Co mierzą badania ilościowe i jakościowe?
Podejmowanie wszelkich decyzji biznesowych bardzo często może się wiązać z ryzykiem pomyłki. Warto zatem wspierać się danymi, które pozyskiwane są w trakcie badań. Badania marketingowe ze względu na metodologię dzieli się na badania jakościowe oraz ilościowe. Jaka jest definicja badań ilościowych i jakościowych? Czym się różnią? Czy ankieta to badanie ilościowe, czy jakościowe? Podpowiadamy.
Spis treści:
Czym są badania jakościowe i ilościowe?
Porównanie badań ilościowych i jakościowych jest stosunkowo proste. Oba rozwiązania są stosowane w badaniach marketingowych, społecznych itp., ale w różnych celach. Badania ilościowe to badania, których podstawowe zadanie to pozyskanie danych o charakterze liczbowym. W praktyce oznacza to, że badania ilościowe odpowiadają na pytania: ile, kto i z jaką częstotliwością?
Badania jakościowe z kolei są stosowane w celu pogłębionego zbadania konkretnego zagadnienia. Dzięki nim badacze są w stanie dokładniej scharakteryzować określone zjawisko, sposób myślenia odpowiadających, motywacje zachowania, przyczyny opinii na dany temat i wiele innych. Ten typ badań odpowiada więc na pytanie: dlaczego oraz w jakim celu? W takim przypadku porównywanie badania ilościowe a badania jakościowe jest konieczne, jeżeli chcemy skupić się na innym celu.
Badania ilościowe i jakościowe – jakie są różnice?
Przede wszystkim różnią się cele badania. W przypadku badań ilościowych uzyskujesz dane liczbowe, które można przeanalizować statystycznie. W przypadku badań jakościowych, dane podlegają subiektywnej interpretacji osoby badanej. Istotna jest również liczba respondentów. W badaniach ilościowych biorą udział duże grupy osób – często jest to co najmniej kilkuset respondentów, których może być nawet 1000. Natomiast badania jakościowe, z uwagi na ich pogłębiony charakter i konieczność poświęcenia większej uwagi każdemu uczestnikowi, prowadzi się w małych grupach liczących około ośmiu osób bądź nawet indywidualnie. Wszystko to ma na celu dokładności badań.
Oba badania różnią się także możliwością uogólnienia wyników. Właściwy dobór próby w badaniu ilościowym pozwala na generalizowanie otrzymanych wyników na badaną populację, co nie jest możliwe w przypadku badań jakościowych. W badaniach ilościowych stosuje się metody statystyczne, z których zwykle nie korzystają badacze stosujący metody jakościowe. Oba rodzaje badań mają zatem wiele zalet i pozwalają na zebranie pożądanych danych, ale są stosowane w przypadku różnych celi badawczych.
Czym charakteryzują się kampanie Google Ads?
Google Ads, dawniej znane jako Google AdWords, to jedna z najpopularniejszych platform rek…