Home Analityka Pozbądź się niechcianego ruchu w Google Analytics!
Analityka - Google - 23 września 2016

Pozbądź się niechcianego ruchu w Google Analytics!

Tym z Was, którzy na co dzień śledzą statystyki w Google Analytics na swoich stronach www z pewnością zdarzyło się spotkać z nagłymi skokami ilości wizyt na stronie. Sprawdźmy jak temu zaradzić.

W poprzednich wpisach omówiliśmy sobie co robić, gdy po statystykach widzimy nagły spadek ruchu. Wiemy już, że jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy może być filtr lub ban nałożony przez wyszukiwarkę. Opisywaliśmy dla Was również jak zaradzić takiej sytuacji i cofnąć karę od Google.

Dziś zajmiemy się sytuacją wręcz odwrotną. Mianowicie zamiast nagłego spadku odwiedzin, często webmasterzy spotkają się z nagłym ich wzrostem. Część z nich w pierwszej chwili na pewno cieszy się ze wzrostu popularności swojej strony. Po chwili jednak orientują się, że wzrost ruchu o 200% w ciągu doby nie jest możliwy. No chyba, że dokonaliśmy zakupu jakiejś reklamy w sieci lub ktoś WIELKI o nas wspomniał 😉

Jeśli jednak jesteśmy świadkami dużego wzrostu słupków w analityce i nie możemy tego powiązać, choćbyśmy nie wiem, jak bardzo chcieli, z żadnymi naszymi ostatnimi działaniami, jest to prawdopodobnie SPAM.

Jak rozpoznać SPAM w statystykach Google Analytics?

Nagły wzrost ruchu, który przekracza często o kilkaset procent dotychczasowe nasze staty to niestety najprawdopodobniej spam. Co więcej, choćby taki ruch na stronie ładnie wyglądał to jednak musimy temu przeciwdziałać, gdyż dla osiągnięcia celów marketingowych potrzebne są nam REALNE, a nie spamerskie statystyki, które zaburzą nam np. czas trwania sesji, lokalizację userów itp. Aby wyciągać odpowiednie wnioski analityk internetowy potrzebuje możliwie jak najdokładniejszych statystyk. Stąd też konieczność blokowania spamu.

spam na stronie www

Aby upewnić się, że w danym dniu mieliśmy atak spamerski na stronę należy wybrać w prawym górnym rogu analityki Google dzień, w którym zanotowaliśmy duży skok. Nastepnie z lewego menu wybieramy „Pozyskiwanie” -> „Ogółem” -> „Cały ruch” -> „Kanały” i dalej wybieramy tę pozycję, która przyniosła stronie najwięcej odwiedzin. W przypadku pokazanego na poniższej grafice widzimy, iż spora część sesji z tego dnia pochodzi z nieznanej nam strony www. Co więcej szczegółowe statystyki pokazują, że byli to w 100% nowi użytkownicy, a średni czas trwania ich wizyty na naszej stronie to… Zero minut, zero sekund. Nawet współczynnik odrzuceń wynosi kompletne zero. Czyżby wszyscy z tych „gości” pozostali na zawsze na stronie? Wyklucza to jednak czas spędzony na witrynie. Wniosek? Ewidentnie coś tu jest nie tak 😉

statystyki ruchu spamerskiego Google Analytics

Jak zablokować niechciany ruch na stronie?

Aby zablokować spam, tak, aby w przyszłości już żadne boty nie nachodziły naszej witryny należy nałożyć filtr na stronę, która wskazana została na powyższej grafice. Aby to zrobić z górnego menu wybieramy „Administracja” i z poziomu widoku wybieramy filtry. Klikamy „Dodaj nowy filtr”, który dowolnie nazywamy np. SPAM, a następnie niestandardowy typ filtru. Po kliknięciu opcji „Wyklucz” wybieramy z listy „odesłanie”, a jako wzorzec filtru regułę „^https?://(.*\.)?domena\.pl”, gdzie w miejsce domena.pl dodajemy adres url, z którego zanotowaliśmy spamerski ruch na stornie. Całość zapisujemy i cieszymy się przejrzystymi statystykami w Google Analytics.

PS. Taki sam efekt da nam dodanie poniższej reguły do pliku .htaccess, który znajdziecie w root na serwerze FTP swoich witryn.

<IfModule mod_rewrite.c>

RewriteEngine On RewriteCond %{HTTP_REFERER} domena\.pl [OR,NC]
RewriteRule .* – [F]

</IfModule>

Sprawdź również

Google organizacja macierzysta: Alphabet. Co warto o niej wiedzieć?

Google to jedna z najbardziej znanych i rozpoznawalnych marek na świecie, ale niewielu wie…