Home Biznes Co to jest dropshipping?
Biznes - 30 grudnia 2021

Co to jest dropshipping?

Dropshipping to hasło, które często pojawia się w sieci, zwłaszcza w kontekście działalnośći sklepów internetowych. Takie rozwiązanie poleca się przede wszystkim małym firmom, ale także przedsiębiorstwom, które poszukują oszczędności, chcą rozszerzyć swój asortyment lub zajmują się sprzedażą towarów wielkogabarytowych. Na czym dokładnie polega dropshipping?

W wielkim skrócie: dropshipping to model logistyczny polegający na przeniesieniu obowiązków związanych z procesem dostawy towaru ze sprzedawcy na dostawcę. Rolą sklepu, który decyduje się na dropshipping jest zbieranie zamówień od klientów. Wysyłką zamówionych produktów zajmuje się już dostawca, najczęściej hurtownia. Oznacza to, że przedsiębiorstwo może oferować konsumentom towar, którego nie musi przechowywać w magazynie. Działalność sklepu ogranicza się więc przede wszystkim do skutecznej reklamy, która przyciągnie klientów.

Dropshipping – dla kogo?

Model dropshippingu ma wiele zalet, z których najbardziej skorzystają małe, początkujące firmy. Takie rozwiązanie pozwala zacząć biznes bez zaplecza w postaci magazynów czy dużych nakładów finansowych na start. Dropshipping sprawdza się także wtedy, kiedy firma poszukuje oszczędności, dzięki którym utrzyma się na rynku lub zwiększy swoje zyski. Z tego modelu logistycznego korzystają najczęściej sprzedawcy na platformach aukcyjnych typu Allegro. Dropshipping poleca się także firmom, które:

– sprzedają wielkogabarytowe produkty, które trudno jest magazynować, pakować i wysyłać do klientów,

– chcą poszerzyć asortyment sklepu, a jednocześnie nie mają na to miejsca w magazynach.

Jakie zalety ma dropshipping?

Pewne zalety dropshippingu nasuwają się same – w końcu przeniesienie obowiązku wysyłki towaru na dostawcę oznacza, że sam sklep nie musi mieć swoich magazynów, ani zatrudniać pracowników, którzy zajmowaliby się pakowaniem i wysyłaniem produktów. To jednak nie jedyne atuty takiego rozwiązania. Dropshipping wiąże się z:

  • mniejszym kapitałem na start – firma, która rozpoczyna działalność musi dokonać pewnych inwestycji. Jeśli wybierze model logistyczny dropshippingu, jej koszty ograniczą się do tych związanych z prowadzeniem strony internetowej oraz obsługą wysyłki. Dzięki temu sklep może zacząć działać przy minimalnym nakładzie finansowym.
  • pracą z dowolnego miejsca na świecie – dropshipping to brak magazynów stacjonarnych, w których kompletuje się zamówienia i przygotowuje je do wysyłki. Sklep internetowy, który korzysta z takiego rozwiązania zapewnia właścicielowi dużo swobody. Może on pracować z domu lub z dowolnego miejsca na świecie.
  • mniejszą ilością obowiązków – sklep wykorzystujący dropshipping zajmuje się jedynie pozyskiwaniem klientów, zbieraniem zamówień i utrzymywaniem dobrych relacji z konsumentami. To hurtownia przejmuje pozostałe działania związane ze sprzedażą, w tym niekiedy nawet procedurę zwrotów i reklamacji.
  • prostotą prowadzenia biznesu – sprzedaż oparta na dropshippingu jest prosta, nie wymaga szerokiej wiedzy na temat procesu logistycznego, ani nawet zatrudniania dodatkowych pracowników.
  • możliwością oferowania elastycznego i bogatego asortymentu – sklep bazujący na tym modelu logistycznym może stale i bez większych problemów dostosowywać swoją ofertę do aktualnych trendów, a także niemal bez ograniczeń rozszerzać swój asortyment (zależnie od oferty hurtowni). Nie musi inwestować w towar i mrozić gotówki w produktach, które mogą się nie sprzedać. Nie martwi się także o konieczność magazynowania towaru.
  • skróceniem czasu dostawy – o ile sklep nawiąże współpracę z dobrą hurtownią, wysyłka towaru do klienta może zostać przeprowadzona bardzo sprawnie, a im szybciej otrzyma on zamówiony produkt, tym większe jego zadowolenie.

Jakie wady ma dropshipping?

Oczywiście, jak każde rozwiązanie, również i dropshipping ma swoje wady, które przedsiębiorca może jednak zneutralizować przede wszystkim poprzez nawiązanie współpracy z dobrą, rzetelną hurtownią. Niemniej jednak, wśród negatywnych aspektów takiego modelu logistycznego wymienia się:

  1. dużą konkurencję – zalety dropshippingu sprawiają, że na taki model sprzedaży decyduje się coraz więcej osób. Aby zyskać, należy więc jakoś wyróżnić się na rynku. Na szczęście, dzięki dropshippingowi przedsiębiorca ma więcej czasu na aktywne pozyskiwanie klientów.
  2. mniejszą kontrolę nad biznesem – sukces sklepu w modelu dropshipping bazuje w dużej mierze na pracy hurtowni, z którą przedsiębiorca nawiąże współpracę. To kontrahent będzie decydował wtedy o szybkości i jakości wysyłki towarów zamówionych przez klienta.
  3. słaba znajomość towaru – dropshipping może stanowić pokusę oferowania klientom towaru, którego przedsiębiorca nie zna. Tymczasem klient często oczekuje porady czy dodatkowych informacji o produkcie.

Więcej informacji na temat dropshippingu znajdziesz pod adresem: https://blog.sky-shop.pl/co-to-jest-dropshipping-fakty-i-mity/

Sprawdź również

Strategia content marketingowa – co warto o niej wiedzieć?

Coraz więcej firm dostrzega znaczenie przemyślanego planu działań opartych na wartościowyc…