Home Biznes Dlaczego warto przeprowadzić audyt SEO strony?
Biznes - 13 grudnia 2022

Dlaczego warto przeprowadzić audyt SEO strony?

Strona internetowa to nie tylko doskonała wizytówka dla każdej firmy, ale także najlepszy sposób na to, aby dotrzeć do nowych klientów. Samo prowadzenie www nie jest jednak wystarczające. Aby strona trafiła do odpowiednich osób i miała dobrą pozycję w wyszukiwarce Google, powinna być prowadzona w odpowiedni sposób. Szybkość ładowania się witryny czy właściwy adres strony internetowej to połowa sukcesu. O czym jeszcze powinieneś wiedzieć, prowadząc swoją www? Takie wytyczne uzyskasz dzięki audytowi SEO. Co do za usługa i dlaczego warto w nią zainwestować?

Audyt SEO strony internetowej – co to jest?

Audyt strony internetowej to obecnie jedna z najlepszych metod na to, aby sprawdzić jej obecną kondycję techniczną. Dzięki niemu dowiemy się też, jakie elementy należy poprawić, aby strona lepiej radziła sobie w wynikach wyszukiwania i pozyskiwała dla Ciebie większą liczbę klientów. Pozwala on na zaplanowanie optymalizacji witryny poprzez wyeksponowanie jej zalet oraz poprawienie słabych punktów.

Audyt SEO to dokument zawierający szczegółową analizę strony internetowej, który poza spostrzeżeniami, wskazuje jakie błędy wyeliminować, aby strona mogła odnieść sukces w sieci.

Jakie obszary powinien zbadać audyt SEO?

Dobrze przeprowadzony audyt SEO powinien obejmować czynniki wewnętrzne, jak i zewnętrzne, które wpływają na finalny sukces strony internetowej. Do najważniejszych z nich zaliczają się:

  • indeksacja, renderowanie oraz crawlowanie strony przez roboty wyszukiwarek;
  • kody odpowiedzi serwera dla adresów w obrębie domeny;
  • bezpieczeństwo witryny;
  • szybkość ładowania się strony;
  • dostępność na urządzeniach mobilnych;
  • meta tagi;
  • formę adresów URL;
  • strukturę nagłówków;
  • duplicate content, czyli identyfikacja treści, które powielają się na wielu podstronach zarówno w obrębie witryny, jak i poza nią;
  • thin content, czyli strony o nikłej wartości dla robotów i użytkowników;
  • zawartość sekcji przed załamaniem (tzw. Above the Fold – ATF)
  • dane strukturalne;
  • ocena treści;
  • analiza logów serwera.
  • doświadczenia użytkownika (User Experience – UX);
  • analiza profilu linkowego;
  • weryfikacja stron internetowych konkurencji;

Audyt SEO przeprowadzony przez profesjonalną firmę sam w sobie nie poprawi pozycję strony w wynikach wyszukiwania Google. Wytyczne w nim zawarte należy wdrożyć, aby Twoja strona z miesiąca na miesiąc generowała większą liczbę wyświetleń. Niektóre agencje oferują przeprowadzenie darmowego audytu strony, jednak trzeba pamiętać, że często są one generowane automatycznie przez narzędzia. Bez dodatkowego objaśniania poszczególnych problemów z pewnością i tak nie będziesz w stanie ruszyć z miejsca. Dlatego też zalecane jest wykonanie płatnego audytu strony, gdyż taki dokument zawiera nie tylko wyszczególnienie błędów, ale także sposób ich wyeliminowania. Jedną z firm przeprowadzających audyty SEO jest Agencja KS.

Kiedy warto przeprowadzić audyt SEO?

Zalecane jest przeprowadzanie audytu strony internetowej co kilkanaście miesięcy. Dzięki temu będziemy mieć pewność, że poprzednie zalecenia zostały wdrożone, a także otrzymamy nowe rekomendacje dopasowujące stronę do najnowszych wytycznych wyszukiwarek. Wykonanie audyty SEO konieczne jest także gdy:

  • przygotowujesz nową stronę i chcesz, aby była dobrze przygotowana do promocji w internecie (zarówno poprzez pozycjonowanie, jak i płatne reklamy),
  • przeprowadziłeś migracje strony lub sklepu na nowy silnik,
  • wykonałeś rebranding, przez co zmieniła się struktura strony,
  • strona mocno ucierpiała podczas aktualizacji algorytmów wyszukiwania Google.

Dodatkowo agencja SEO wykona taki audyt przed rozpoczęciem współpracy. Dzięki temu określi punkt startowy, a wyniki audytu pozwolą wyznaczyć też strategię działania na kolejne miesiące współpracy.

Ciekawym dodatkiem do audytu SEO jest analiza konkurencji. Informacje o najbliższych konkurentach w wynikach wyszukiwania dadzą obraz tego, jak bardzo konkurencyjna jest branża, w której działasz oraz jak duży dystans dzieli cię od niej.

Co jest potrzebne do przeprowadzenia dobrego audytu SEO?

Do wykonania dobrego audytu SEO niezbędna jest szeroka wiedza z zakresu działania algorytmów indeksujących oraz doświadczenie. Przyda się także znajomość HTML, CSS, JavaScript i PHP. Nieodzowne będą także specjalistyczne narzędzia takie jak Google Search Console, Ahrefs, Senuto. Znaczna część z nich jest płatna, co też tłumaczy wysokie ceny audytów SEO. Należy pamiętać, że dobry audyt SEO to taki, który zawiera analizę problemu wraz z sugestią jego rozwiązania.

Koszt audytu SEO to nierzadko kilka, kilkanaście tysięcy złotych. Jednak jest to inwestycja, gdyż pozwala uniknąć lub naprawić błędy, które uniemożliwiają osiągnięcie sukcesu w wynikach wyszukiwania.

Sprawdź również

Jakie są najlepsze kanały wykorzystania materiałów marketingowych w celu zwiększenia świadomości marki?

Obecnie sposobów na zwiększenie świadomości marki jest cała masa. Jeden z nich to sprezent…