Home Mobile Jak przygotować skuteczną kampanię SMS
Mobile - 30 sierpnia 2019

Jak przygotować skuteczną kampanię SMS

Przygotowanie skutecznej kampanii SMS może stanowić prawdziwy majstersztyk marketingu. Tuzy przekazu reklamowego zgadzają się co do faktu, że jest to bez wątpienia skuteczna i szybka forma kampanii, która zapewnia wysoki wskaźnik otwieralności, pomimo że koszty wysyłki są stosunkowo niskie. Kampanie mobile wymagają jednak odpowiedniego przygotowania. Zastanawiasz się, jak dotrzeć do interesującego nas numeru telefonu? A kiedy już zdobyliśmy bazę potencjalnych klientów, to jak dostosować przekaz informacyjny, tak aby nasza kampania SMS okazała się kurą znoszącą złote jajka, a nie kukułczym jajem z którym nie wiadomo co dalej zrobić? Zapraszamy w krótką podróż po meandrach skomplikowanej dziedziny, jaką stanowi SMS marketing.

Baza numerów czyli fundament wszelkich działań

Jak zdobyć numer telefonu potencjalnych klientów? To myśl, która spędza sen z powiek niejednego specjalisty od marketingu. W odróżnieniu od masowo zakładanych skrzynek mailowych, numer telefonu należy do znacznie bardziej spersonalizowanych atrybutów większości z nas. Współcześnie niemal każdy dysponuje co najmniej jedynym numerem telefonu, jednak dzielimy się nim niechętnie. Aby udostępnić zwłaszcza prywatny numer, musimy obdarzyć drugą stronę kredytem zaufania. Podobnie, jak w przypadku każdej kampanii marketingowej, kluczową kwestią jest dobranie odpowiedniej grupy docelowej do wysyłki SMS.

Własna baza danych

Dobrą metodą jest budowanie własnej bazy danych w oparciu o wiedzę na temat dotychczasowych klientów. Na tej podstawie można rozbudować zasoby informacji o klientach obecnych oraz potencjalnych. Nie wszystkie firmy stać jednak na tego rodzaju inwestycję. Jest to działanie czasochłonne i nie w każdej branży się sprawdzi. Do najbardziej popularnych metod pozyskania danych o Kliencie należy dodanie zachęty w formularzu kontaktowym do pozostawienia numeru telefonu np. w postaci zniżki, prezentu lub innego rodzaju gratyfikacji, Jeżeli z jakiegoś powodu niemożliwym jest zastosowanie tej metody, posiadamy jeszcze inne opcje.

Zakup bazy kontaktów

Kolejnym ciekawym rozwiązaniem jest zakup gotowej bazy danych, wówczas musimy pamiętać o pewnych żelaznych zasadach. Nasze podejrzenie powinna wzbudzić zbyt niska cena lub oferta od firmy bez przeszłości, bez opinii. Musimy się również przy tym liczyć faktem, iż gotowa baza która trafiła w nasze ręce, znajduje się także w posiadaniu innych podmiotów. Jednak, nie możemy się zniechęcać, na rynku znajdziemy wiele firm oferujących wartościowe bazy danych. Ciekawym narzędziem jest DMSales, jednymi z funkcjonalności platformy są tworzenie i wysyłka kampanii SMS oraz generowanie baz danych. Użytkownik może budować persony selekcjonując rekordy według różnych filtrów i tagów tj. wiek, płeć, zainteresowania, status społeczny, stan cywilny, branża. Rekordy, oferowane przez DMSales są stale aktualizowane i zgodne z RODO. Spersonalizowane bazy danych pozwala przygotować odpowiedni przekaz reklamowy oraz dotrzeć od potencjalnych klientów, którzy mogą być realnie zainteresowani ofertą i stać się stałymi klientami Twojej firmy.

Konstrukcja wiadomości SMS

Kiedy już dysponujemy bazą potencjalnych klientów, przychodzi czas na poprawne zredagowanie wiadomości. Warto mieć na uwadze, współczynnik otwieralności wiadomości SMS jest bliski 100%. To niebagatelna wartość, zwłaszcza w odniesieniu do strategii mail marketing, gdzie występuje zjawisko wiadomości masowo usuwanych bez czytania, dlatego trzeba dołożyć wszelkich starań żeby z tego dobrodziejstwa skorzystać. Pamiętajmy, że w każdej wiadomości SMS mamy do wykorzystania 160 znaków, więc oszczędnie nimi gospodarujmy. Treść powinna być możliwie krótka i konkretna – telefon służy do komunikacji, a nie do czytania elaboratów. Zadbajmy o poprawność językową i staranną konstrukcję wiadomości. Niedopuszczalne są jakiekolwiek błędy – podważą zaufanie do firmy i pogrążą cały wysiłek poświęcony na zbudowanie kampanii SMS. Ponadto już na samym początku wiadomości postarajmy się zawrzeć najbardziej istotne informacje.

Zastanówmy się, czy mamy w ogóle pomysł na dobrą ofertę marketingową. Skoro już zdecydowaliśmy się zająć czas odbiorcy, to niech nasza reklama ma sens! Kampanie SMS realizujemy przy okazji specjalnych promocji, akcji czy wprowadzania w sklepie nowego produktu. Sięgając po wyjątkowe środki, promujmy wyjątkowe okazje. Przygotujmy oferty, które będą zachętą do poznania szczegółów zamieszczonych na naszej stronie internetowej, pamiętając że SMS marketing zapewnia stosunkowo duży współczynnik konwersji. Co jeszcze zawierać powinna wiadomość? Obowiązkowo Call To Action czyli konkretne wezwanie do działania , np. „Zamów już dziś!”, „Odwiedź nasz salon!”, „Zadzwoń na infolinię!” lub „Porozmawiaj z konsultantem!”. Wszystko zależy od branży i efektu, jaki nam przyświeca. Jeśli to możliwe zamieść nazwę firmy i skrócony link oferty na Twojej stronie internetowej.

piramida z telefonów

Wykorzystaj SMS Branding

Wdrażając kampanię SMS warto pamiętać o pozornie błahej, ale bardzo istotnej kwestii, która może zadecydować o tym, czy wiadomość wyląduje w śmietniku eteru, czy też będzie znakomitym punktem wyjścia do dalszych działań nastawionych na skuteczny marketing. Najbardziej popularne platformy wysyłki SMS oferują dwie opcje – standardową i zaawansowaną. Ta ostatnia wiąże się z większymi kosztami, ale opłaca się z niej skorzystać! Na czym polega różnica? Spieszymy z wyjaśnieniami. W standardowej wersji kampanii, odbiorcy otrzymują wiadomości SMS z pewnym numerem telefonu. Ciąg cyfr przedstawia się potencjalnemu klientowi jako nieznany numer – odbiorca nie ma pewności co do intencji nadawcy, nie wie od kogo została wysłana wiadomość, czy jest bezpieczna i czy nie niesie ze sobą szkodliwych reperkusji. Niektórzy użytkownicy telefonów komórkowych nie mają w zwyczaju odbierać połączeń ani czytać SMS-ów od nieznanych kontaktów. Strategia premium obejmuje wstawienie w pole numeru telefonu dowolnie wybranego tekstu. W polu nadawcy warto wykorzystać moc branding SMS zamieszczając w polu nadawcy nazwę firmy. Taka kampania SMS będzie budzić zaufanie i budować wizerunek marki.

Za tym aby skorzystać z opcji dodatkowej przemawia jeszcze jeden bardzo istotny argument. Może się zdarzyć, że w wyniku skorzystania z popularnej platformy i niezdecydowania się na indywidualny tekst, nasz SMS zostanie wysłany z tego samego numeru, jak w przypadku kampanii zupełnie innej marki. W takim przypadku ryzykujemy, że wiadomość zostanie wyświetlona w telefonie odbiorcy w już istniejącym wątku z inną ofertą marketingową. To będzie zarzewie prawdziwej katastrofy – skutek zbliża się do popularnej praktyki z mail marketing – oferta nie zyskuje ani zainteresowania ani zaufania użytkowników i zostaje przez nich odesłana w niebyt.

Przedstaw korzyści

Czy zrobiliśmy wszystko, co było można aby nasza kampania odniosła zasłużony sukces? Niejednego przedsiębiorcę prześladuje to pytanie. Co jeszcze? Co więcej? Jak to zrobić lepiej? – W tym przypadku powtarzane jak mantra zaklęcia to nie objaw obłędu, lecz wyraz autentycznej troski o powodzenie w walce o ludzkie dusze i portfele. Staraj się zaskoczyć użytkownika i przedstaw mu konkretne korzyści. Wysyłanie specjalnych wiadomości z okazji świąt czy nowego roku, to już zdecydowanie za mało, aby wzbudzić dozę zainteresowania. Co gorsza, życzenia z okazji np. Bożego Narodzenia czy Wielkanocy z wplecioną ofertą reklamową mogą budzić kontrowersje i wywołać skutek odwrotny od zamierzonego. Tworząc komunikaty reklamowe, zastanówmy się jaką wartość dodaną Klient chciałby otrzymać. Korzyścią może być kod rabatowy, bezpłatne konsultacje, zaproszenie na wydarzenie, możliwość wygranej w konkursie, przypomnienie o porzuconym koszyku wraz z bonem,

Wykorzystaj specjalne okazje

Co innego wysłanie SMS w dniu urodzin lub bezpośrednio przed tą datą. Nie ulega wątpliwości, że ten koncept wymaga znacznie większej ilości danych, ale jeżeli nimi dysponujemy to przesłanie klientowi urodzinowej oferty z pewnością nie odbije się bez echa. Możesz przygotować także specjalną kampanię skierowaną do swoich Klientek z okazji Dnia Kobiet, bądź Dnia Matki. Wyjątkowe dni to doskonała okazja, aby zrealizować cykliczne wysyłki, które doskonale sprawdzają się w budowaniu dobrych relacji.

Świetnym pomysłem na zwiększenie konwersji jest organizowanie konkursów. Ale uwaga! Nie można mylić ich z niechcianymi sztuczkami spod znaku „BMW za SMS”. To stąpanie po bardzo cienkim lodzie, które wymaga pewnej dozy zręczności. Zdecydujmy się raczej na zachętę w postaci rabatu dla pierwszych 50 czy 100 osób, które zareagują na link. Z prawdopodobieństwem graniczącym z pewnością, można założyć, że ten pomysł poskutkuje pozytywnym odzewem. Niech to jednak nie będą łańcuszki SMS ani konieczność wysyłania ciągu kolejnych wiadomości.

Możliwości nowoczesnych kreatorów

Cyfrowy świat na bieżąco odpowiada na wyzwania, jakie stawiają przed nim użytkownicy. Wśród innowacyjnych rozwiązań znajdują się specjalistyczne kreatory dedykowane do kampanii SMS. Udostępniają one szereg możliwości usprawniających prowadzenie tego rodzaju marketingu i zwiększających jego skuteczność.

Personalizuj swoje wiadomości

Możliwość personalizacji przekazu poprzez tworzenie person na podstawie dowolnie wybranych danych – np. danych osobowych, miejsca zamieszkania, płci, zainteresowań. Precyzyjne zdefiniowanie grupy docelowej pozwoli automatycznym algorytmom na skuteczne działanie, np. znając imię odbiorcy, system mailingowy odpowiednio je odmieni, jeśli znamy tylko płeć, również możemy spersonalizować wiadomość. Na podstawie zainteresowań poszczególnych grup potencjalnych Klientów możemy dopasować przekaz i ofertę do ich potrzeb i motywacji.

Polskie znaki?

Pamiętając, że SMS posiada liczbę znaków ograniczoną do 160 możemy wybrać, czy decydujemy się na używanie polskich znaków czy pozostajemy przy alfabecie łacińskim. Polskie znaki diakrytyczne (ś, ź, ć, ę itd.) zdecydowanie zwiększają objętość danych, a tym samym wprost proporcjonalnie skracają długość tekst, który zmieści się w wiadomości. Możemy zrezygnować z ich używania lub tak skonstruować tekst, żeby ograniczyć występowanie znaków diakrytycznych do minimum. Poprzez ten zabieg uzyskamy więcej przestrzeni na wartościowe informacje.

Zoptymalizuj czas wysyłki

Nowoczesne kreatory oferują ponadto możliwość zaplanowania konkretnej daty i godziny masowej wysyłki SMS-ów. Głębsza analiza raportów dotychczas realizowanych kampanii SMS oraz wskaźników otwieralności i klikalności, wskaże jaka pora jest najlepsza na tego rodzaju działania – poranek kiedy ludzie są w pracy, czy może wieczór kiedy odpoczywają? Dzień roboczy czy weekend lub święto? Konkretny dzień tygodnia? Może jakaś grupa docelowa pracuje na zmiany lub w określonych porach? Im więcej danych, tym lepiej dla działu marketingu. Nieocenioną możliwością jest pogrupowanie odbiorców ze względu na sposób interakcji – czy otworzyli wiadomość? Czy kliknęli w link? Czy dokonali innej formy konwersji? Segmentacja odbiorców pozwoli na optymalizację działań marketingowych w przyszłości.

Na koniec można nadmienić o możliwości monitorowania przez nowoczesne systemy do wysyłki sms, długości treści oraz kosztów kampanii w czasie rzeczywistym. Funkcja ta umożliwia bieżące reagowanie na przekroczenie budżetu kampanii i udzielenie odpowiedzi na pytanie o niedoszacowanie kosztów marketingu.

W świetle wyżej przedstawionych pomysłów, faktów, wskazówek i innowacji, można z całą odpowiedzialnością stwierdzić, że przeprowadzenie skutecznej kampanii SMS nie jest łatwe, jednak mimo to warto. Niejednokrotnie należy zaangażować duże środki i przeznaczyć sporo czasu na research i kategoryzację danych. Wysiłek polegający na wspinaniu się na Himalaje marketingu daje spore szanse na powodzenie. Lwia część przypadków przemyślanych kampanii otwiera wrota do sukcesu finansowego, dlatego warto je rozważyć i skupić się na szczegółach w całej rozciągłości. Nagroda za trud będzie obfita.

Sprawdź również

Mobilne wersje gier coraz bardziej popularne

Mobilne gry w ostatnich latach zrobiły się bardzo popularne. Rynek gier mobilnych jest już…