Home Biznes Jaką muzykę wybrać do sklepu? Czym się kierować?
Biznes - 26 września 2022

Jaką muzykę wybrać do sklepu? Czym się kierować?

Muzyka wpływa na nastrój i decyzje konsumentów, często sprawia też w lokalu usługowym spędzają oni więcej czasu. Odpowiednia oprawa muzyczna ma więc realny wpływ na osiągane przez sklep czy restaurację zyski. Jak sprawić jednak, żeby uprawiany przez nas „marketing audio” nie łamał zasad prawa autorskiego? Czy puszczana przez nas muzyka może być wolna od opłat ZAIKS?

Muzyka do sklepu, muzyka do hotelu bez ZAIKS

Co oznacza fraza: muzyka bez ZAIKS? Według polskiego prawa każde komercyjne korzystanie z utworów wymaga uzyskania pozwolenia twórcy lub podmiotu, który posiada prawa majątkowe do danego utworu. Celem stowarzyszeń, takich jak ZAIKS, SPAV, SAWP i STOART jest reprezentowanie artystów i pobieranie należnych im wynagrodzeń. Jeżeli chcemy bez problemów puszczać muzykę w lokalu powinniśmy więc uiszczać opłaty do każdego stowarzyszenia.

Roczny koszt opłaty do ZAIKS to około 800 złotych. Należy jednak pamiętać, że nie wszyscy artyści zrzeszeni są właśnie w tym stowarzyszeniu, co sprawia, że koszty pozyskiwania muzyki zdecydowanie rosną. Sprawia to, że przedsiębiorcy poszukują sposobów na puszczanie muzyki wolnej od opłat ZAIKS.

Radio bez ZAIKS?

Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych wyróżnia wyjątkowe sytuacje, w których możliwe jest korzystanie z utworów, bez uzyskania zezwolenia twórcy w ramach dozwolonego użytku. Według zapisu art. 24 §2 istnieje możliwość legalnego odtwarzania muzyki lub audycji radiowych (nie dotyczy to odtwarzania płyt CV) w miejscach ogólnodostępnych. Odtwarzanie to nie może się jednak wiązać z pozyskiwaniem korzyści majątkowej.

Powyższy wymóg budzi pewne wątpliwości. Muzyka puszczana w hotelu czy w sklepie nie jest przecież bezpośrednim źródłem przychodu przedsiębiorcy. Nie stanowi części oferty, a jedynie przyjemny dodatek. Ciężko jest jednak „wyliczyć” w jaki dokładnie sposób puszczana muzyka przekłada się na atrakcyjność lokali i tym samym zwiększenie ruchu i osiąganych korzyści w sposób pośredni. Przyjmuje się, że chociaż klienci nie przebywają w restauracji czy w sklepie po to, żeby słuchać muzyki, to wpływa ona na zyski przedsiębiorców. Spokojnie z zasady dozwolonego użytku mogą korzystać jednak np. taksówkarze. Przyjmuje się bowiem, że muzyka nie wpływa w tym wypadku na zwiększenie zysków z wykonywanej usługi.

Licencja Creative Commons – szansa na uniknięcie opłaty?

Dobrym rozwiązaniem na ominięcie ZAIKS jest skorzystanie z licencji Creative Commons. Umożliwia ona twórcom udostępnianie swoich utworów na czterech warunkach. Jednym z nich jest brak możliwości użytkowania utworu w celach komercyjnych. Należy zwrócić na niego uwagę, to jedyny typ licencji CC, który uniemożliwi Ci wykorzystanie takiej muzyki w lokalu.

Creative Commons może wykorzystać na różne sposoby. Oto niektóre z nich:

  1. Radio internetowe z muzyką Creative Commons – istnieją radia internetowe, które oferują muzykę z licencją CC. Większość z nich jest odpłatna i działa na zasadzie abonamentu. Warto sprawdzić ofertę Muzyka bez ZAiKS. Za taką usługę trzeba oczywiście zapłacić, są to jednak koszty dużo niższe niż opłaty do ZAIKS i innych stowarzyszeń. Radio oferuje do 14 kanałów tematycznych i certyfikat potwierdzający brak konieczności wnoszenia opłat do Zaiks/Stoart/Sawp/Zpav. W razie kontroli urzędników pomaga on zabezpieczyć się przed zapłaceniem kary. Możesz skorzystać również z usług: Publicmusic.pl, Musicdays.pl, Jemendo…
  2. Płyty CD lub MP3 z muzyką Creative Commons – można kupić również płyty CD lub MP3 z muzyką na licencji CC. Taką ofertę proponują między innymi serwisy Jemendo czy Publicmusic.pl.
  3. Skomponowanie własnej playlisty – możesz również samodzielnie skomponować playlistę z muzyką do sklepu czy restauracji po wcześniejszym wyszukaniu piosenek z licencją Cretive Commons

Jaka będzie najlepsza muzyka do sklepu? Można wykorzystać różne wyszukiwarki Creative Commons. Taką wyszukiwarkę oferuje między innymi serwis You Tube, można skorzystać również z wyszukiwarek zewnętrznych (np. otwartezasoby.pl, jamendo, Eng.letscc.net). W ten sposób z łatwością znajdziesz muzykę do hotelu czy restauracji, którą będziesz mógł wykorzystać żadnych bez opłat. Wymaga to jednak odrobiny wysiłku.

Czy pozyskanie muzyki do sklepu, hotelu lub restauracji bez uiszczania opłat ZAIKS jest możliwe? Tak! Wykorzystaj przytoczone w artykule sposoby, a w bezpieczny i tani sposób ominiesz opłaty, zapewniając swoim klientom przyjemną atmosferę.

Sprawdź również

Praca w social media – plusy i minusy, które musi poznać każdy

Jedną z bardziej przyszłościowych profesji jest praca w social media. Dla wielu jest to za…