Home Narzędzia Jak zrobić przypis w Wordzie?
Narzędzia - 23 września 2020

Jak zrobić przypis w Wordzie?

Przypisy górne i dolne w Microsoft Word

Piszesz tekst naukowy albo pracę zaliczeniową i zastanawiasz się, jak wstawić przypis w wordzie? Ten krótki poradnik pomoże Ci w prosty sposób dostosować swój dokument do własnych potrzeb i preferencji. Poznasz także rodzaje przypisów oraz sposoby ich umieszczania. Z łatwością sprawisz, że Twój artykuł będzie przejrzysty i zrozumiały dla czytelników.

Przypisy w Wordzie – rodzaje

Program Microsoft Word umożliwia nam wstawienie do dokumentu dwóch rodzajów przypisów – dolnego oraz końcowego. Nie istnieją konkretne wymogi do ich stosowania w zależności od publikacji, należy jednak pamiętać, aby konsekwentnie stosować jeden rodzaj w całym tekście. Przypis dolny pojawia nam się bezpośrednio na dole strony i odnosi się jedynie do odnośników umieszczonych na danej karcie. Natomiast przypis końcowy to ogólne zestawienie wszystkich odnośników i źródeł przedstawione na końcu tekstu czy artykułu.

Jak zrobić przypis w Word?

Pozostaje nam kwestia, jak zrobić przypis w Wordzie? Przede wszystkim dokument musi być edytowalny, jeśli nie masz dostępu do zwykłej edycji tekstu, nie będziesz mógł także wstawić przypisów. Czasem wystarczy zwykłe odblokowanie przy pomocy przycisku „Włącz edytowanie”. W niektórych przypadkach dokument może zostać zablokowany hasłem i wówczas nie będzie można w nim dokonywać żadnych edytorskich zmian.

W odblokowanych plikach tekstowych zadanie to jest szybkie i nie wymaga od użytkownika specjalistycznej wiedzy. Wystarczy przejść do karty „Odwołania”, a następnie wybrać funkcję „Wstaw przypis dolny” lub „Wstaw przypis końcowy”. Pojawia nam się przestrzeń na dole lub końcu strony, którą możemy edytować i dodawać w niej konieczne źródła i dodatkowe wyjaśnienia.

Przypis word skrót klawiszowy

Wielu z nas jest jednak niecierpliwych i lubi korzystać z udogodnień w programach. Przypis Word skrót to często wpisywane wyrażenie w wyszukiwarkę. Kombinacja klawiszy zależy od rodzaju przypisu, jaki chcemy utworzyć:

  1. przypis dolny CTRL+ALT+J;
  2. przypis końcowy CTRL+ALT+D.

Dzięki takiemu rozwiązaniu kwestia związana z tym, jak zrobić przypis, nie będzie stanowiła już dla nas problemu. Warto jednak zadbać o dodatkowe ustawienia przypisów, aby dostosować je do własnych potrzeb i pisanego tekstu.

Dodatkowe ustawienia przypisów w Wordzie

Wiemy już, jak robić przypisy, pozostaje kwestia dodatkowych funkcjonalności. W pasku rozwinięcia przy opcjach przypisów możemy otworzyć okienko dodatkowe, w którym dokładnie skonfigurujemy wszystkie dotyczące przypisów opcje. Możemy wybierać spośród lokalizacji przypisu dolnego (na dole strony lub pod tekstem), a także manewrować liczbą kolumn przypisów oraz ich formatowaniem. Zmienimy numerację poszczególnych przypisów z liter na litery, a także wprowadzimy znaczniki niestandardowe, np. w postaci symboli.

Dodatkowo pamiętajmy, że każdy przypis powinien być pisany czcionką o jednakowych rozmiarze i ustawieniach. Tytuł dzieła powinien być kursywą, a autor zwykłą czcionką. Stosujmy także skróty, gdy po raz kolejny pokazujemy w przypisie tą samą publikację. Ibidem i tamże powinny być dla nas codziennością.

Sprawdź również

Rozpoznawanie muzyki online przy pomocy Google

Zastanawiasz się jak rozpoznać piosenkę online po dźwięku? Często zdarza się, że po głowie…