Home Biznes Jak rozliczać dropshipping?
Biznes - 7 lipca 2023

Jak rozliczać dropshipping?

Choć dropshipping coraz chętniej wykorzystywany jest przez właścicieli sklepów internetowych, nie każdy wie, jak rozliczać sprzedaż w tym modelu. Jak dowiesz się z naszego artykułu, nie jest to nic trudnego. Zobacz, jakie zasady dotyczą podatków, ZUS-u, księgowości i kasy fiskalnej w dropshippingu!

Rozliczanie dropshippingu

Choć dropshipping to specyficzna forma prowadzenia sklepu, rozlicza się go dokładnie tak samo jak każdy inny rodzaj sprzedaży. Zauważ, że handel prowadzisz w imieniu własnym, a nie jako pośrednik handlowy.

Zakładając działalność gospodarczą, możesz wybrać preferowaną formę opodatkowania. To od niej będzie zależało, jak dużą część zarobków będziesz oddawać Urzędowi Skarbowemu. W przypadku sklepu internetowego do dyspozycji masz właściwie trzy rozwiązania:

  1. Skala podatkowa

To najpowszechniejsza forma opodatkowania, która sprawdzi się w przypadku większości sprzedawców. Z metody tej korzysta również każda osoba zatrudniona na umowie o pracę czy na umowach cywilnoprawnych. Jeśli wybierzesz ją dla swojego sklepu w dropshippingu, stawka Twojego podatku będzie wynosiła:

 

  • 12% do kwoty 120 tys. zł,
  • 32% od nadwyżek przekraczających kwotę 120 tys. zł.

Warto wspomnieć w tym przypadku także o składce zdrowotnej, która wynosi 9% dochodu z działalności gospodarczej.

Wśród zalet opodatkowania na zasadach ogólnych z pewnością można wymienić:

  • pomniejszenie podatku o koszty uzyskania przychodu,
  • kwotę wolną od podatku wynoszącą 30 tys. zł,
  • możliwość rozliczania się z małżonkiem,
  • dostępność różnych ulg (np. na dziecko).

Mimo licznych korzyści skala podatkowa nie będzie najlepszym rozwiązaniem w przypadku sprzedawców zarabiających sporo ponad 120 tys. zł rocznie. Musieliby oni bowiem płacić aż 32-procentowy podatek od całego dochodu przekraczającego tę kwotę.

  1. Podatek liniowy

Jeśli dla swojego sklepu w dropshippingu wybierzesz rozliczanie w oparciu o podatek liniowy, wysokość Twoich zarobków nie będzie miała żadnego znaczenia. Cały dochód zostanie opodatkowany stałą stawką wynoszącą 19%. Choć wciąż możesz odliczać od daniny koszty prowadzenia działalności gospodarczej, to nie masz już jednak dostępu do kwoty wolnej, możliwości rozliczania z małżonkiem oraz różnych ulg.

  1. Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych

Na samym wstępie zaznaczmy, że ryczałt nie jest właściwą formą opodatkowania dla sklepów w dropshippingu. Wszystko dlatego, że nie pozwala on na odliczanie kosztów uzyskania przychodu od podstawy podatku. Prowadząc sprzedaż, będziesz przecież zamawiać określone produkty z hurtowni, a każdy taki zakup może obniżyć Twoją daninę na rzecz Urzędu Skarbowego.

Kusząca może się jednak okazać stawka podatku w ryczałcie, wynosząca zaledwie 8,5%. Wysokość składki zdrowotnej to z kolei 9%, naliczane od:

  • 60% przeciętnego wynagrodzenia (wg GUS) – dla sklepów o przychodach do 60 tys. zł rocznie,
  • 100% przeciętnego wynagrodzenia (wg GUS) – dla sklepów o przychodach od 60 do 300 tys. zł rocznie,
  • 180% przeciętnego wynagrodzenia (wg GUS) – dla sklepów o przychodach przekraczających 300 tys. zł rocznie.

Dropshipping a ZUS

Skoro wspomnieliśmy już o składkach zdrowotnych, zastanówmy się nad tym, jakie opłaty na ZUS obowiązują właścicieli sklepów w dropshippingu. Aktualnie jest to:

  • 0 zł przez pierwsze pół roku prowadzenia działalności gospodarczej (opłacasz wyłącznie składkę zdrowotną),
  • 315,26 zł miesięcznie przez kolejne 24 miesiące prowadzenia działalności (plus składka zdrowotna),
  • 1316,54 zł miesięcznie po 2,5 roku prowadzenia działalności (plus składka zdrowotna).

Księgowanie dropshippingu

Rozliczanie sprzedaży w dropshippingu nie powinno Ci sprawić większych problemów. Zawsze warto oczywiście skorzystać z usług profesjonalnego biura rachunkowego, ale księgowanie będzie w dużej mierze sprowadzało się do wyliczania różnicy pomiędzy sumą faktur kupna od hurtowni a sumą faktur sprzedaży dla klientów. Jeśli zobowiążesz się do opłacania VAT-u, cały proces będzie przebiegał w następujący sposób:

  1. Zsumuj wartość netto wszystkich faktur kupna wystawionych przez hurtownię dropshippingową.
  2. Zsumuj wartość VAT z faktur kupna.
  3. Zsumuj wartość wszystkich faktur sprzedaży wystawionych klientom Twojego sklepu.
  4. Zsumuj wartość VAT z faktur sprzedaży.
  5. Do Urzędu Skarbowego wpłać VAT odpowiadający różnicy VAT-u z faktur sprzedaży i VAT-u z faktur kupna.

Dropshipping a kasa fiskalna

Sam model logistyczny w postaci dropshippingu nie zobowiązuje żadnego przedsiębiorcy do ewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej. W niektórych przypadkach okaże się to jednak obowiązkowe. Mowa oczywiście o handlu produktami wyłączonymi ze zwolnienia z posiadania kasy fiskalnej – a więc na przykład biżuterią zawierającą metale szlachetne czy perfumami i wodami toaletowymi. W takich sytuacjach musisz wystawiać klientom paragony.

W każdym innym przypadku możesz wysyłać kupującym faktury imienne. Wystarczy, że będziesz załączać je do wiadomości e-mail. Pamiętaj mianowicie, że nie masz możliwości umieszczenia ich w pudełku z zamówieniem – przesyłki nadaje w Twoim imieniu hurtownia dropshippingowa, z którą współpracujesz.

Działalność nierejestrowana w dropshippingu

Niektóre z opisanych wyżej zasad nie muszą Cię obowiązywać. Wystarczy, że wstrzymasz się z założeniem firmy i będziesz prowadzić sprzedaż w ramach działalności nierejestrowanej. Zauważ jednak, że taka forma biznesu wiąże się ze znaczącymi ograniczeniami, takimi jak:

  • limit przychodów wynoszący 50% minimalnego wynagrodzenia krajowego (1800 zł od lipca 2023 r.),
  • trudności z podjęciem współpracy z hurtowniami dropshippingowymi, które niechętnie podpisują umowy z osobami fizycznymi.

Jak rozliczać dropshipping? Podsumowanie

Niezależnie od tego, na jaką formę prowadzenia sprzedaży postawisz, zdecyduj się na dobre oprogramowanie sklepowe. Takie platformy e-commerce jak na przykład popularny Sky-Shop pozwolą Ci szybko i wygodnie zintegrować stronę z setkami hurtowni dropshippingowych!

Materiał partnera

Sprawdź również

Gadżety reklamowe – skuteczne narzędzie budowania marki

Współczesny konsument jest bombardowany tysiącami reklam dziennie. Aby wyróżnić się w tym …