Home Biznes Podstawowe zasady pozycjonowania stron WWW
Biznes - 4 czerwca 2020

Podstawowe zasady pozycjonowania stron WWW

Uzyskanie wysokich pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania Google może przynieść bardzo dobre efekty pod względem ruchu na stronie i sprzedaży. SEO, czyli Search Engine Optimization dla wielu firm jest kluczowym źródłem klientów. Sprawdź, jakie są podstawowe zasady pozycjonowania stron i co powinieneś robić, żeby uzyskać jak najwyższe pozycje w Google.

Droga do TOP1

Pozycjonowanie stron internetowych w Google to bardzo trudne zadanie z wielu względów. Przede wszystkim zasady działania zmierzającego do osiągnięcia wyników wciąż się zmieniają, a czynników, które wpływają na pozycję, jest około 200. Przez kilkanaście lat, w których ta branża rozwija się w Polsce, właściciele wyszukiwarki przeprowadzili wiele zmian w algorytmie, które niemal odwróciły do góry nogami wyniki organiczne. Dlaczego mówimy o Google, a nie o innych wyszukiwarkach? Otóż według danych gs.statcounter.com z kwietnia 2020 roku  miała ona blisko 92 proc. udziału w światowym rynku. Na pozycję w Google wpływa wiele czynników, ale skupmy się na tych najważniejszych:

  • Title – tytuł strony/podstrony. Z wielu narzędzi dowiesz się, że powinien on mieć około 65 znaków ze spacjami, ale nie jest to prawdą. Jego długość nie powinna przekraczać 600 px, w przeciwnym wypadku tytuł danej strony w wynikach Google zostanie skrócony i wyświetli się z wielokropkiem, jak na poniższym przykładzie.
  • Linki zewnętrzne – klikalne odnośniki na innych stronach internetowych niż ta, którą pozycjonujesz. Ważne jest zdobywanie linków z serwisów, które mają bardzo dobrą reputację w Google. Kolejną kwestią jest odpowiedni podział anchorów, czyli tytułów linków. Najlepszy efekt mogą przynieść odnośniki z mocnych serwisów, jeśli użyjesz w tytule słowa kluczowego, ale najpierw musisz zdobyć wiele linków z naturalnym tytułem w postaci urla czy nazwy brandu. W przeciwnym wypadku linkowanie może dać efekt odwrotny do zamierzonego.
  • Linki wewnętrzne – odnośniki na twojej stronie do podstron serwisu. Staraj się naturalnie wplatać je w treść i pamiętaj, że mają one być pomocne dla użytkownika, który z jednego artykułu może się łatwo przenieść do innego, w którym poruszona jest interesująca go tematyka. Często praktykowane jest linkowanie wewnętrzne w treści artykułów i umieszczanie pod treściami sekcji, takich jak „Zobacz podobne wpisy”.
  • Słowa kluczowe – bardzo ważne jest odpowiednie wykorzystanie słów na stronie i w artykułach. Możesz je dopasować przy pomocy wielu narzędzi, takich jak Google Ads, Senuto czy Semstorm, ale nie tylko. Kolejnym krokiem jest ich odpowiednie wykorzystanie. Nie ma jednych wytycznych odnośnie do tego, jak używać słów, ale generalnie zalecane jest użycie najważniejszego słowa kluczowego w tytule artykułu, leadzie, nagłówku i powtórzenie go jeszcze w treści, ale w naturalny sposób. Mniej istotne słowa warto wykorzystać w nagłówkach (najczęściej H2 i H3, chociaż może to być H4, H5 i H6), a także w treści artykułu. Ważne informacje warto umieszczać w znaczniku <strong>.
  • Wiek i historia domeny – strony WWW, które są dostępne od lat w sieci, a ich domeny mają dobrą reputację, pozycjonuje się łatwiej. Jeśli serwis nie był karany przez Google, nie był bardzo nienaturalnie linkowany, to teoretycznie działania z zakresu SEO powinny szybko przynieść efekty. Trudniej jest pozycjonować nowe domeny, które najpierw muszą zdobyć zaufanie algorytmu. Wielu specjalistów SEO wstrzymuje się miesiącami ze zdobywaniem linków ze wspomnianymi anchorami, ale kiedy później zaczynają to robić, działania szybko dają znakomite rezultaty.

To tylko wybrane czynniki rankingowe Google. Jest ich zdecydowanie więcej i co ciekawe, specjaliści są podzieleni odnośnie do ich wpływu na pozycję w wynikach wyszukiwania. Natomiast wspomniane powyżej mają obecnie kluczowe znaczenie.

Sprawdź również

Ecodriving dla firmy – sprawdź, jak jeżdżą Twoi kierowcy

Czy wiesz, jak wiele korzyści może przynieść Twojej firmie pakiet usług Ecodriving? To nie…