Home Biznes Jak sprzedawać na Instagramie?
Biznes - 30 sierpnia 2022

Jak sprzedawać na Instagramie?

Jeśli prowadzisz sprzedaż internetową i szukasz sposobów na zwiększenie zysków, musisz zapoznać się z możliwościami, jakie daje Instagram. Ta uwielbiana na całym świecie aplikacja społecznościowa pozwoli Ci nie tylko wypromować markę, ale też prowadzić aktywne działania sprzedażowe. Z naszego poradnika dowiesz się, jak wykorzystać ten kanał w swojej strategii e-commerce!

Choć Instagram można wykorzystywać w e-commerce na wiele różnych sposobów, wszystkie da się sprowadzić do dwóch głównych kategorii. Pierwsza zakłada, że zrobisz użytek z funkcji sklepu, a druga, że Twój profil będzie działał niejako w oderwaniu, służąc po prostu jako kanał marketingowy. Obie metody mają swoje zalety i można je stosować jednocześnie.

Jeśli zdecydujesz się na skorzystanie z funkcji sklepu na Instagramie, do dyspozycji będziesz mieć takie możliwości jak między innymi:

  • oznaczanie produktów w postach i relacjach – to doskonały sposób na ich wypromowanie i zwiększenie sprzedaży,
  • dodawanie produktów do listy życzeń przez użytkowników – mogą oni także zadawać pytania sprzedawcy,
  • przekierowywanie użytkowników na stronę sklepu za pomocą linków w oznaczeniach.

Zauważ, że produkty możesz oznaczać zarówno w nowych, jak i już istniejących postach. Jedyny limit, jaki Cię obowiązuje, to 5 artykułów na jedno zdjęcie, 20 na karuzelę i 1 na planszę relacji. Pamiętaj też, że produkty będą widoczne wyłącznie w aplikacji mobilnej – nie wyświetlą się w desktopowej wersji Instagrama.

Warto także zaznaczyć, że w niektórych krajach możliwe jest finalizowanie transakcji z poziomu aplikacji, podczas gdy w Polsce funkcja sklepu ogranicza się do odsyłania użytkowników na stronę sprzedawcy. Niemniej, warto korzystać z tego udogodnienia, ponieważ pozwala ono znacząco poszerzyć grono klientów.

Do dyspozycji masz oczywiście także wszystkie zalety Instagramu niezwiązane z funkcją sklepu. Kanał też może Ci po prostu posłużyć do prowadzenia działań marketingowych, takich jak:

  • publikowanie atrakcyjnych zdjęć, materiałów wideo i relacji
  • pokazujących Twoje produkty w atrakcyjny sposób,
  • utrzymywanie kontaktu ze stałymi i potencjalnymi klientami
  • poprzez informowanie ich o nowościach czy promocjach, a także odpowiadanie na ich pytania,
  • podejmowanie współpracy z
  • influencerami, którzy mogą wypromować Twoją markę wśród swoich fanów,
  • prowadzenie sprzedaży za pośrednictwem wiadomości prywatnych, linków w biogramie czy transmisji live

Jak sprzedawać na Instagramie? Dopełnij formalności!

Wiele osób może zastanawiać się, czy do sprzedaży na Instagramie wymagana jest własna działalność gospodarcza. Choć faktycznie taka forma biznesu może Ci znacząco pomóc, nie musisz z niej korzystać. Możesz bowiem ograniczyć się do działalności nierejestrowanej, która wiąże się jednak z limitem przychodów wynoszącym 50% minimalnego wynagrodzenia krajowego brutto.

Pamiętaj również, że aby w pełni wykorzystać potencjał sprzedaży na Instagramie, potrzebny Ci będzie sklep internetowy. W pierwszej kolejności zaopatrz się więc w odpowiednie oprogramowanie e-commerce i stwórz własną stronę internetową. Następnie połącz ją z firmowym profilem, aby prowadzić wysoce skuteczne działania sprzedażowe i marketingowe.

Jak sprzedawać na Instagramie? Załóż sklep w serwisie!

Założenie sklepu na Instagramie jest bardzo proste. Zanim uruchomisz jednak ten proces, musisz upewnić się, że spełniasz wszystkie niezbędne warunki. O czym dokładnie mowa?

  • Sprawdź, czy na rynku, gdzie chcesz prowadzić sprzedaż, na Instagramie dostępna jest funkcja „Zakupy”. W Polsce możesz z niej oczywiście korzystać.
  • Zweryfikuj aktualność używanej aplikacji Instagram.
  • Upewnij się, że prowadzisz profil marki na koncie firmowym.
  • Miej na uwadze, że oznaczać można wyłącznie produkty fizyczne. Instagram nie pozwala na tagowanie usług.
  • Zapoznaj się z regulaminem Instagramu, upewniając się, że promocja produktów z Twojej oferty nie jest zakazana w tym kanale.
  • Połącz swoje firmowe konto na Instagramie z Facebookiem. Możesz to zrobić zarówno z poziomu Instagramu, jak i Facebook Business Managera.
  • Połącz konto na Instagramie z katalogiem produktów na Facebooku.

Kiedy zadbasz o wszystkie powyższe kwestie, możesz przejść do zakładania sklepu na Instagramie. W tym celu musisz po prostu uruchomić funkcję „Zakupy”. Zajmie Ci to tylko kilka chwil – wystarczy, że:

  1. W swoim profilu wybierzesz „Menu”.
  2. Wejdziesz w „Ustawienia”.
  3. Przejdziesz do sekcji „Firma”.
  4. Klikniesz opcję „Zakupy”, a następnie „Kontynuuj”.
  5. Wybierzesz katalog produktów, który chcesz połączyć z firmowym kontem.
  6. Zatwierdzisz wszystko przyciskiem „Gotowe”.

Miej na uwadze, że weryfikacja konta może potrwać kilka dni. Warto więc uzbroić się w cierpliwość, dopóki nie zostanie ono zakwalifikowane do „Zakupów” na Instagramie.

Jak sprzedawać na Instagramie? Promuj swoją markę!

Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się uruchomić funkcję sklepu na Instagramie, zawsze możesz korzystać z tego kanału w celach marketingowych. Jakimi zasadami warto się przy tym kierować?

Regularnie publikuj informacje o swoich produktach

Pamiętaj, że klienci kupują oczami. Warto więc regularnie pokazywać im dostępne w Twoim sklepie produkty. Przemyśl estetykę publikowanych materiałów i trzymaj się jednej spójnej wizji. Zadbaj też o stałą porę dodawania postów lub relacji, aby przyzwyczaić swoich odbiorców do udziału w życiu marki. Przypominaj im zawsze, że prezentowane na zdjęciach i nagraniach artykuły mogą nabyć w Twojej witrynie.

Zadbaj o atrakcyjną prezentację produktów

Postaraj się, aby publikowane przez Ciebie posty i relacje pasowały do specyfiki branży, którą się zajmujesz. Staraj się także pokazywać produkty w użyciu i eksponować ich najważniejsze zalety. Pamiętaj o dodawaniu odpowiednich wezwań do działania (CTA), które będą zachęcały odbiorców na przykład do zapoznania się ze szczegółami oferty lub przejścia do sklepu.

Korzystaj z różnych rodzajów postów

Pamiętaj, że Instagram to nie tylko zdjęcia. Aplikacja daje Ci też możliwość publikowania materiałów wideo, transmisji na żywo oraz relacji. Najważniejsze tematy – takie jak nowe produkty czy specjalne akcje – wymagają nawet kilku postów w różnych formatach. Rób więc dobry użytek z takich opcji jak rolki czy wyróżnione relacje. To atrakcyjne treści dla użytkowników Instagramu, którzy będą mogli dzięki nim aktywnie uczestniczyć w życiu Twojej marki.

Zachęcaj do interakcji

Jednym z głównych celów prowadzenia firmowego profilu na Instagramie jest aktywizacja zgromadzonej wokół marki społeczności. To najłatwiejszy sposób na osiągnięcie statusu love brand. Zadawaj więc odbiorcom pytania, odpowiadaj na ich komentarze i wiadomości prywatne. Zagwarantuje im to lepsze informacje na temat produktów i zachęci do transakcji.

Korzystaj z treści swoich fanów (UGC)

User Generated Content to materiały publikowane przez Twoich odbiorców. Jeśli pasują do przyjętych przez Ciebie klucza i strategii komunikacyjnej, możesz zamieszczać je w firmowym profilu – czy to jako posty, czy relacje. Dzięki temu zbudujesz bliższe relacje ze swoimi fanami i podzielisz się z innymi użytkownikami opiniami zadowolonych klientów.

Nawiązuj relacje z influencerami

Znalezienie ambasadorów dla marki może znacząco zwiększyć grono Twoich potencjalnych klientów. Dzięki treściom publikowanym przez influencerów zdobędziesz nowych odbiorców zainteresowanych branżą, w której się specjalizujesz. Kluczem do sukcesu okaże się wybór odpowiednich twórców. Nie muszą to być celebryci – zdecydowanie lepiej sprawdzą się tak zwani mikro influencerzy, skupiający wokół siebie mniejsze grupy bardziej zaangażowanych odbiorców.

Twórz poradniki

Firmy z wielu branż mogą dużo zyskać na tworzeniu różnego rodzaju poradników i samouczków. Podpowiedzą one Twoim odbiorcom, jak korzystać z dostępnych w ofercie produktów. Dostarczą im kluczowych informacji na temat towaru i zachęcą do zakupów. Co zaś najistotniejsze – Twoja marka zyska w ten sposób wizerunek eksperta w danej dziedzinie.

Jak sprzedawać na Instagramie? Zaopatrz się w odpowiednie oprogramowanie!

Istotnym ułatwieniem w prowadzeniu działań sprzedażowych na Instagramie może się dla Ciebie okazać odpowiedni moduł oprogramowania sklepowego. Dostęp do takiej funkcji gwarantuje na przykład platforma Sky-Shop. Dzięki niej dodasz galerię Instagram na swoją stronę. Zyskasz też możliwość zamieszczania dodatkowych informacji na zdjęciach (np. liczby polubień czy komentarzy), modyfikacji CTA czy wyboru jednego z kilku wariantów wyświetlania modułu.

Instagram to medium społecznościowe o bardzo dużym potencjale. Postaraj się więc uwzględnić je w swojej strategii sprzedażowej i wykorzystać wszystkie udogodnienia, jakie oferuje. Dzięki temu umożliwisz sobie pozyskiwanie nowych klientów i utrzymywanie pozytywnych relacji z tymi dotychczasowymi!

Sprawdź również

Praca w social media – plusy i minusy, które musi poznać każdy

Jedną z bardziej przyszłościowych profesji jest praca w social media. Dla wielu jest to za…