Home SEO - pozycjonowanie stron www Iframe a SEO – Czy warto stosować ramki?
SEO - pozycjonowanie stron www - 13 października 2017

Iframe a SEO – Czy warto stosować ramki?

Wiele osób, niejako z automatu, uznaje iframe za nieprzyjazną technikę SEO. Czy słusznie? Czy każdy iframe szkodzi naszej stronie i jej postrzeganiu przez roboty wyszukiwarek? A może odpowiednio wykorzystana ramka ma pozytywny wpływ na witrynę?

Co to jest Iframe?

Zacznijmy jednak od początku. Czym jest Iframe? Jest to nic innego, jak element kodu HTML, który wyświetla fragmenty innego dokumentu, np. zupełnie innej strony www. Zawartość iframe ładuje się oddzielnie niż strona, na którym został on umieszczony, a webmaster nie ma możliwości ingerencji w jej zawartość. Często ramki stosuje się w przypadku umieszczania na stronach map Google lub filmów z YouTube’a, a także reklam. Kod wyświetlający iframe wygląda w sposób następujący:

<iframe src=”przykładowy adres URL”></iframe>

Aby jeszcze lepiej zobrazować Wam działanie iframe wstawimy poniżej ramkę zawierającą stronę główną bloga Lepiej Widoczni:

Minusy korzystania z ramek

Decydując się na wstawienie w swoim dokumencie ramki zawierającej zewnętrzne dane tracimy wpływ na to, co znajduje się na naszej stronie www. Nietrudno wyobrazić sobie sytuację, w której zewnętrzny adres URL, który pobraliśmy do naszego iframe’a przestaje istnieć – wówczas w naszej ramce wyświetli się błąd 404… Jest to raczej niepożądana sytuacją.

Do tego, duże problemy może sprawiać odpowiednie ostylowanie iframe’a. Użytkownicy, korzystający przecież z różnych urządzeń (desktop, mobile) mogą mieć kłopot z poprawnym wyświetleniem zawartości ramki. Wstawianie natomiast treści, która będzie niewygodna dla użytkownika z pewnością nie jest zgodna z zasadami user experience.

Iframe i postrzeganie strony przez wyszukiwarkę

Jak wspomniałem na początku wiele osób zajmujących się optymalizacją z góry przyjmuje, że strony korzystające z iframe są nieprzyjazne dla wyszukiwarek. Rzeczywiście, niekiedy spotykamy się z sytuacją, gdy całe witryny budowane są w oparciu o ramki. Zaraz za rozpoczęciem sekcji BODY zaczyna się iframe, który trwa aż do jej zamknięcia. Efekt tego jest taki, że strona A wyświetla całkowicie zawartość strony B nie wnosząc nic od siebie. Taka sytuacja jest w istocie nieprzyjazna SEO i należy jej unikać.

Iframe a duplicate content

Jeśli jednak nie wstawiamy ramek ze względu na obawy przed kopiami treści i uznaniem naszej strony przez roboty wyszukiwarek za mało wartościową to jest to błędne podejście. Gdyby wyszukiwarka rzeczywiście od razu skreślała strony korzystające z iframe’ów właściciele stron posiadających w dziale kontakt mapę Google mieli by spory problem. Tak jednak się nie dzieje.

Wyszukiwarki doskonale radzą sobie z rozpoznaniem zawartości iframów i rozróżnieniem ich od duplikacji treści. Wydaje się więc, że stosowanie ramek – przy zachowaniu zdrowego umiaru – ma raczej neutralny wpływ na naszą stronę.

Pokusić się można jednak o stwierdzenie, że wyświetlenie wartościowych informacji w ramce np. dokumentu PDF świetnie uzupełniającego content z naszej strony lub infografiki, która dobrze komponuje się ze stroną może pozytywnie wpłynąć na czas użytkownika spędzony na stronie, a także głębokość jego wizyty. To zaś ma szansę pomóc, szczególnie w e-commerce, w realizacji celów! Wszystko zależy od naszej kreatywności 😉

 

Sprawdź również

SafeSearch – czym jest i jak go włączyć i wyłączyć?

SafeSearch to opcjonalny filtr, który możesz aktywować, aby w wynikach wyszukiwania nie po…