Home Biznes Jak zrobić audyt SEO samemu?
Biznes - 10 lutego 2020

Jak zrobić audyt SEO samemu?

Internet jest pełny artykułów i stron. Jak wybić się wśród nich w wyszukiwarce Google, tak, aby być na jak najwyżej pozycji. Idealnie sprawdzą się działania SEO. Audyt swojej obecnym kątem można zrobić samemu. Można je znaleźć również na stronie Zgred.pl. Audyt można zlecić profesjonalnej firmie. W poniższym artykule znajdziecie pigułkę wiedzy, jak to zrobić. Więcej informacji znajdziecie pod tym linkiem.

Jakie narzędzia stosować, aby wykonać audyt SEO? 

Aby wykonać audyt SEO rekomendowane są narzędzia takie jak:

  • Screming Frog,
  • Sitebulb,
  • Ahrefs,
  • Majestic, 
  • Google Search Console,
  • Google Analytics.

Te dwa ostatnie są zupełną podstawą. W ich przypadku należy zwrócić uwagę: czy kod Google Analytics oraz Google Search Console są na każdej podstronie w serwisie, z wyłączeniem panelu administracyjnego. Należy włączyć śledzenie zdarzeń oraz celów i zablokować zbiór statystyk występujących w wewnętrznych adresach IP. Usługi Google muszą być złączone między sobą. Dodatkowo należy śledzić wewnętrzną wyszukiwarkę.

Instrukcja audytu SEO krok po kroku 

Pierwszym krokiem jest zainstalowanie powyższych narzędzi.

Kolejny krok to weryfikacja, czy dany serwis jest widoczny w przeglądarce. Należy to zrobić za pomocą polecenia „site” i sprawdzeniu ile jest takich komend oraz weryfikacja z wynikiem w Google Analytics. Ważne, aby przy podaniu nazwy firmy indeksowała się ona na pierwszym miejscu w wyszukiwarce. Wynik należy sprawdzić również na urządzeniu mobilnym. Warto zweryfikować również kilka podstron w wyszukiwarce. 

Należy również sprawdzić optymalizację na stronie tzw. on site. Elementami wartymi zweryfikowania:

  • sprawdzić optymalizację tytułów TITLE
  • zoptymalizować tytuły i opisy stron
  • sprawdzić, w których miejscach nie występuje TITLE, opisy i jak można przekształcić DESCRIPTION
  • sprawdzić, jaki content znajduje się na stronie i czy jest on zoptymalizowany
  • słowo kluczowe występujące w nagłówku H1
  • czy obrazy, które są na stronie są lekkie
  • czy adres URL jest zoptymalizowany i dzięki temu dobre zgrywa się z wyszukiwarkami

Niezwykle ważnym elementem jest sama treść, która ma być podzielona na kategorie i podkategorie. Do każdej z nich mają zostać dopasowane odpowiednie słowa kluczowe. Tekst należy odpowiednio sformatować m.in. wziąć pod uwagę wytłuszczenia, nagłówki, wydzielone akapity. 

Treść na stronie powinna być unikalna, tzn. jeden adres URL powinien być przypisany do jednego produktu lub usługi. Dodatkowo należy sprawdzić certyfikat SSL, czy został on odpowiednio zainstalowany. W statystykach można zobaczyć podział na tekst unikalny oraz zdublowany.

Kolejna kwestia to indeksacja strony. Ma on wpływ na sposób wyświetlania oraz tzw. crawl budżet. Crawl budżet jest to liczba podstron w danym serwisie, które Google robot da radę zindeksować w trakcie jednej wizyty. 

Następny krok to sprawdzenie parametrów w serwisie, czyli tego jak pod względem struktury zbudowana jest strona. Należą do niej: 

  • struktura pozioma: linkowanie wewnętrzne do innych podstron, bloga, czy innych produktów
  • struktura pionowa: od głównej strony, po podkategorie, do opisów zawierających produkty lub usługi

Następnie należy przejść do weryfikacji przez narzędzia SEO, czy nie występują któryś z poniższych błędów: 

  • zweryfikowanie przekierowań 301 w linkach wewnątrz stron
  • występowanie strony w kilku wersjach (bez wstępu www, z www, z index.html i bez)
  • sprawdzenie przekierowań 302, 307, http refresh, javascript – muszą zostać zastąpione przez 301
  • w przypadku występowania kilku przekierowań pod rząd należy usunąć je
  • nietworzenie łańcuchów przekierowań typu adresA->adresB->adresC->adresD – wyszukiwarka będzie zagubiona, dodatkowo serwer zostanie obciążony
  • sprawdzenie błędów w panelu GSC
  • sprawdzenie wdrożenia parametru canonical – konieczne jest jego występowanie w całym serwisie

Niewiarygodnie ważna jest prędkość ładowania się strony. Może ona zdecydować o tym czy nasz klient zdecyduje się na pozostanie w witrynie. Długość ładowania nie powinna przekraczać 2 sekund. Jeżeli występuje problem, należy spróbować znaleźć jego źródło. Podstawowym błędem mogą zbyt ciężkie grafiki na stronie. 

Jak powszechnie wiadomo, ludzie obecnie większość stron przeglądają w wersji mobilnej. Dlatego tak ważne jest, aby wyświetlała się ona prawidłowo. Jeżeli jeszcze nie masz wersji mobilnej, koniecznie zleć ją profesjonalistom.  

O firmie Zgred.pl

To firma, która oferuje profesjonalny audyt, pozycjonowanie strony oraz optymalizację stron internetowych. Dzięki dobrze przeprowadzonemu audytowi można wymienić złe, jak i dobre elementy działające w serwisie www. Dzięki temu można ulokować serwis na odpowiednim miejscu w wyszukiwarce, aby zapewnić mu funkcjonalność i użytkowość. Za działania audytowe odpowiada specjalista z 25-letnim stażem. Nie tylko działa z audytami, przeprowadza szkolenia. Na stronie Zgred.pl można znaleźć cenniki usług. Firma swoją siedzibę ma w Warszawie. Prócz audytu firma zajmuje się pozycjonowaniem, szkoleniem oraz konsultacjami SEO. 

Czy kiedykolwiek robiliście audyt SEO? Czy wolicie to zrobić sami, czy może zlecić profesjonalnej firmie?

Sprawdź również

4 szybkie porady na temat zakupu głośnika Bluetooth

Głośniki Bluetooth, zarówno w wariancie głośników przenośnych, jak i tych służących wzmocn…