Home Analityka Segmenty w Google Analytics – czym są i po co je tworzyć?
Analityka - 9 października 2017

Segmenty w Google Analytics – czym są i po co je tworzyć?

Kiedy posiadamy stronę internetową zintegrowaną z narzędziem Google Analytics możemy nie tylko śledzić ruch użytkowników na stronie i liczbę wykonywanych przez nich sesji. GA daje nam całą paletę ciekawych rozwiązań, a jednym z nich jest tworzenie segmentów użytkowników, o czym więcej w dzisiejszym wpisie.

Co to są segmenty w Google Analytics?

Segment to nic innego jak wydzielony z całości statystyk dostępnych w narzędziu Google Analytics zbiór elementów, które możemy osobno analizować. Segment może być złożony z jednego lub więcej filtrów, takich jak warunek wejścia na konkretne podstrony w serwisie (kontakt, blog itp.), zakup produktu lub geolokalizacja użytkownika. Daje on nam bardzo konkretne dane, które odpowiednio wykorzystane przez analityka mogą być nieocenione podczas optymalizacji kampanii reklamowych i przystosowywaniu strony www do internautów.

Gdzie tworzyć segmenty w GA?

Aby utworzyć segment, tj. wydzielić pewną część ruchu na stronie z całości należy, po zalogowaniu się do panelu analityki Google wejść w administrację, a następnie z poziomu widoku danych wybrać zakładkę segmenty w kategorii osobiste narzędzia i zasoby. Tak jak na poniższym obrazku:

Segment Google Analytics

Zanim przejdziemy do szczegółów warto zwrócić uwagę, że z racji wybranej kategorii (osobiste narzędzia…) wyodrębnione przez nas segmenty będą widoczne tylko dla konta, z którego je utworzyliśmy. Jeśli więc do danej strony przypisane jest więcej kont i chcemy, aby użytkownicy z nich korzystający również widzieli wyodrębnione przez nas dane, musimy im je uprzednio udostępnić.

Udostępnianie segmentu w Google Analytics

Kryteria tworzenia segmentów

Podczas tworzenia segmentu mamy szereg możliwości do wyboru. Jakich użytkowników chcielibyśmy wydzielić spośród całej grupy naszych odbiorców? Możemy zastosować tutaj kryterium demograficzne (wiek, płeć, język, lokalizację), technologię (system operacyjny, wersja przeglądarki), zachowanie (np. więcej niż 3 sesje lub tydzień od ostatniej sesji), datę pierwszej sesji, źródło wizyty.

Dostępne są również zaawansowane kryteria, czyli warunki i sekwencje. W przypadku warunków możemy wydzielić użytkowników m.in.: ze względu na ich czas spędzony na stronie, zakupiony w sklepie online produkt, odwiedzane podstrony, realizację celów itd. Natomiast w przypadku sekwencji mamy możliwość grupowania userów po warunkach występujących w danej kolejności.

Kryteria segmentów Analytics

W jakim celu tworzyć segmenty?

Segmenty tworzy się aby móc na bieżąco reagować na zachodzące w zachowaniu użytkowników na naszej stronie zmiany oraz by poznać rzeczywisty cel ich wizyt. Jeśli przykładowo posiadamy stronę z przepisami kulinarnymi, która zawiera również dział poradników i odpowiedzi na pytania czytelników, każdy z tych działów może zostać przypisany do innego segmentu. Po jakimś czasie może okazać się, że przepisy cieszą się dużo większym zainteresowaniem niż poradniki i z tych drugi należy albo zrezygnować albo zastanowić się nad ich promocją lub zmianą formuły. Dla osób zajmujących się analityką internetową to bezcenne dane.

Jak sprawdzić dane z wydzielonych segmentów?

Ok, utworzyliśmy segment i co dalej? Jak sprawdzić ile sesji generuje się w wydzielonym przez nas segmencie? Aby to zrobić należy, tak jak na screenie poniżej, sięgnąć do lewego menu w panelu administracyjnym Google Analytics i wybrać odbiorcy, a następnie w topie strony sięgnąć po segmenty.

Dane z segmentów GA

Sprawdź również

Współczynnik odrzuceń – czym jest i jak go interpretować?

Bounce rate, wskaźnik odrzuceń, współczynnik odrzuceń – znany jest pod wieloma nazwami, al…