Home Biznes Dopasowanie sklepu internetowego do urządzeń mobilnych
Biznes - 28 listopada 2019

Dopasowanie sklepu internetowego do urządzeń mobilnych

Coraz więcej osób porzuca typowe komputery i laptopy, a strony internetowe (w tym także sklepy) odwiedza za pomocą swoich urządzeń mobilnych, głównie smartfonów. Rzecz jasna przedsiębiorcy muszą dostosować się do rynku, a co za tym idzie przygotować swój sklep internetowy tak, by również na smartfonach witryna otwierała się poprawnie. Przyjazny design i cały projekt powinien znacznie zwiększyć nasze obroty pochodzące z ruchu mobilnego. Nasuwa się jednak pytanie, wybrać mobilną stronę, RWD czy może osobną aplikację?

Czy warto brać pod uwagę rozwiązania dopasowane do urządzeń mobilnych?

Przede wszystkim warto zastanowić się nad tym, czy inwestycja poprawiająca działanie naszego sklepu internetowego na urządzeniach mobilnych ma sens. Odpowiedź jest banalna. Oczywiście, że tak. Wystarczy sprawdzić statystyki z grudnia 2018 roku, gdzie liczba internautów korzystających z komputerów stacjonarnych i notebooków wynosiła 23 miliony. Co ciekawe, porównując grudzień 2017 do 2018 w przypadku urządzeń mobilnych mieliśmy wzrost rzędu 1,8 mln, ponieważ dwa lata temu mogliśmy mówić o liczbie 21,7 milionów użytkowników, natomiast w 2018 było ich już 23,5 miliona. Patrząc na to, że w Polsce mamy blisko 38 milionów mieszkańców możemy mówić o naprawdę dużym odsetku potencjalnych klientów naszego sklepu internetowego, którzy korzystają z urządzeń mobilnych. O ile wiemy już, że warto, o tyle należy zastanowić się nad tym, czy wybrać mobilną stronę www, RWD (responsywność), czy może aplikację dostępną na Androida i iOS?

Mobilna strona internetowa? A może responsywna?

Wiele osób myśli, że praktycznie nie ma różnic pomiędzy mobilną stroną internetową, a responsywną. Ta pierwsza jest tworzona od podstaw i często jest to “okrojona” wersja odpowiednika na komputery stacjonarne i laptopy. W takim przypadku zdjęcia i inne grafiki są o wiele mniejsze. Mniej jest zazwyczaj informacji. Dzięki temu tego typu witryny ładują się szybciej, a przy okazji zużywają znacznie mniej transferu danych. Należy pamiętać, że tak przygotowana mobilna strona internetowa jest osobnym portalem. Przez to zazwyczaj ma inny adres. W wielu przypadkach producenci dodają po prostu literę przed adresem głównym. Warto więc wiedzieć o tym, że skoro są to dwie osobne strony będziemy musieli dodawać na przykład produkt czy news zarówno na mobilną witrynę, jak i tą tradycyjną. Dla niektórych osób może to być uciążliwe, ponieważ tak naprawdę musimy dwukrotnie wykonać tą samą pracę.
Nieco inaczej wygląda sprawa z RWD (responsive web design). W tym przypadku chodzi o przygotowanie kodu tak, aby witryna dostosowywała się zarówno do rozdzielczości znanych z komputerów jak i tych z urządzeń mobilnych. To znaczne ułatwienie dla właścicieli portali, jak i sklepów internetowych, ponieważ publikują daną treść tylko raz, a kod utworzony przez programistę automatycznie dostosowuje wygląd witryny do rozdzielczości jaką oferuje dany ekran urządzenia. Niektóre firmy mogą żądać nieco wyższej kwoty za przygotowanie strony zoptymalizowanej pod kątem responsywności. Jednak tak naprawdę jest to w dzisiejszych czasach standard wręcz wymagany, dlatego powinniśmy poszukać przedsiębiorstwa, które już od samego początku chwalić się będzie przygotowaniem projektu zawierającego opcję dostosowania strony RWD.

Można również zlecić przygotowanie aplikacji mobilnej

Bardziej rozbudowanym pomysłem jest zlecenie stworzenia aplikacji mobilnych dostępnych na smartfony z Androidem i iOS. Aplikacja tak jak mobilna strona internetowa w przeciwieństwie do witryny responsywnej jest czymś odrębnym, dlatego wymaga większego wkładu naszej pracy. Rzecz jasna, należy również ją dobrze wypromować, aby nasi potencjalni klienci chcieli ją pobrać na swoje smartfony. Oczywiście aplikacje mobilne pozwalają na dużo większe możliwości jeśli chodzi o przygotowanie zakupów, ponieważ każdy użytkownik może spersonalizować swoje profile według własnych upodobań. Kolejnym atutem aplikacji jest to, że dana osoba, która ją pobierze jest rzeczywiście zainteresowana zakupami. Niestety minusem jest przede wszystkim to, że są one drogie, ponieważ wymagają znajomości języków, w których tworzone są programy do Androida i iOS.

Co więc wybrać?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Sklepy, które dopiero zaczynają przygodę z internetowym biznesem powinny przygotować responsywną witrynę, która będzie odpowiednio wczytywała się na przeglądarkach – także tych na smartfonach czy tabletach. Właściciel e-biznesu, który jest już mocno rozbudowany i generuje spore zyski, a chce jakoś zatrzymać klientów i umożliwić im łatwiejsze zakupy może rozważyć zlecenie przygotowania aplikacji mobilnej.

Sprawdź również

Czym charakteryzują się kampanie Google Ads?

Google Ads, dawniej znane jako Google AdWords, to jedna z najpopularniejszych platform rek…