Home Biznes Jak wybrać agencję SEM?
Biznes - 26 stycznia 2021

Jak wybrać agencję SEM?

Google Ads to szybki i skuteczny sposób na reklamę w wyszukiwarkach. W przeciwieństwie do SEO, wyniki pojawiają się błyskawicznie, podobnie jak nowi odwiedzający i klienci na naszych stronach. Warto jednak pamiętać, że kluczem do sukcesu jest odpowiednia kampania i jej optymalizacja, a w tym właśnie pomoże nam odpowiednia agencja SEM.

Oczywiście obsługą konta reklamowego możemy zająć się samodzielnie, jednak bez odpowiedniej wiedzy i doświadczenia, możemy po prostu przepalić budżet, ponieść wysokie koszty, które nie przełożą się na konwersje. Aby tego uniknąć, warto wybrać odpowiednią agencję SEM, która za nas poprowadzi nasze konto reklamowe, pobierając najczęściej prowizję od wykorzystywanego budżetu. Jednak, pomimo dodatkowych kosztów, doświadczeni pracownicy wyciągną z mniejszych funduszy na reklamę większe efekty, niż zrobilibyśmy to samodzielnie.

Jak wybrać agencję SEM?

Nie jest to zadaniem łatwym, jednak poniżej znajdziecie wszystko, na co warto zwrócić uwagę, podczas poszukiwań właściwej dla siebie agencji SEM.

 

  • Odpowiednie pytania zadawane na start – w przypadku Google Ads kluczowy jest budżet, którym operujemy, ale również nasze cele biznesowe. Właśnie o nie powinien zapytać nas sprzedawca czy inna osoba z agencji. Pamiętajmy, że ceny za jedno klikniecie, potrafią być różne, podobnie jak siła i budżety naszej konkurencji. Odpowiednia agencja zada nam wiele pytań, wszystko, by ustalić, czy nasz budżet wystarczy lub, czy nasze działania mają szansę powodzenia.
  • Propozycja odpowiednich fraz kluczowych – to głównie od nich zależy sukces oraz koszty naszej kampanii Ads. Odpowiednia agencja powinna więc zaproponować odpowiednie słowa – z jednej strony powinny być one relatywnie tanie, z drugiej – skuteczne, dobrze dopasowane do naszej oferty, ale również specyfiki naszych klientów. Często frazy, generujące duże koszty za kliknięcie wcale nie muszą generować sprzedaży – zwłaszcza gdy zostaną nieprawidłowo dobrane.
  • Forma rozliczania się – wiele firm pobiera procent od budżetu, którym operuje w danym miesiącu. Istnieją jednak inne opcje rozliczania się – zapoznajmy się przynajmniej z kilkoma ofertami agencji SEM, zobaczmy jakie pakiety oferują, jak się rozliczają i ile finalnie będzie kosztować obsługa kampanii w każdym z przypadków. Niekoniecznie decydujemy się na najtańszą opcję, ale jednocześnie uważajmy, by nie zgodzić się na zupełnie nierynkowe i wysokie ceny.
  • Doświadczenie w danej branży – jeżeli tylko mamy na to szansę, dowiedzmy się, czy dana agencja prowadziła konta reklamowe firm z naszej branży, lub oferujące bardzo podobne produkty. Warto zapytać o efekty pracy a jeżeli tylko będzie taka szansa – warto zaznaczyć, że chcemy być obsługiwani przez osobę z doświadczeniem właśnie w naszej branży.
  • Umowa – koniecznie dokładnie zapoznajmy się ze wszystkimi zapisami w umowie. Warto zdecydować się na krótki okres wypowiedzenia, w przypadku Google Ads są one najczęściej jednomiesięczne, tym bardziej więc nie warto decydować się na długą umowę bez opcji wypowiedzenia. Jednocześnie, zapoznajmy się z umową i sprawdźmy, czy nie znajdują się w niej kary umowne lub zapisy, które mogą generować dla nas dodatkowe, nieplanowane wcześniej koszty.
  • Praca na naszym koncie Google Ads – standardem profesjonalnych agencji jest praca na koncie klienta, a agencja posiada do niego jedynie dostęp z odpowiednimi uprawnieniami. Dzięki temu możemy śledzić poczynania pracowników agencji, koszty i same prowadzone kampanie. Gdy agencja prowadzi działania na własnym koncie Google, możemy nie mieć takiej opcji – jednocześnie, powinna się nam zapalić czerwona lampa ostrzegawcza w momencie, gdyby ktoś proponował nam takie rozwiązanie.
  • Raportowanie pracy – warto zdecydować się na raporty, które będą trafiać do nas co miesiąc. Dzięki temu będziemy pewni, że prace są prowadzone, a dodatkowo będziemy widzieć, jakie są ich efekty. Przed podpisaniem umowy warto również poprosić o przykładowy raport, który będzie do nas trafiał każdego miesiąca.
  • Opinie i rekomendacje – warto sprawdzać opinie o firmach, których ofertą się interesujemy oraz szukać rekomendacji. O najlepsze polecenia warto pytać osób, które również prowadzą biznes, nieocenioną pomocą okażą się również liczne grupy na portalu Facebook. Jeżeli jakaś agencja ma wybitnie złą sławę, na pewno użytkownicy danej grupy nas o tym poinformują. Warto szukać informacji również na Mapach Google, jednak uważajmy – wiele z nich może być kupionych.
  • Jakość współpracy – już na początku oceniajmy, jak przebiega kontakt z daną firmą. Czy otrzymujemy szybkie odpowiedzi, czy dostajemy to, o co prosimy, czy informacje, które do nas trafiają, są jasne, czy to bardziej marketingowy slogan, z którego nic nie rozumiemy? Oczywiście, obsługa po podpisaniu umowy może się drastycznie zmienić, jednak jeżeli już na początku są z tym problemy – cóż, może okazać się, że to maks, na który stać daną firmę.

Artykuł powstał we współpracy z agencją marketingową 3-a.eu

Sprawdź również

Jak zorganizować konferencję w Krakowie?

Niezależnie czy jest to międzynarodowe forum, czy kameralne spotkanie branżowe, Kraków z j…