Home Biznes Badanie rynku przed wypuszczeniem produktu do sklepów. Dlaczego warto?
Biznes - 5 sierpnia 2022

Badanie rynku przed wypuszczeniem produktu do sklepów. Dlaczego warto?

Badania rynku jako sposób na zrozumienie otoczenia. Stosując badania rynku należy wiedzieć, że przedsiębiorca bądź inna osoba zlecająca szereg czynności ma na celu zrozumienie zachodzących zależności w określonym procesie, którego część chcą tworzyć na własne cele biznesowe. W miejscach gdzie najczęściej stosuje się wykonywanie analiz i badań rynkowych dochodzi do wytworzenia nowego produktu w branży przemysłowej lub handlowej. Na skutek tego, że rynek odbiorcy jest skomplikowany i dotyczy różnych grup celowych, oraz wiekowych przedsiębiorca musi mieć wiedzę czy dany produkt który zamierzą wprowadzić na rynek będzie dla niego rentowny i czy doda wartość dodaną użytkownikowi, a także rozwiąże problemy otaczającej go konkurencji. Używane do tego doświadczenia metody badawcze różnią się między sobą od stopnia konkurencyjności, innowacyjności a także od badanej grupy docelowej.

Istota badania rynku

Dzięki czynnościom związanym z analizą prognozowanych działań rynkowych przedsiębiorca uzyskuje wiedzę z zakresu przyszłego zadowolenia klienta. Badania dotyczą różnych sfer wpływu, oraz różnych wytycznych. Osobne badania i ścieżki zbioru informacji stosuje się do wymierzenia środowiska konkurencyjnego, inne do określenia poziomu satysfakcji klienta a pozostałe do ogólnych społecznych zachowań i potrzeb. Mając na celu wykonanie poprawnych i kluczowych analiz należy posiadać odpowiednią wiedzę, doświadczenie oraz dobrze ukierunkowany tok myślenia. Nie jest to łatwe zadanie, więc często zostaje zlecone przez przedsiębiorców specjalistom. Podmioty wykonujące szereg analiz muszą być przygotowane merytorycznie, ponieważ bez posiadania należytej wiedzy badania nie będą godne zaufania. W tym zakresie nie ma miejsca na błędy, ponieważ od odpowiedzi zawartych w analizy zależy przyszłe funkcjonowanie przedsiębiorstwa, a także słuszność w podejmowanych decyzjach co do wprowadzenia innowacji.

Badania stosowane na rynku można podzielić na dwie kategorie:

Wtórne – wynikają z objęcia analizą danych, które już istnieją na rynku poprzez ich weryfikację oraz uporządkowanie. Zawrzeć tu można dane z Głównego Urzędu Statystycznego, oraz z różnych badań naukowych, felietonów czy publikacji.

Część z nich pochodzić może na przykład z różnego rodzaju felietonów czy artykułów, a część publikowana jest przez urzędy i instytucje analizujące trendy rynku, na przykład Główny Urząd Statystyczny.

Zobacz również: https://oexcursor.pl/baza-wiedzy/badanie-rynku-na-czym-polega-i-po-co-sie-je-wykonuje/

Pierwotne- badania polegają na zebraniu własnoręcznie lub z pomocą wyspecjalizowanego w tej branży zespołu zebraniu danych, informacji oraz faktów. Choć metoda jest bardzo czasochłonna, ma jedną kluczową zaletę. W porównaniu do analiz wtórnych jej wyniki są aktualne I zgodne z bieżącą sytuacją na rynku. Ciężko jest w sposób szybki i ugruntowany przeprowadzić analizę samemu. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest aby tego typu analizy przeprowadzać w zespole.

Cel badań

Analizy mają za zadanie uzyskanie danych, za pomocą których przedsiębiorca czy inny podmiot decyzyjny podejmie czynności związane z dalszymi działaniami wewnątrz firmy. Dzięki analizom możemy sprawdzić poziom akceptowalny zapłaty za potencjalny produkt czy usługę z którą chcemy wprowadzić na rynek. Wyróżniamy również badania testowe, które polegają na wydaniu produktu małej grupie klientów, tak aby dostać informacje zwrotną na temat użytkowania produktu lub usługi. Najtrudniejsze z badań do przeprowadzenia to analizy eksploracyjne, polegające na badaniu określonego terenu za pomocą różnych metod do określenia, gdzie najlepiej można zagospodarować rejon do naszej pracy.

Ile kosztuje zlecenie badań?

Nie ma konkretnej odpowiedzi na to pytanie z racji tego, że należy wskazać co będziemy badać, jakie parametry, na jaką skalę i przy udziale jakiej pomocy osób. Ważne jest również czy będziemy stosować wszystkie wyżej wymienione analizy, czy pojedynczo. Zasadniczo warto jest korzystać z tego typu usług z racji przewidzenia pewnych zachowań na rynku. Dzięki nim możemy się upewnić, czy nasza decyzja i nurt prowadzenia firmy jest właściwy. Z drugiej strony możemy uniknąć ryzyka wynikającego ze stworzenia nowego produktu już na etapie wstępnych analiz.

Sprawdź również

Strategia content marketingowa – co warto o niej wiedzieć?

Coraz więcej firm dostrzega znaczenie przemyślanego planu działań opartych na wartościowyc…