Home Biznes Obowiązki branży e-commerce w odniesieniu do rejestru BDO
Biznes - E-commerce - 7 października 2022

Obowiązki branży e-commerce w odniesieniu do rejestru BDO

Branża e-commerce to jedna z najdynamiczniej rozwijających się branż w ostatnich czasach w Polsce. Sprzyjają temu coraz lepsza infrastruktura internetu stacjonarnego oraz mobilnego. Coraz szybsze i wydajniejsze łącza pozwalaj na wygodne korzystanie z platform zakupowych za pośrednictwa internetu.

Nie bez znaczenia jest również wpływ urządzeń mobilnych, których zaawansowanie techniczne pozwala użytkownikom bezpiecznie i coraz łatwiej dokonywać transakcji internetowych. Wszystkie te czynniki powodują, że konsumenci coraz częściej wybierają zakupy w sieci ze względu na ich coraz większą dostępność, wygodę oraz możliwość zaoszczędzenia czasu w procesie zakupowym.

Bardzo duży wpływ na skierowanie się klientów w kierunku zakupów internetowych miała pandemia, w wyniku której niejako byliśmy zmuszeni zmienić swoje przyzwyczajenia zakupowe i korzystać z innych form, aby zrekompensować ograniczenia w handlu stacjonarnym. Wielu konsumentów zmuszonych do zakupów on-line, zmieniła swoje nawyki i na stałe zmieniła swoje przyzwyczajenia zakupowe na te realizowane za pośrednictwa internetu.

Również sprzedawcy stacjonarni chcąc utrzymać się na rynku, byli zmuszeni do uruchamiania platform pozwalających na oferowanie swoim towarów w internecie. Szybki rozwój e-commerce również zachęca nowych przedsiębiorców, aby właśnie w tym kierunku kierowali rozwój swoich biznesów.

Obowiązki branży e-commerce

Pomimo dużego zainteresowania prowadzeniem sprzedaży w internecie, niewielu przedsiębiorców jest świadoma wszystkich obowiązków, które muszą dopełnić, aby działać zgodnie z prawem.

Jednym z takich obowiązków jest rejestracja BDO

BDO to baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami. BDO dotyczy podmiotów, które wytwarzają i gospodarują odpadami, ale także przedsiębiorców, którzy po raz pierwszy na rynek Polski wprowadzają produkty takie jak:  baterie i akumulatory, opony i oleje, sprzęt elektryczny i elektroniczny oraz podmioty wprowadzające opakowania, a także produkty w opakowaniach. Będzie to dotyczyło zarówno firm, które importują swoje produkty, jak i firm, które prowadzą wysyłkę produktów do klienta w kraju oraz poza kraj. Podsumowując, każdy, kto wprowadza na rynek ww. produkty, produkty w opakowaniach oraz opakowania powinien uzyskać wpis do BDO, a następnie co roku składać sprawozdanie BDO.

Obowiązek rejestracji w BDO sklep internetowy

W praktyce prawie każdy sklep internetowy musi zarejestrować się w systemie BDO. Jeżeli dany przedsiębiorca prowadzi sprzedaż wysyłkową produktów fizycznych, to do wysyłki swoich produktów, korzysta z różnego rodzaju opakowań, takich jak pudełka kartonowe, folie, koperty, taśmy pakowe czy wypełniacze. Warto podkreślić, że wszystko, co służy do zabezpieczenia, wysyłki, przewozu czy nawet prezentacji produktów rozumiane jest jako opakowanie.

Przedsiębiorcy zobligowani do uzyskania wpisu w rejestrze powinni go dokonać przed wprowadzeniem na rynek pierwszego produktu. Jeżeli dany przedsiębiorca nie posiada wpisu, mimo prowadzonej działalności ważne jest, aby zrobił to niezwłocznie, gdyż za brak rejestracji grożą duże kary, które zaczynają się od 5 tys., a mogą sięgać nawet 1 miliona złotych.

Wpisu można dokonać wyłącznie drogą elektroniczną za pośrednictwem rządowego portalu https://bdo.mos.gov.pl/

Materiał partnera

Sprawdź również

Praca w social media – plusy i minusy, które musi poznać każdy

Jedną z bardziej przyszłościowych profesji jest praca w social media. Dla wielu jest to za…