Home Biznes Marketing afiliacyjny – jak zacząć i osiągnąć sukces?
Biznes - 4 stycznia 2024

Marketing afiliacyjny – jak zacząć i osiągnąć sukces?

Marketing afiliacyjny to dynamiczny i wydajny sposób promocji produktów w branży e-commerce, który gromadzi coraz więcej zwolenników. W internecie masz już wieloletnich graczy z dużym doświadczeniem, jak chociażby sieć Admitad, ale pojawiają się coraz to nowe programy partnerskie oraz nawet nowe sieci afiliacyjne dedykowane konkretnym niszom. Jak więc skutecznie zmonetyzować swoją platformę, kiedy na rynku jest taka konkurencja?

Marketing afiliacyjny to dynamiczny i wydajny sposób promocji produktów w branży e-commerce, który gromadzi coraz więcej zwolenników. W internecie masz już wieloletnich graczy z dużym doświadczeniem, jak chociażby sieć Admitad, ale pojawiają się coraz to nowe programy partnerskie oraz nawet nowe sieci afiliacyjne dedykowane konkretnym niszom. Jak więc skutecznie zmonetyzować swoją platformę, kiedy na rynku jest taka konkurencja?  

Czym jest afiliacja? 

Marketing afiliacyjny, znany także jako marketing partnerski, funkcjonuje na zasadzie współdziałania, głównie między trzema stronami:

  • Sprzedawcy: Ich głównym celem jest szybka i korzystna sprzedaż produktów lub usług. Marketing afiliacyjny daje im możliwość dodatkowego promowania ich oferty oraz osiągnięcia większej grupy potencjalnych klientów.
  • Wydawcy: Do tej grupy należą różne osoby i podmioty, takie jak influencerzy, blogerzy, a także serwisy oferujące cashback czy bony rabatowe. Te strony promują określony program afiliacyjny na swoich platformach, otrzymując w zamian ustaloną prowizję na zasadach wcześniej ustalonej umowy współpracy.
  • Sieć afiliacyjna: Jest to struktura łącząca sprzedawców i wydawców, zapewniająca dostęp do zaawansowanej analityki dotyczącej efektów współpracy.

Wybierz model biznesowy 

Na początku musisz ocenić jaką niszą się zajmiesz, czy będą to kosmetyki, moda, elektronika, a może coś jeszcze bardziej specjalistycznego, jak usługi cyfrowe. W ten sposób reklamodawcy z danej branży będą częściej chcieli z Tobą współpracować. 

Powodem, dla którego potrzebujesz niszy, jest też to, że jeśli polecasz wiele różnych rodzajów produktów, to ludzie nie będą postrzegać Cię jako eksperta, któremu mogą zaufać. Natomiast jeśli polecasz tylko określony rodzaj produktu i tworzysz o nim treści, odbiorcy będą wiedzieć, że masz wiedzę w tej dziedzinie. Dodatkowo pomaga to w optymalizacji treści pod wyszukiwarki (SEO), a więc przyciągnie na Twoją platformę dodatkowy ruch zainteresowany danym tematem.

Kluczowe jest też wybranie platformy, czy będzie to blog, profil na mediach społecznościowych, grupa zainteresowań w mediach społecznościowych, usługi SEO, albo media buyingowe czy może portal agregujący różnego rodzaju oferty, np. kody promocyjne. Od tego zależy wysokość Twojej prowizji oraz czy reklamodawcy będą chcieli z pracować z Twoją platformą. Dobrze zawsze przetestować i dołączyć do sieci afiliacyjnej wszystkie platformy, które masz, ponieważ nigdy nie wiadomo która będzie najlepiej performować. Więcej na ten temat możesz przeczytać w artykule na temat budowania pasywnego dochodu

Wybierz sieć afiliacyjną i program do promowania

Na rynku znajdziesz wiele sieci afiliacyjnych, różniących się wieloma szczegółami. Wśród najważniejszych czynników, które musisz wziąć pod uwagę to liczbę dostępnych ofert, dedykowani opiekunowie konta, ponieważ na swojej drodze możesz napotkać usterki techniczne, ale też będziesz potrzebować wskazówek do rozwijania biznesu oraz łatwość wypłat.  

Po wybraniu sieci afiliacyjnej przychodzi kolejny etap – wybranie programu afiliacyjnego. Musisz najlepiej wybrać czy chcesz przetestować swoje możliwości czy od razu zacząć od tego, co zaplanowałeś. Programy można podzielić na te z moderacją lub bez moderacji. W tych bez moderacji od razu będziesz móc zacząć pracować. Tam gdzie musisz czekać na weryfikację, rozpoczęcie współpracy może przedłużyć o 24-72h. 

Programy można podzielić też na wysokopłatne z małą liczbą kont współpracujących i mniejszą liczbą nabywców, nisko płatne z dużą liczbą współpracujących i dużą grupą odbiorców. Są też programy z produktami premium, które zazwyczaj trudniej jest sprzedać, ale mają wysoką prowizję. Na początku warto ustalić swoją strategię na najbliższe tygodnie. Nie bój się natomiast próbować swoich sił we wszystkich tych typach programów.

Na koniec zostało już tylko stworzenie treści, które będą angażować użytkowników oraz skłonią ich do zakupu. W tym przypadku reklama powinna być naturalnie wpleciona w treści, aby doprowadzić do założonych efektów. 

Marketing afiliacyjny oferuje znakomite możliwości zarówno dla przedsiębiorców, jak i wydawców. Przy odpowiednim podejściu, strategii i zaangażowaniu, może stać się znaczącym źródłem dochodu i rozwoju wydawców. Ważne jest, aby pamiętać o budowaniu solidnych relacji z reklamodawcami, oferowaniu atrakcyjnych warunków współpracy i szeregu możliwości marketingowych i stawianiu na ekspertyzę w danym temacie. Z dobrze zaplanowanym podejściem, marketing afiliacyjny może przynieść sukces wydawcom.


Materiał partnera

Sprawdź również

Znaczenie działu HR we wdrażaniu i stosowaniu metodyki DevOps

DevOps to metodyka, której celem jest przyspieszenie procesu tworzenia oprogramowania, dos…