Notatka na facebooku-mało ważna funkcja, czy przełom? Jak wykorzystać potencjał notatki, by generować ruch i przyciągać nowych obserwatorów do firmowego Fanpage’a?

przygotowane miejsce pracy; laptop, notes i kawa

1.Notatki na Facebooku – wprowadzenie do tematu

2.Czym są notatki na Facebooku

  • gdzie je znaleźć
  • po co je tworzyć
  • jakie informacje można w nich zawrzeć

3. Jak napisać dobrą notatkę

  • edycja tekstu
  • edycja dokumentu

4. Jak wybrać optymalne miejsce na umieszczenie zakładki NOTATKI

5. Przyszłość notatek

Notatki na Facebooku

Możliwość dodawania notatek na Facebooku, pojawiła się już jakiś czas temu. Rozbudowane wpisy przypominają nieco posty blogowe i są doskonałym pomysłem na promocję własnego biznesu w Social Media. Chociaż potencjał tej możliwości jest duży, nie wszyscy potrafią z niej w pełni korzystać. Jako specjalista działający w tej branży, codziennie przeglądam mnóstwo stron na Facebooku. Zauważyłam jedną zależność – możliwość dodania wartościowych notatek często jest bagatelizowana a sama zakładka służy częściej do publikacji regulaminów konkursów niż dodawania wartościowych wpisów. Facebook udostępnia nam opcję, która relatywnie może przynieść duże zyski w prowadzonej działalności, jednakże potencjał tej możliwości jest często bagatelizowany, a szkoda, bo jak się okazuje, dobrze napisana notatka może fantastycznie pomóc w efektywnej promocji biznesu.

Notatka na Facebooku – Co to takiego?

Opublikowana notatka na Facebooku przypomina post. Podobnie jak on, wyświetlana zostaje w aktualnościach, ma możliwość komentowania, polubienia i udostępniania. Posiada wygodne narzędzie do edycji treści – możesz w nim wstawiać zdjęcia, obrazki i inne pliki.

Zakładka „Notatki” znajduje się w lewym panelu strony, może jednak być tymczasowo ukryta. Jeżeli po uruchomieniu Facebooka zakładka nie jest widoczna, możesz ją dodać w ustawieniach.

Kliknij: USTAWIENIA ➡ SZABLONY I KARTY ➡ DODAJ KARTĘ.

instrukcja gdzie znajduje się zakładka notatki

Dlaczego warto publikować notatki

Jednym z najważniejszych argumentów jest fakt, iż notatki wrzucane na Facebooka traktowane są jak artykuły i pozycjonują się w Google. Istnieje więc duże prawdopodobieństwo, że dobrze napisana notatka po wpisaniu pozycjonowanej frazy w Google będzie się znajdowała wysoko w wynikach wyszukiwania. Social Media mają w sobie ogromny potencjał, publikowane treści, zdjęcia czy filmy trafiają tutaj do sporej grupy odbiorców. Facebook to potężny portal społecznościowy, opublikowany wpis daje więc olbrzymie możliwości.

Warto pamiętać: Facebook, przykłada większą uwagę i mocniej promuje te swoje funkcje, które nie są jeszcze popularne w danym kraju.

Jakie informacje zamieszczać w notatkach

Notatka to doskonałe miejsce do zamieszczenia wszelkich ważnych i niezmiennych informacji a także na FAQ (Frequently Asked Questions) – zbiór najczęściej zadawanych pytań z udzielonymi na nie odpowiedziami. Jeżeli zastanawiasz się dlaczego nie możesz umieścić tych informacji w zwykłym poście, już wyjaśniamy – możesz, pamiętaj jednak o tym, że opublikowany post niebawem zniknie w gąszczu innych i przestanie się wyświetlać wysoko na tablicy. Jak pewnie doskonale wiesz, użytkownicy Facebooka chcą poznać odpowiedzi na swoje pytania niemal natychmiast. Konieczność scrollowania tablicy w dół jest dla nich więc drażniąca. Owszem, jedną z opcji jest możliwość przypięcia posta u góry strony, zwróć jednak uwagę, że będzie tam widoczna data utworzenia, jeżeli więc użytkownik wchodząc na Twoją stronę zauważy post opublikowany rok temu i nie zejdzie niżej, by zobaczyć więcej wpisów, może odnieść mylne wrażenie, że Fanpage jest zaniedbany i nieaktualizowany.

Publikacja notatek ma bezdyskusyjnie wiele zalet. Jedną z moich ulubionych cech jest całkowicie intuicyjna, genialna oraz banalnie prosta – EDYCJA.

Jak napisać notatkę

Podstawą jest odpowiednio przygotowana treść! Dużą zaletą jest fakt, iż Facebook nie wprowadził ograniczeń co do jej długości. Pamiętaj, że oprócz samej treści ważna jest również jej kompozycja. Użytkowników zazwyczaj odstraszają długie, rozbudowane, nie urozmaicone w sposób wizualny wywody. Zbita i nie atrakcyjna forma zniechęca, co znacznie zmniejsza prawdopodobieństwo odniesienia sukcesu. Internauci zazwyczaj przyzwyczajeni są do krótkich i treściwych komunikatów. W przypadku notatek możemy skorzystać z różnych narzędzi do edycji dokumentu, aby umilić odbiorcy czytanie treści.

okno edycji notatki

W edytorze znajdziesz dwie opcje:

  • edycja tekstu,
  • wstawianie plików oraz linków zewnętrznych.

Co prawda, dodawanie zdjęć czy filmików jest dostępne już w przypadku zwykłych postów, jednak edycja notatek daje nieco więcej możliwości. Możesz dodawać nagłówki, pogrubienia, listy wypunktowań, dodatkowo masz możliwość skorzystania z opcji dodawania cytatów oraz kodów html. Wszystkie te aspekty sprawiają, że treść dobrze prezentuje się pod względem wizualnym, dzięki czemu chętniej i wygodniej się ją czyta.

Możliwość dodawania zdjęć to już niemal standard. Obecnie chyba we wszystkich programach do tworzenia i edycji tekstu istnieje taka możliwość i nie jest niczym nadzwyczajnym.

W przypadku notatek, zdjęcia główne znajdują się na samej górze. Co do wielkości zdjęcia nie ma konkretnych wymogów, Facebook sam kompresuje duże pliki. Inaczej jest jednak w przypadku zdjęć w tle – zalecany rozmiar to 1200 x 445 pikseli.

Wskazówka: Jeżeli dodane zdjęcie będzie zbyt duże – nieestetycznie się rozciągnie. W takim przypadku warto skorzystać z Canva – darmowego narzędzia do grafik. Program jest niezwykle pomocny przy tworzeniu kampanii w Social Media. W narzędziu znajdują się gotowe szablony do edycji i realizacji różnego rodzaju projektów.

Dodatkową opcją jest możliwość zamieszczania w notatce plików video. Bez problemu można linkować ze swojej strony internetowej, Fanpage’a czy innego serwisu zewnętrznego.

Warto pamiętać, że Facebook ogranicza zasięgi z linkami do portali za którymi nie przepada.

Ciekawą funkcją w przypadku notatek jest również możliwość zamieszczania w nich gifów. Udostępniany obraz jest zdecydowanie bardziej atrakcyjny dla użytkownika niż kolumna tekstu. Warto więc korzystać z dostępnych narzędzi do edycji i funkcji dodatkowych.

Miejsce wyświetlania notatek

O miejscu wyświetlania notatek decyduje profil i przeznaczenie Fanpage’a. Jeśli profil jest typowo blogowy, warto wówczas umieścić zakładkę “Notatki” jak najwyżej. Kolejność poszczególnych zakładek może zostać w każdej chwili edytowana w ustawieniach strony.

Przyszłość notatki, czyli nic nie tracisz a możesz więcej

Jak zostało wspomniane wcześniej, reklama w Social Media to obecnie jedna z najczęściej wybieranych form promocji biznesu. Najpotężniejszą platformą społecznościową, bez wątpienia jest Facebook. Nieustannie rośnie w siłę, umacniając swoją pozycję poprzez wykupywanie dobrze rokujących portali (np. Instagramu) a także wprowadzanie nowych funkcji takich, jak choćby właśnie możliwość dodawania notatek. Publikacja wpisów w Social Media może więc stać się kiedyś obiecującą alternatywą dla blogów, a tym samym sporą konkurencją dla platform blogger czy wordpress.

Może się zatem okazać, że firmy, które jako pierwsze dostrzegą potencjał tych możliwości sporo na tym zyskają i w pewnym sensie zostaną uprzywilejowane przez Facebook (zwiększenie zasięgów) oraz wyszukiwarkę Google (wyższe pozycje).

 

grafika obrazująca wzrost pozycji w wyszukiwarce Google

Autor:

Katarzyna Przepiórka-Caputa Młodszy Specjalista Social Media w Kampanie SEO

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Sprawdź również

Asystent Google – co powinieneś o nim wiedzieć?

Od dosyć dawna mamy możliwość używania sztucznej inteligencji, naszego wirtualnego asysten…