Home Biznes Jak zacząć sprzedawać w dropshippingu?
Biznes - 11 lipca 2022

Jak zacząć sprzedawać w dropshippingu?

Dropshipping to model logistyczny, który cieszy się coraz większą popularnością wśród sprzedawców internetowych. W czasach outsourcingu magazynowanie towaru i kompletowanie zamówień przez właściciela sklepu jest w większości przypadków po prostu nieopłacalne. Zdecydowanie lepiej sprawdza się powierzenie tych obowiązków doświadczonym hurtowniom. Przedsiębiorca może wówczas skupić się na tym, co dla jego biznesu najważniejsze. Jeśli interesuje Cię prowadzenie sprzedaży w dropshippingu, koniecznie zapoznaj się z naszym poradnikiem na ten temat!

Jak działa dropshipping?

Tym co, odróżnia dropshipping od tradycyjnej sprzedaży, jest fakt, że nie musisz posiadać żadnych towarów, aby oferować je swoim klientom. Dzięki temu nie ponosisz kosztów związanych z magazynowaniem asortymentu i nie bierzesz na siebie żadnego ryzyka inwestycyjnego. Pozwala Ci to otworzyć sklep z niskim wkładem finansowym. Oszczędzasz zresztą nie tylko pieniądze, ale i czas, ponieważ współpracujące z Tobą hurtownie zajmują się w Twoim imieniu także kompletowaniem zamówień i ich wysyłką.

Sprzedawca korzystający z dropshippingu może więc w pełni poświęcić się aspektom strategicznym dla biznesu – działaniami marketingowymi i ekspansją marki. Z drugiej strony jest to dla niego również szansa na połączenie e-commerce’u z innymi obowiązkami, takimi jak praca na etacie, prowadzenie dodatkowej firmy czy studia stacjonarne.

Schemat działania dropshippingu jest bardzo prosty. Wystarczy zintegrować swój sklep z wybranymi hurtowniami i pobrać ich oferty na swoją stronę. Dzięki temu zamówienia składane przez Twoich klientów będą trafiać bezpośrednio do dostawców, którzy zajmą się pakowaniem i wysyłką odpowiednich produktów. Zapłacisz za nie dopiero wtedy. Taki system pozwoli Ci uniknąć ryzyka inwestycyjnego, związanego z zakupem towaru, który mógłby się nie sprzedać.

Dropshipping – jak zacząć?

Otwarcie sklepu w dropshippingu nie różni się zanadto od rozpoczęcia sprzedaży internetowej w tradycyjnym modelu. Z uwagi na specyfikę tego rozwiązania, szczególną uwagę warto jednak zwrócić na rejestrację działalności gospodarczej oraz wybór odpowiedniego asortymentu. Poszczególne etapy zakładania sklepu w dropshippingu omawiamy poniżej:

Rejestracja działalności gospodarczej

Wiele hurtowni dropshippingowych podejmuje współpracę jedynie z zarejestrowanymi firmami. Z tego względu przed otwarciem sklepu warto założyć własną działalność. To nic skomplikowanego. Wystarczy wypełnić wniosek online, wybierając dla siebie odpowiednią formę opodatkowania i sposób prowadzenia księgowości. Na tym etapie musisz także podać nazwę swojej firmy i określić właściwe dla niej kody PKD. Choć na pierwszy rzut oka może się to wydawać nieco niezrozumiałe, po lekturze krótkiego poradnika na temat zakładania jednoosobowej działalności gospodarczej poradzisz sobie ze wszystkim.

Wybór asortymentu

Hurtownie dropshippingowe wyręczają Cię w magazynowaniu towarów, kompletowaniu zamówień i wysyłce produktów. Rzadko kiedy biorą jednak na siebie odpowiedzialność za obsługę zwrotów. Najczęściej obowiązek ten spada na Ciebie, co wiąże się z koniecznością wygospodarowania chociaż niewielkiej przestrzeni na przechowywanie odesłanych artykułów. Oczywiście na nic się to nie zda, jeśli swoim klientom będziesz oferować produkty wielkogabarytowe, takie jak choćby meble.

Właśnie dlatego wybór odpowiedniego asortymentu to jeden z kluczowych etapów zakładania sklepu w dropshippingu. Podejmując decyzję w tym zakresie, kieruj się przede wszystkim następującymi kryteriami:

  1. popularność produktu – decydująca o popycie,
  2. rynkowe trendy – pozwalające zwiększać marżę,
  3. częstotliwość zwrotów – problematyczna np. w przypadku sprzedaży odzieży czy obuwia,
  4. gabaryty produktów – utrudniające magazynowanie zwracanych zamówień,
  5. możliwość narzucenia wysokiej marży – wpływająca na Twoje ostateczne zyski.

Biorąc pod uwagę powyższe wytyczne, łatwo znajdziesz idealny asortyment dla swojego sklepu w dropshippingu. Celuj w produkty popularne, lecz pozwalające na nałożenie wystarczająco wysokiej marży, aby ich sprzedaż była dla Ciebie opłacalna. Nie zapominaj przy tym o kryteriach umożliwiających bezproblemową obsługę zwrotów.

Otwarcie sklepu internetowego

Zaczynając sprzedaż w dropshippingu, bez wątpienia należy sięgnąć po oprogramowanie abonamentowe w modelu SaaS. Takie narzędzie zagwarantuje Ci dostęp do setek hurtowni specjalizujących się w różnych branżach. Pozwoli także na szybkie i wygodne stworzenie strony internetowej w intuicyjnym kreatorze. Dzięki temu w kilku kliknięciach założysz sklep i zintegrujesz go z ofertami wybranych dostawców.

Przykładem takiej platformy jest popularny Sky-Shop. To oprogramowanie wyposażone we wszelkie niezbędne funkcje e-commerce, takie jak:

  1. łatwy w obsłudze kreator sklepów,
  2. integracje z hurtowniami (tradycyjnymi i dropshippingowymi)
  3. integracje z dodatkowymi kanałami sprzedaży (np. Allegro),
  4. dostęp do bramek płatności i usług kurierskich,
  5. minisystem księgowy.

Decydując się na narzędzie tego typu, stwórz więc funkcjonalną stronę internetową i dostosuj ją do potrzeb odbiorcy. To podstawa każdego sklepu – także tego działającego w dropshippingu.

Ustalenie warunków współpracy z hurtownią

Każda hurtownia kieruje się inną polityką cenową. Warunki umowy, którą podpiszesz z dostawcą w dropshippingu, są zresztą kwestią indywidualną. Mogą zależeć od tego, czy prowadzisz działalność gospodarczą i jakie obroty zamierzasz osiągać. Zanim zdecydujesz się na współpracę, przeanalizuj cennik hurtowni i dowiedz się, na jakie rabaty lub kredyty kupieckie możesz liczyć. Zweryfikuj także opinie innych sprzedawców na temat interesującego Cię dostawcy. W ten sposób unikniesz problemów z jakością świadczonych usług.

Integracja z hurtownią dropshippingową

Jedną z największych zalet platform sklepowych są gotowe integracje z hurtowniami dropshippingowymi. Oznacza to, że wystarczy parę kliknięć, aby pobrać całą ofertę interesującego Cię dostawcy na Twoją stronę internetową. Dane produktowe – takie jak opisy i zdjęcia – zostaną automatycznie zaimportowane do sklepu. Będą też na bieżąco aktualizowane, dzięki czemu unikniesz ewentualnych problemów wynikających z niespójności stanów magazynowych czy cen.

Jeśli założysz sklep internetowy w innym oprogramowaniu lub skorzystasz z oferty hurtowni, z którą Twoja platforma nie jest zintegrowana, wszystkie dane trzeba będzie wprowadzić ręcznie. Zadbaj wówczas o jakość opisów i zdjęć, starając się dostarczyć przyszłym klientom jak najbardziej szczegółowych informacji na temat asortymentu.

Promocja sklepu

Kiedy uruchomisz już sprzedaż w swoim sklepie, konieczne będzie jego promowanie w celu pozyskiwania nowych klientów. Marketing internetowy powinien obejmować działania z zakresu:

  1. pozycjonowania stron w wyszukiwarce,
  2. płatnej reklamy w Google i na Facebooku
  3. mediów społecznościowych
  4. content
  5. marketingu.

Dostosowując komunikaty reklamowe do potrzeb i oczekiwań swojej grupy docelowej, z łatwością zyskasz rozpoznawalność na rynku.

Prowadzenie sprzedaży

Proces sprzedaży w dropshippingu w znaczący sposób różni się od klasycznego handlu elektronicznego. Można wyróżnić w nim następujące etapy:

  • Klient składa i opłaca zamówienie w Twoim sklepie.
  • Przekazujesz zamówienie do hurtowni dropshippingowej
  • Hurtownia pakuje i wysyła zamówienie bezpośrednio do Twojego klienta.
  • Opłacasz zamówienie w hurtowni, zatrzymując marżę jako zysk.
  • Na własną rękę dostarczasz klientowi dowód zakupu.
  • Hurtownia zajmuje się obsługą reklamacji, lecz przyjmowanie zwrotów zostaje zazwyczaj po Twojej stronie.

8. Rozliczenie z Urzędem Skarbowym

Sposób rozliczania się z Urzędem Skarbowym będzie zależał od formy opodatkowania, którą wybierzesz podczas rejestracji działalności gospodarczej. Jeśli spróbujesz swoich sił w dropshippingu bez własnej firmy, będzie obowiązywała Cię stawka 12%. Pamiętaj, że zostanie ona odliczona jedynie od Twojej marży, a nie od ogólnej wartości sprzedanego towaru.

Jak zacząć sprzedawać w dropshippingu? Podsumowanie

Aby rozpocząć sprzedaż w dropshippingu, nie potrzebujesz ani dużego kapitału, ani specjalistycznych umiejętności. Tak naprawdę wystarczy Ci funkcjonalne oprogramowanie sklepowe. Zapewni Ci ono dostęp zarówno do kreatora stron internetowych, jak i do licznych integracji z hurtowniami, dzięki czemu będziesz w stanie szybko i wygodnie wejść na rynek. Zrób więc dobry użytek na przykład z platformy Sky-Shop i osobiście przekonaj się o zaletach dropshippingu czytając nasz poradnik.

Sprawdź również

Trendy w brandingu i marketingu na 2024

Rok 2024 niesie istotne zmiany w obszarze brandingu, kierując szczególną uwagę na osobiste…