna (CATI).

– Dobór techniki badawczej powinien opierać się na specyfice i indywidualnych potrzebach danego przedsiębiorstwa – podkreśla dr Sebastian Musioł – ekspert ds. metodologii w Centrum Badawczo-Rozwojowego Biostat®.

Faktem jest rosnąca popularność ankiet internetowych.

– Ankiety online w połączeniu z dobrym panelem respondentów pozwalają na szczegółowe profilowanie uczestników badania, a do tego gwarantują szybkość, rzetelność i niski koszt realizacji badania – dodaje dr Musioł.

Badanie marki przy pomocy ankiety online

Na polskim rynku jednym z najlepszych narzędzi do tworzenia i przeprowadzania ankiet online jest serwis SurvGo™. To intuicyjna aplikacja do przeprowadzania ekspresowych badań za niewielką kwotę.

W systemie SurvGo™ można realizować nie tylko badania marki, ale również badania marketingowe, badania rynku czy badania do prac naukowych. Na SurvGo™ skorzystasz z kilkudziesięciu wzorów gotowych ankiet lub stworzysz własne badanie od zera.

Jako jedno z niewielu narzędzi służących do tworzenia badań SurvGo™ może pochwalić się dostępem do bazy ponad 150 tys. respondentów. Tak duża baza pozwala twórcom badania swobodnie dobierać i profilować grupy respondentów. Wyniki niektórych badań można uzyskać już w 24 godziny!

SurvGo™ to nie tylko intuicyjny system tworzenia ankiet z kilkunastoma widgetami, ale również:

  • wyniki badań online,
  • możliwość krzyżowania pytań,
  • automatycznie generowane raporty,
  • przykładowe wzory ankiet.

Sprawdź również

Badanie rynku przed wypuszczeniem produktu do sklepów. Dlaczego warto?

Badania rynku jako sposób na zrozumienie otoczenia. Stosując badania rynku należy wiedzieć…