Home Biznes Co to jest SEO – dla kogo pozycjonowanie stron internetowych?
Biznes - 30 września 2021

Co to jest SEO – dla kogo pozycjonowanie stron internetowych?

SEO (ang. Search Engine Optimization) to proces optymalizacji strony internetowej pod działanie wyszukiwarek internetowych takich jak Google. Zadaniem SEO jest przygotowanie strony internetowej tak, aby ta wyświetlała się na jak najwięcej słów kluczowych używanych przez potencjalnych klientów w danym biznesie. SEO polega głównie na przygotowaniu technicznym strony tak, aby roboty indeksujące mogły ją skanować oraz na przygotowaniu właściwej struktury i odpowiedniej treści przydatny potencjalnym klientom. Wszystko jasne? Nie do końca, prawda? Zapewne nie masz pojęcia na czym polega specyficzne „działanie wyszukiwarek”, zwłaszcza wszechobecnej wyszukiwarki Google, nie wiesz co to są „słowa kluczowe”; nie rozumiesz co to znaczy, że „roboty indeksujące skanują” Twoją stronę www i nie znasz zasad, którymi trzeba się kierować, podczas projektowania jej struktury, żeby się tym robotom spodobała na tyle, aby wyświetlały ją wysoko w wynikach wyszukiwania. Już wyjaśniamy:

Zasada działania wyszukiwarki Google

Zasadę działania Google można sprowadzić do jednego prostego zdania: użytkownicy pytają, wyszukiwarka odpowiada na pytania użytkowników. Ale słynny „algorytm Google”, który odpowiada za to, na którym miejscu w wynikach wyszukiwania, pojawi się strona Twojej firmy, wcale nie kieruje się prostymi zasadami. Mocno skomplikowanie zasady, jakimi kierują się algorytmy, sprawia, że żadna osoba, odpowiedzialna za optymalizację Twojej strony www, nie zna go w całości. Żadna agencja SEO nie posiada pełnej wiedzy o działaniu algorytmu. I to jest, między innymi, odpowiedź na pytanie: dlaczego pozycjonowanie stron internetowej to proces wymagający okresowego ponawiania. Dlatego, że algorytmy Google się zmieniają.

Słowa i frazy kluczowe

Aby znaleźć wartościowych klientów, przede wszystkim musisz wiedzieć jakich słów kluczowych używają, podczas wyszukiwania tego, co oferujesz. Słowa kluczowe to hasła, frazy, które Twoi potencjalni klienci wpisują w wyszukiwarkę, żeby znaleźć interesującą ich usługę lub produkt. Takich fraz może być naprawdę wiele, a zadaniem osoby pozycjonującej Twoją stronę www jest stworzenie maksymalnie długiej i kompletnej ich listy. Po co? Twoja strona powinna pojawiać się w Google jako odpowiedź na wszystkie frazy, jakie mogą być używane przez potencjalnych klientów. Klient wpisuje frazę buty – widzi Twoją stronę. Buty damskie, buty męskie, buty ze skóry, modne buty, najmodniejsze buty, sandały boho, trampki dla przedszkolaka… – wciąż Twoja strona. Jesteś w stanie wyobrazić sobie liczbę słów kluczowych, jaką mogą wpisać użytkownicy sieci, poszukujący bardzo konkretnego modelu obuwia? A Ty marzysz tylko o jednym: jakąkolwiek obuwniczą frazę wpiszą, wyskoczy im strona Twojego sklepu! Jako pierwsza, oczywiście. No, dobrze: chociaż na jednej z pierwszych pięciu stron.

Roboty indeksujące, a widoczność Twojej strony w wyszukiwarce

Roboty indeksujące skanują Twoją stronę www i… Wolnego: roboty indeksujące będą łaskawe przeskanować Twoją stronę www pod warunkiem, że ją w ogóle zobaczą. A kiedy ją zobaczą? Gdy będzie miała właściwą strukturę i będzie zapełniona unikalnymi wartościowymi treściami. Z punktu widzenia sprzedaży ważna jest nie tylko duża liczba fraz kluczowych, ale również adresów URL Twojej strony, czyli stron kategorii i stron produktowych/usługowych. Odpowiednia struktura adresów pomaga wyszukiwarce odczytać Twoją stronę i umieścić wszystkie jej podstrony w swojej bazie, a następnie „przypisać” je do fraz. Dzięki odpowiednio przygotowanym tekstom, grafikom i innym multimediom można maksymalnie zwiększyć widoczność strony.

To oczywiście tylko najważniejsze, bądź najłatwiejsze do szybkiego wytłumaczenia elementy niezbędne w procesie optymalizacji strony internetowej. Dobra firma SEO uwzględni także inne, bardziej szczegółowe, a co najważniejsze: dostosuje swoje działania optymalizacyjne do Twoich konkretnych potrzeb.

SEO: współpracuj ze specjalistą jeszcze zanim powstanie strona internetowa Twojej firmy

Warto wiedzieć, że są sytuacje, w których inwestycja w pozycjonowanie jest zbędna (np. każdy biznes krótkoterminowy, czyli taki, którego okres działalności trwa zaledwie kilka miesięcy, nie powinien używać SEO jako źródła ruchu), a także mieć świadomość, że pewne czynności związane z optymalizacją mogą być wykonane, zanim jeszcze powstanie strona internetowa Twojej firmy. Dlatego właśnie warto nawiązać współpracę z firmą SEO już na etapie pomysłu – pomoże to uniknąć wykonywania zbędnych działań albo działań chaotycznych i przeciwskutecznych. Naprawdę o wiele łatwiej (i w konsekwencji – taniej!) zaprojektować optymalnie działającą stronę www a potem stale ją doskonalić, niż zbudować stronę nie uwzględniającą wszystkich wymienionych wyżej warunków i wkrótce po jej uruchomieniu usłyszeć od specjalisty SEO, że w zasadzie trzeba by ją zaprojektować od nowa.

Podsumowanie

SEO to proces, który ma na celu zoptymalizowanie strony internetowej pod zdobywanie ruchu z wyszukiwarek internetowych na zapytania związane z Twoim biznesem, lub po prostu tematyką strony, gdy ta nie jest działalnością komercyjną. Warto pomyśleć o optymalizacji strony, jeśli planuje się rozkręcić długotrwałą działalność (komercyjną lub nie), a powodzenie przedsięwzięcia w dużej mierze zależy od ruchu na Twojej stronie. Ruch z Google to bardzo dobry ruch.

W przygotowaniu artykuły pomógł Maciej Cherubin z firmy Octamedia, który chętnie wykona audyt Twojej strony i pomoże naprawić wszystkie błędy przyczyniające się do słabych efektów biznesowych. Więcej o SEO możesz też przeczytać pod adresem: https://octamedia.pl/blog/co-powinienes-wiedziec-o-seo/.

Sprawdź również

Trendy w brandingu i marketingu na 2024

Rok 2024 niesie istotne zmiany w obszarze brandingu, kierując szczególną uwagę na osobiste…