Home Social Media Jak zrobić bota na messengerze?
Social Media - 10 grudnia 2021

Jak zrobić bota na messengerze?

Bot na messengerze w kilu prostych krokach

Rozwijające się technologia, pozwala na skuteczną automatyzację działań na profilach poświęconych prowadzonemu przez nas biznesowi. Jednym ze sposobów automatyzacji jest posługiwanie się botami na messengerze. Dowiedz się, czym one są i jak skonfigurować własnego bota do komunikacji z klientami.

Bot na Meassengerze – co to jest i do czego służy?

Boty na messengerze służą do sprawniej komunikacji z naszymi klientami. To rozwiązanie staje się coraz bardziej popularne, ponieważ oszczędza czas i przyśpiesza komunikowanie się z klientem. Szybkie odpisywanie przez bota na messengerze, kreuje pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa jako sprawnie działające. Właśnie dlatego większość użytkowników mediów społecznościowych w Polsce używa już na swoich profilach specjalnie zaprojektowanych botów.

Jak działają boty na messengerze?

Dobrze skonfigurowany bot na messengerze to narzędzie do odpowiadania na pytania klientów, w czasie gdy my sami nie mamy na to czasu. W momencie, gdy nie jesteśmy, w stanie samemu prowadzić korespondencji z klientami, bot może za nas odpowiadać na najpopularniejsze pytania, często pojawiające się w prywatnych wiadomościach na profilu firmy. Dzięki zastosowaniu tej nowatorskiej techniki możemy automatyczne pozyskiwać klientów, a nawet można za pomocą botów umawiać ich na konkretne już spotkania.

Najpopularniejsze aplikacje do prowadzenia korespondencji z udziałem botów na messengerze to Chatfuel i ManyChat. Jak one działają? Przykładowo, gdy prowadzimy sprzedaż produktów lub usług, to chatbot po odpowiednim przez nas skonfigurowaniu pomoże w obsłudze klienta, poprzez automatyczne udzielanie najlepszych wskazówek. Działa to tak, że w momencie, gdy konsument zada pytanie na messengerze, to bot może automatycznie wysłać mu odpowiedź na postawione przez niego pytanie. Te przykładowe aplikacje służące do tworzenia botów na messengerze są całkowicie darmowe.

Jak stworzyć bota na messengerze?

Stworzenie automatycznego bota, który będzie odpowiadał na pytania klientów na messengerze, przy wykorzystaniu aplikacji Chatfuel i ManyChat jest naprawdę proste. Nie wymaga to od nas specjalistycznej wiedzy, a wszystko w trakcie konfiguracji jest przejrzyste. Od czego więc należy zacząć? Na początek należy ustalić cele, jakie będzie spełniał wasz bot na messengerze. W tym celu warto wykorzystać wcześniejsze doświadczenia z klientami. Warto  rozpisać wszystkie możliwe ścieżki i problemy, jakie mogą napotkać wasi konsumenci.

Zanim przejdziecie do szczegółowej konfiguracji bota dobrze jest:

  • Określić grupę docelową naszej firmy
  • Porównać jak działają boty konkurencji
  • Zdecydować się, z jakiego narzędzia będziemy korzystać
  • Określić możliwości i ograniczenia naszego narzędzia

Konfiguracja bota krok po kroku

Boty na messengerze są bardzo proste w obsłudze i każdy bez problemu sobie z tym poradzi. Dobrze jest jednak zacząć od skonfigurowania prostego bota, aby się nie pogubić i zobaczyć jak to działa. Wiec jak zrobić bota na messengerze?

Pierwszym krokiem jest założenie swoje konta na wybranym narzędziu. Często oferują one możliwość logowania za pomocą Facebooka, co automatycznie połączy nasze konta. Gdy to już zrobimy, musimy połączyć wykorzystywane narzędzie z nasza stroną. Zaproponowane narzędzia do tworzenia dobrych botów oferują różne szablony. Należy je przejrzeć i wybrać ten najbardziej odpowiadający naszym potrzebom.

Teraz możemy przejść do właściwej konfiguracji. Na początku warto stworzyć wiadomość powitalną, którą bot na messengerze będzie wysyłał, gdy klient zacznie rozmowę. Gdy to już jest gotowe, zaczynamy ustawiać odpowiedzi na pytania. Ważne jest, aby odpowiedzi dotyczyły najczęściej stawianych pytań przez klientów. Aby jeszcze bardziej ułatwić korzystanie z botów na messengerze naszym konsumentom, można dodać tzw. karty. Umożliwiają one zachować ciągłość rozmowy. Implementujemy w nich najczęściej zadawane pytania oraz odpowiedzi na nie. Będą się one wyświetlały automatyczne po wejściu w chat. Klient może kliknąć w kartę zawierającą nurtujące go pytanie i otrzyma natychmiastową odpowiedź w ciągu kilku sekund.

I to tyle. Prosty bot już został skonfigurowany i będzie automatycznie działa na podłączonej do niego stornie. Narzędzia prowadza swoich użytkowników w prosty sposób przez poszczególne kroki. Wszystko jest jasne i czytelne. Najważniejsze jest tak naprawdę dobre dobranie pytań do naszej grupy docelowej. Narzędzia do tworzenia botów na messengerze, oferują również wiele różnych funkcji, pozwalających na ustawianie bardziej skomplikowanych czynności. Aby je jednak ustawić samodzielne, najlepiej jest je przetestować na stworzonej do tego testowej witrynie.

Funkcje botów w różnych branżach

Gdy już wiemy jak zrobić bota, dobrze jest również wiedzieć jakie możliwości w zależności od branży może nam on dawać. Najprostszą z nich jest informowanie klientów o usługach naszej działalności. Gdy prowadzimy sprzedaż internetową, możemy za pomocą botów na messengerze informować o najnowszych promocjach w naszym sklepie oraz o nowych produktach. Oczywiście boty odpowiadają również na zadawane pytania, a szeroka konfiguracja nie ogranicza nas w tym na pytania, z jakiej branży będzie odpowiadało nasze narzędzie.

W przypadku prowadzenia działalności wymagających ustalania terminów wizyt, boty w wygody sposób informują klienta o wolnych terminach i automatyczne go umawiają. Popularne jest też wysyłanie kodów rabatowych na messengerze z udziałem botów oraz wysyłanie wiadomości o wybranych targach. Możliwości botów są wręcz nieograniczone i znajdą zastosowanie w każdej z branży.

Sprawdź również

Meta business suite – czym jest?

W dzisiejszych czasach media społecznościowe stały się jednym z najważniejszych narzędzi w…