Home Social Media Konkursy na Facebooku – zasady przeprowadzania
Social Media - 12 kwietnia 2020

Konkursy na Facebooku – zasady przeprowadzania

Jak legalnie przeprowadzić konkurs na FB zgodnie z regulaminem?

O tym, jak ważne jest posiadanie konta firmowego na Facebooku, nie trzeba nikogo przekonywać, podobnie jak o tym, że warto zachęcać swych odbiorców i potencjalnych klientów do aktywności i interakcji w ramach Facebooka firmy. Coraz częściej w celu zachęcenia zgromadzonej społeczności do działania, organizuje się różnego rodzaju konkursy, jednak czy są one zgodne z prawem i z regulaminem Facebooka? Jakich zasad należy przestrzegać, jeśli chcemy taki konkurs zorganizować?

Czy konkursy na Facebooku są legalne?

Każdy konkurs, niezależnie od tego, czy realizowany jest na Facebooku, czy w innych mediach, stanowi według prawa przyrzeczenie publiczne, które oznacza gwarancję nagrody wręczanej uczestnikowi po spełnieniu określonych wymagań lub dokonaniu konkretnie oznaczonej czynności. Główną zasadą, decydującą o tym, czy konkurs będzie legalny i przeprowadzony zgodnie z prawem, jest brak możliwości zmiany zasad przez organizującego w trakcie trwania, ani odwołania konkursu.

Regulamin konkursu na FB

Realizacja konkursu według prawa jest uznawana za świadczenie usług drogą elektroniczną (na mocy ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną) i nakłada na organizatora obowiązek informacyjny oraz obowiązek stworzenia regulaminu świadczenia usług, musi on zawierać m.in.:

  • rodzaj i zakres świadczonych usług;
  • warunki ich świadczenia;
  • warunki zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usług drogą elektroniczną;
  • tryb postępowania reklamacyjnego;

Należy również pamiętać, że regulamin konkursu o którym mowa, nie będzie w wielu wypadkach wystarczający dla zasad przeprowadzenia konkursu, więc konieczne będzie stworzenia odrębnego regulaminu. Nie będzie on jednak wymagany prawnie, jeśli konkurs spełnia wymagania przyrzeczenia publicznego.

Organizacja konkursu, a regulamin Facebooka

Facebook posiada własny, wewnętrzny regulamin, który określa możliwości i zasady przeprowadzania konkursów wśród swoich użytkowników. Pamiętajmy o tym, że każdy rejestrujący się na portalu musiał ten regulamin zaakceptować, jest więc zobowiązany go znać i przestrzegać. Najczęściej ignorowanym zakazem, dotyczącym konkursów organizowanych na Facebooku jest uzależnianie możliwości uczestniczenia od udostępniania postów, czy zapraszania znajomych, ponieważ według regulaminu „Do przeprowadzania promocji nie można wykorzystywać prywatnych osi czasu ani połączeń ze znajomymi.” 

Kolejnym obostrzeniem wprowadzonym przez Facebook jest zakaz prowadzenia gier losowych, w tym właśnie takich konkursów, w których możliwość zdobycia nagrody zależna jest od  polubienia posta konkursowego lub strony. Ponadto konkurs, o którego wyniku decyduje przypadek, powinien zostać zgłoszony jako gra losowa, a to już nakłada na organizatora szereg prawnych obostrzeń.

Konsekwencje nadużyć

W przypadku nadużyć związanych z łamaniem regulaminu Facebooka, możemy się spodziewać konsekwencji w postaci:

  • usunięcia posta konkursowego;
  • dotkliwego zmniejszenia zasięgów fanpage;
  • czasowa lub stała blokada profilu;

Nadużycia w zakresie przepisów prawa, jak choćby niezgłoszenie gry losowej, mogą natomiast być powodem kłopotów ze strony urzędu skarbowego.

Konkursy na Facebooku są świetnym pomysłem na zwiększenie zasięgów naszego fanpage i angażowanie obserwatorów. Należy jednak pamiętać o szeregu regulacji, które narzuca na nas korzystanie z serwisu społecznościowego. Aby uniknąć skutków odwrotnych do zamierzonych oraz nieprzyjemnych konsekwencji, musimy podejść do organizacji konkursu poważnie i przygotować się do jego przeprowadzenia. Jeśli nie orientujemy się w zawiłościach prawnych, warto zlecić napisanie np. regulaminu osobie doświadczonej. Mądrze przeprowadzony konkurs z pewnością zapewni realizację celów i pozwoli algorytmom Facebooka działać na naszą korzyść.

Zobacz też:

Sprawdź również

Biblioteka reklam Facebook – czym jest?

Platformy społecznościowe, takie jak Facebook, niosą w sobie ogromny potencjał sprzedażowy…