Home Definicje pojęć marketingu i reklamy Marketing szeptany (buzz marketing)

Marketing szeptany (buzz marketing)

Co to jest marketing szeptany - definicja buzz marketingu

Co to znaczy marketing szeptany?

Marketing szeptany, inaczej buzz marketing, to technika marketingowa polegająca na stworzeniu sensacji wśród konsumentów wokół jakiegoś produktu, usługi, marki czy też firmy. Może być przeprowadzana twarzą w twarz lub online, na blogach, forach czy też portalach społecznościowych, takich jak Facebook, Twitter, Instagram.

Buzz marketing, który nie przebiega online, polega na przykład na zorganizowaniu jakiegoś wydarzenia promującego produkt, podczas którego goście mają okazję wypróbować go lub przetestować, po czym są zachęcani do podzielenia się z innymi swoją opinią. Możemy się z nim również spotkać na co dzień, na przykład u fryzjera czy mechanika, który jest jednocześnie ambasadorem marki i powie nam coś o produktach, których sam używa.

W internecie odpowiedzialni za marketing szeptany są głównie tak zwani influencerzy, czyli właściciele blogów, kanałów na YouTubie lub profili na kontach społecznościowych, docierających do szerokich rzeszy konsumentów. Przeprowadzają oni testy produktów, które otrzymują często za darmo od różnych firm, rozpoczynają dyskusje na ich temat, dzielą się swoim zdaniem, zachęcają do dyskusji. Równie często zatrudniane są do tego celu osoby, które z własnych lub fikcyjnych kont umieszczają posty i komentarze, które nakierowują trwające już dyskusje na temat konkretnego produktu czy usługi. Starają się przy tym wywołać pozytywne wrażenie, nie być nachalnym i nie spamować, czyli pisać tak, by miało to związek z tematem rozmów.

Badania konsumenckie wykazują, że ludzie przestają zwracać uwagę na tradycyjne reklamy. Do zakupu składania ich najczęściej dobra opinia usłyszana od znajomych lub przeczytana w internecie. Kluczem do udanego marketingu szeptanego jest jego naturalność, dzięki której pozostaje wręcz niezauważony. Wystarczy rozpocząć dyskusję i wspomnieć o produkcie, a rozmowy same powędrują ku producentowi, marce czy firmie, dając jej rozgłos.Taka technika pozwala na bardzo szybkie dotarcie do wielu konsumentów na całym świecie, dzięki popularności różnych portali. Pozwala na zbudowanie pozytywnego obrazu firmy. Jest bardzo wiarygodna, ponieważ wypływa pozornie od samych kupujących.

Przeczytaj również:

 

Sprawdź również

Przykładowy plan marketingowy – co powinien zawierać?

Tworzenie strategii marketingowych może być przytłaczające, zwłaszcza jeśli jesteś początk…