Home Biznes Jak zwiększyć sprzedaż przez telefon
Biznes - 5 marca 2021

Jak zwiększyć sprzedaż przez telefon

Telemarketing jest bardzo dobrze rozwijającą się branżą w naszym kraju, szczególnie w dobie pandemii koronawirusa. Dzięki Call Center oferowanie swoich usług i produktów jest wciąż możliwe, bez względu na obostrzenia. Jak jednak nie tylko utrzymać poziom sprzedaży, ale go zwiększyć? Przedstawiamy kilka pomocnych wskazówek.

Bo sprzedawać przez telefon trzeba z głową

Bez względu czy kierowana do klienta biznesowego, czy prywatnego sprzedaż telefoniczna jest niezwykle popularną metodą marketingu. Można dotrzeć do znacznie większej grupy potencjalnych klientów i to w bardzo zróżnicowanym wieku. Dlaczego? Z kilku powodów.

  • Nie jesteś ograniczony terytorialnie, a to oznacza, że Twój potencjalny klient może być z drugiego krańca kraju, a nawet za jego granicami.
  • Kolejną sprawą jest fakt, że wielu ludzi nie wychodzi zbyt często z domu. Prócz szybkich zakupów codziennego użytku w osiedlowym sklepie, nie chodzą do innych punktów oferujących rozmaite usługi. Call center wychodzi temu naprzeciw i grupa tzw. introwertycznych (lub schorowanych) klientów nie zostanie pominięta, dając im możliwość skorzystania z ofert.
  • Niejednokrotnie klient nie planuje zakupu danego produktu lub skorzystania z jakiejś usługi. Z tego względu nie wybierze się do konkretnego oddziału czy sklepu. Jednak po rozmowie telefonicznej może zostać zachęcony do skorzystania z oferty.

Widać więc, że sprzedaż telefoniczna może być strategiczną formą rozwoju i pomoże przetrwać obecny kryzys gospodarczy, gdzie w obliczu obostrzeń, zamyka się wszelkie podmioty publiczne w tym sklepy i budynki świadczące usługi.

Ale jak zwiększyć sprzedaż przez telefon podczas ciągle rosnącej konkurencji?

Być może niejeden myśli, że sprzedawać przez telefon może każdy. Otóż nie. Trzeba mieć do tego predyspozycje, samozaparcie i ciągle szlifować zdobyte umiejętności. Praca przez telefon może po pewnym czasie stać się monotonna, ale nie może to wpłynąć jakość usług i rozmowy sprzedawcy z klientem. Od czego zacząć, by tego uniknąć?

Dykcja dykcję pogania

Zgodnie z wieloma badaniami wśród klientów okazuje się, że podczas rozmów telefonicznych nie lubią, gdy sprzedawca mówi zbyt szybko albo zbyt wolno. Obie skrajności są istną katastrofą i sprawią, że nie tylko nie dokończysz rozmowy z klientem, który zapewne zirytowany się rozłączy, ale nawet porządnie jej nie zaczniesz. Dlatego handlowiec powinien wypośrodkować tempo wypowiedzi inaczej albo zanudzi rozmówcę na samym wstępie, albo uzyska efekt niezrozumiałej rozmowy, którą podsumuje pytanie klienta: „Ale o co chodzi”? Przedstawiając się, zrób to spokojnie i wyraźnie, tak by klient wiedział z kim dokładnie i w jakiej sprawie rozmawia.

Uśmiech telefoniczny – co to takiego?

Gdy rozmowa odbywa się na żywo, bardzo łatwo możesz pokazać rozmówcy swoje emocje. Mowa ciała, mimika twarzy są podstawą dobrej i udanej sprzedaży. Często dzięki miłej aparycji sprzedawców klient skłania się do zakupu lub skorzystania z danej usługi. Jak jednak skutecznie zaprezentować produkt firmy skoro nie masz bezpośredniego kontaktu z klientem? Uśmiechnij się przez telefon. Nasza barwa głosu automatycznie zmienia się i jest wyczuwalne, że osoba po drugiej stronie telefonu przesyła nam ciepły i szeroki uśmiech. Zaciera to dystans i powoduje, że wytwarza się atmosfera umilająca rozmowę.

Elastyczność – klucz do rozwoju firmy

W sprzedaży przez telefon liczy się także elastyczność. Możesz niekiedy trafić na starszą osobę, która przed przejściem do meritum sprawy (czyli sprzedaży) będzie chciała zwyczajnie chwile porozmawiać o zwyczajnych rzeczach. Często zamknięte w domach potrzebują odrobiny „normalności” i zwyczajnej rozmowy z drugim człowiekiem. Pozwól więc wykorzystać im tę krótką chwilę, a być może zyskasz wiernego klienta.

Ponadto nie traktuj sprzedaży przez telefon jako misji za wszelką cenę. Do celu niekiedy dąży się powoli, ale konsekwentnie. Tak jak klient przychodzący do sklepu, może przyjść do niego kilkakrotnie, nim zdecyduje się kupno produktu, tak samo jest w sprzedaży telefonicznej. Być może będziecie musieli odbyć kilka rozmów, po których rozmówca przemyśli oferowane mu opcje i dopiero po jakimś czasie sfinalizujecie sprzedaż.

Cierpliwość i wyrozumiałość

A co gdy klient nie da Ci dojść do słowa i dosłownie „zakrzyczy” wyładowując swoją frustrację? Być może trafiłeś na jego kiepski dzień lub niewłaściwy moment. Nie reaguj agresją na agresję. Tym sposobem zamkniesz sobie drogę do wielu rozmówców. Zakończ taktownie temat i poinformuj, że zadzwonisz w innym, bardziej dogodnym momencie. Twoje zachowanie przez telefon jest twoją wizytówką. Nie zapominaj o tym.

Możesz także trafić na bardzo dociekliwego rozmówcę, który zadaje serię pytań, niekiedy być może „upierdliwych lub oczywistych”. W tym wypadku okaż cierpliwość i udziel spokojnie klientowi odpowiedzi na każde z nich, nawet jeśli poświęcisz na to większą ilość czasu. Pytania i odpowiedzi na nie są dla Ciebie oczywiste, ale dla klienta są nieocenionym źródłem informacji. Odpowiadaj więc precyzyjnie, a nie ogólnikowo. To zrodzi kolejną serię pytań i może zniechęcić rozmówcę, że nie uzyskuje konkretnych informacji.

Ciągła nauka i szkolenia

Dobra i skuteczna firma, oferująca swoje usługi w internecie i przez telefon wie, że najważniejsze jest szkolenie kadry pracowników. Od nich bowiem zależy często sprzedaż i zadowolenie klienta. Ale bezwzględu na to czy jesteś dużą, czy małą firmą, może to wiązać się dla Ciebie z pewnymi utrudnieniami. W jednym wypadku za małe moce przerobowe i czas mogą utrudniać Ci wykorzystanie w/w metody, a w drugim zbyt duży natłok obowiązków i telefonów sprawi, że nie nadążysz ze szkoleniem personelu. Co wtedy?

Niejednokrotnie warto skorzystać z usługi call center. Wiele firm w tym Contactsales ma wykwalifikowaną kadrę handlowców z różnych branż, dla których kontakt telefoniczny z klientem jest na porządku dziennym i często są dostępni 24/7. Prócz tego nagrywają rozmowy swoich handlowców z klientami. Dlaczego? Dzięki temu wiedzą co powinni poprawić, na co zwrócić uwagę, a ponadto jest to też zabezpieczeniem przed ewentualnymi reklamacjami czy problemami do wyjaśnienia.

Należy też określić warunki przechowywania lub dostępu do baz danych klientów. Istotne jest by nie wpadły w niepowołane ręce, albo nie zostały wykorzystane w sposób niezgodny z prawem. Dzięki Contactsales masz gwarancje bezpieczeństwa i przestrzegania ustalonych zasad.

Dodatkowo warto zaznaczyć, że korzystając z usług Call Center, stajesz się efektywniejszy. Sklep online działa cały czas i wielu klientów może dzwonić jednocześnie. Ale z Call Center to nie problem. Liczni pracownicy mogą odbierać wiele telefonów naraz, gdyż Twojej firmy nie będzie obsługiwał tylko jeden sprzedawca.

Sprawdź również

Ecodriving dla firmy – sprawdź, jak jeżdżą Twoi kierowcy

Czy wiesz, jak wiele korzyści może przynieść Twojej firmie pakiet usług Ecodriving? To nie…