BRIEF

Co to znaczy BIREF? Definicja pojęcia w marketingu i reklamie

Chcąc współpracować z agencją reklamową, której firma zleca zadanie wypromowania jakiegoś produktu, czy usługi warto znać podstawowe zasady działań takiej kooperacji. Dość istotnym elementem wpływającym na współpracę jest tak zwany „brief”. Czym jest brief, kiedy się go przygotowuje oraz co zawiera?

Brief – zawsze warto go wykonywać

Brief jest pewnego rodzaju komunikatem, dzięki któremu wysyłamy informację agencji, wykonującej dla nas zlecenie. Dzięki niemu zleceniobiorca otrzymuje jasny komunikat, czego firma oczekuje od planowanej kampanii reklamowej. Dzięki niemu agencja będzie wiedziała jakie kroki wykonywać, żeby zadowolić zleceniodawcę. Odpowiednio wykonany brief, jest kluczem do zrozumienia oczekiwań zleceniodawcy. Wielu zlecających lekceważy jego wykonanie, jednak nie warto tego robić. Komunikacja pomiędzy klientem, a wykonawcą usługi ma ogromne znaczenie dla obu stron.

Co powinien zawierać dobry brief?

Wykonanie briefu nie jest trudnym zadaniem. Nie musi to być bardzo wyszukany dokument. Należy jedynie zawrzeć w nim najistotniejsze informacje. W dobrze wykonanym briefie znaleźć powinny się między innymi:

  • dane firmy
  • opis firmy
  • opis grupy docelowej, czyli do kogo mają być kierowane działania agencji;
  • przedstawienie produktu, który będzie promowany, jakie są jego cechy, zalety;
  • cele działań, czyli klient dokładnie określa czego oczekuje od planowanej kampanii;
  • budżet przeznaczony na działania, który jest kluczową kwestią. Dzięki znajomości budżetu na akcje marketingową, agencja będzie wiedziała jakie działania może wykonywać i w jakim zakresie;
  • wytyczne związane z tworzeniem przekazów reklamowych;
  • informacje o konkurencji na rynku, co ułatwi agencji przygotowanie stosownych działań;

Jak wygląda dobry brief?

Dobrze wykonany brief to bardzo pomocne narzędzie w komunikacji. Prawdą jest, że można się bez niego obejść, jednak jest to strata zarówno czasu, jak i funduszy. Racjonalnie postępująca firma przygotowuje brief, który bardzo ułatwia współpracę z wykonawcą zlecenia (agencją).

Zapoznaj się również z innymi pojęciami marketingowymi:

Sprawdź również

Przykładowy plan marketingowy – co powinien zawierać?

Tworzenie strategii marketingowych może być przytłaczające, zwłaszcza jeśli jesteś początk…