Home Biznes Jak połączyć copywriting i SEO – początek podróży z content marketingiem
Biznes - 20 kwietnia 2021

Jak połączyć copywriting i SEO – początek podróży z content marketingiem

Copywriting to najprościej ujmując tworzenie tekstów o różnorodnej tematyce na strony www, blogi, ulotki, teksty reklamowe czy posty w social mediach.

Czy pisać je może każdy? Nie, choć powszechna opinia jest inna. Wielu ludziom wydaje się, że „co to za filozofia napisać kilka zdań.” Otóż nie. Aby osiągnąć sukces, usiądź, miej odpowiedni pomysł, chęci zmiksowane z flow, warsztat i dużo czasu oraz energii, i postaraj się to ubrać w sensowną, pisaną całość.

Żeby pisać trzeba być tym zainteresowanym, lubić to robić i nawet się tym pasjonować. Pisanie to nie tylko wybijanie na klawiaturze kolejnych słów w Wordzie. Pisanie to cały warsztat, znajomość języka i jego zawiłości wraz z nienaganną interpunkcją, dużą wyobraźnia i wiedza.

Żeby tą wiedzę i warsztat zdobyć idealnie byłoby czytać książki. I nie mówię tu o przeczytaniu książki pokroju „Janka Muzykanta” raz do roku. Tylko o regularnym czytaniu, nawet codziennie. Tylko praktyka czyni mistrza, a jeżeli Ty chcesz nim zostać i tasować słowem jak kartami to nie masz innego wyjścia.

Pierwsze zlecenia a niemoc twórcza

Kiedy dostajesz pierwsze zlecenia często przychodzi strach, albo nawet fala strachu. O czym mam pisać, a może mój pomysł na tekst jest głupi, jak rozwinąć dalej temat, czy efekt końcowy będzie zadowalający?

Odpowiedź na ten natłok myśli jest banalnie prosta: pisz o wszystkim, o czym zapragniesz, kiedy znasz temat i Cię on interesuje lub nawet fascynuje. Jeżeli tak nie jest, a jest to totalnie normalne, pozostaje Ci porządny research. Pamiętaj: jesteś nieograniczony w swojej wyobraźni i pomysłach, a jeżeli faktycznie umiesz pisać to słowo poniesie Cię samo.

Żeby dobrze „ugryźć” temat najlepiej zacząć od strony/miejsca, na której ma być opublikowany tekst, przejrzyj ją dokładnie. Właśnie tam możesz znaleźć pomysł lub wskazówkę, na którą czekasz. Pisz o tym, co znasz, lubisz, albo i nie lubisz. Gdzie najlepiej zjeść tanie i smaczne śniadanie, jak zwalczyć bunt dwulatka, o tym, jakie widziałeś najlepsze kasyno na żywo czy pozycjach w jodze, które są warte polecenia.

Idealnie byłoby, abyś zawsze miał przy sobie notes. Nigdy nie wiesz, kiedy przyjdzie Ci do głowy genialny pomysł na tekst, który równie szybko umknie, jeżeli go nie zapiszesz.

Copywriting vs. SEO

SEO jest szczególnie rozległym pojęciem i prawdziwi wojownicy tematu mogliby go rozwijać godzinami. Jeżeli znalazłeś się na tej stronie i doszedłeś to tego momentu tekstu to mniemam, że już wcześniej odkryłeś, iż SEO to m.in. optymalizacja treści w celu „wyrzucenia” strony wyżej w pozycjonowaniu Google nie używając przy tym płatnych narzędzi jak Google Ads. SEO ma również na celu zwiększenie ruchu np. na stronie www, a co za tym idzie przykładowo sprzedaży produktu Waszego klienta.

Aby faktycznie tak się stało pisząc treść warto zrobić mały research i sprawdzić kilka rzeczy: jak długi powinien być tekst, ile powinien mieć akapitów czy jakie musi być nasączenie tekstu odpowiednio dobranymi słowami kluczowymi.

To nie koniec…ile trzeba zawrzeć linków wewnętrznych, zewnętrznych, obrazków czy wideo. Każdy element contentu ma znaczenie, bo to on jak układanka zbuduje finalny obraz tekstu i zdecyduje czy spełnisz oczekiwania swojego pracodawcy.

Do celu możesz dojść sprawdzając trzy pierwsze strony w Google. Przykładowo: piszesz tekst o najtańszym hotelu w Madrycie. Wpisz frazę w Google i sprawdź pierwsze trzy, niepromowane przez wyszukiwarkę strony. Sprawdź wszystko to, o czym napisałam kilka linijek wyżej. Takim sposobem stworzysz w głowie obraz „techniczny” swojego przyszłego tekstu, który będzie miał na celu dogonić już istniejące strony.

Copywriting w powiązaniu z SEO

Jak ożenić copywriting z SEO? Po pierwsze oświadczyny: zanim zaczniesz cokolwiek pisać zrób dobry reserach. Research tematu, który dotykasz, a następnie przygotuj sobie koszyk wiedzy z tym, o czym było już wspominane w tym artykule: optymalna długość tekstu, nagłówki, słowa klucze ich miejsce pojawienia się oraz ilość, linki, obrazki, wideo. Jeżeli napiszesz tekst bez tej wiedzy ciężko Ci go będzie przerobić później pod SEO.

Po drugie i najważniejsze: kształć się, czytaj, pisz, oglądaj i myśl. Gdy nie masz zbyt wiele czasu na czytanie to na Youtube znajdziesz garść darmowych tutoriali, które przeprowadzą Cię przez podstawy SEO i copywritingu. Jeżeli natomiast masz chwilę i Twoje ambicje sięgają wyżej oraz czujesz prawdziwy głód pisania koniecznie odszukaj propozycję Katarzyny Bonda „Maszyna do pisania. Kurs kreatywnego pisania”.

Kiedy będziesz w końcu gotowy nastąpi czas na małżeństwo SEO i słowa.  Gdy do tego dojdzie rób wszystko, żeby nie skończyło się ono rozwodem. I wszyscy żyli długo i szczęśliwie.

Sprawdź również

Czym charakteryzują się kampanie Google Ads?

Google Ads, dawniej znane jako Google AdWords, to jedna z najpopularniejszych platform rek…