CPC – Cost Per Click
Co to znaczy CPC i kiedy stosujemy ten model rozliczania?
Spis treści:
Czym jest CPC?
CPC to skrót od angielskich słów cost per click. Pojęcie to pojawiło się stosunkowo niedawno, wraz ze zwiększeniem ilości reklam internetowych oraz wzrostem popularności różnych sposób zarabiania za pośrednictwem internetu. Cost per click oznacza współczynnik efektywności reklamy. Jest on coraz częściej stosowanym systemem zapłaty należności za kampanie reklamowe pojawiające się w różnych wyszukiwarkach internetowych.
CPC powstał na podstawie pay per click (w skrócie PPC) polegającego na tym, że płatność za reklamę, zostaje sfinalizowana nie w momencie jej wyświetlenia na stronie internetowej, ale dopiero w momencie kliknięcia (najczęściej w link lub banner) i przejścia na reklamowaną stronę internetową. Reklamodawca płaci dopiero wówczas, gdy użytkownik zostanie przekierowany na stronę (witrynę) która jest reklamowana.
Kiedy stosujemy CPC?
Ten model rozliczenia jest bardziej korzystny niż wcześniej omawiany model CPM. Wynika to z faktu, że płaci się tylko i wyłącznie za reklamę w którą użytkownik kliknął. Stosowany jest przede wszystkim w sytuacji, gdy reklamodawca chce zbudować świadomość swojej marki, pomaga także w uzyskaniu odpowiednich i satysfakcjonujących wyników sprzedażowych produktu.
Do wyliczania CPC stosuje się bardzo prosty algorytm : koszt tysiąca wyświetleń (CPM) / (koszt klikalności (CTR) *1000)
Ponadto,CPC jest bardzo łatwy do wyliczenia oraz zastosowania, ponieważ jest on stosunkiem liczby kliknięć w wyświetlaną reklamę do wydatków na całą kampanię AdWords. Koszty tego typu kampanii zależne są od wielu czynników. Do najbardziej wpływających na jej cenę zaliczyć można rodzaj reklamy czy jej wygląd. Dodatkowo cena jaką należy zapłacić za kliknięcie może zależeć od rodzaju wyszukiwarki. Ważna jest także dowolność ustalania warunków płatności – to my decydujemy czy chcemy rozliczyć się za kliknięcia w ustalonym przedziale czasowym, czy wolimy zapłacić za konkretną z góry ustaloną liczbę kliknięć przez użytkowników.
Stosując model CPC w kampanii AdWords bardzo łatwo można zweryfikować ile osób weszło na reklamowaną stronę, prostym staje się także oszacowanie jak duża będzie sprzedaż produktów reklamowanych za pomocą CPC oraz w prostszy sposób staje się ocenienie opłacalności reklamy.
Przeczytaj również co oznacza pojęcie afiliacji w marketingu!
Przykładowy plan marketingowy – co powinien zawierać?
Tworzenie strategii marketingowych może być przytłaczające, zwłaszcza jeśli jesteś początk…