Reklama outdoor

Co to jest reklama outdoorowa?

Co to znaczy outdoor?

Częściowo spolszczona nazwa „reklama outdoorowa” pochodzi od angielskiego „outdoor advertising” i oznacza reklamę zewnętrzną, czyli taką, która została umieszczona poza miejscem zamieszkania konsumenta. Jej celem jest trafienie do potencjalnego nabywcy, gdy ten znajduje się poza domem.

Jaka jest historia reklamy zewnętrznej? Wydaje się, że odkąd ludzkość zajęła się handlem, wymianą towarów i świadczeniem usług reklama zaczęła pełnić istotną funkcję. Reklama outdoorowa zaś była jedną z jej najwcześniejszych form. Historia reklamy outdoorowej sięga starożytności, kiedy to właściciele karczm, chcąc przyciągnąć podróżnych, wywieszali szyldy reklamujące ich lokal. Reklama outdoorowa towarzyszy historii przez całe wieki. W 1850 głośna stała się reklama zewnętrzna, którą wywieszono w Nowym Yorku. Osiągnęła ona rozmiar aż 50 stóp kwadratowych. Rozpoczęła ona modę na olbrzymie reklamy w formie billboardu.

Reklama outdoorowa – przykłady, cele

Celem reklamy outdoorowej jest dotarcie z przekazem reklamowym do jak najszerszego grona odbiorców. W tym celu umieszcza się ją w miejscach, które najliczniej odwiedzają ludzie (np. skrzyżowania ulic, oblegane autostrady). Efektem jest często rozmyte tematycznie audytorium, na które składają się w zasadzie wszystkie grupy społeczne. Reklama zewnętrzna jest jednak niezastąpiona przy budowaniu świadomości marki wśród odbiorców. W przeciwieństwie do reklamy outdoorowej np. reklama w wyszukiwarkach internetowych dociera do konkretnego odbiorcy mającego pewną świadomość konsumencką.

Reklamę zewnętrzną (reklamę outdoor) najczęściej stosuje się za pomocą czterech nośników:

  • billboard – popularna nazwa tablic, które stosuje się do prezentacji plakatów reklamowych. Najczęściej są to tablice naścienne umieszczane na budynkach w centrach miast lub przy drogach i autostradach,
  • citylight – panel reklamowy, który wiesza się za podświetloną szybą. Często można go spotkać na przystankach lub latarniach,
  • reklama pneumatyczna – jest to reklama w formie dmuchanej, najczęściej spotykana na różnego rodzaju imprezach plenerowych,
  • reklama wielkoformatowa – często można ją spotkać na remontowanych budynkach, kiedy to wisi na rusztowaniu. Zazwyczaj ma powyżej 100 metrów kwadratowych.

Reklama outdoorowa nie cieszy się dobrą sławą i jest często krytykowana, jako że według wielu niszczy krajobraz, a czasami zasłania też cenne zabytki architektury.

Przeczytaj również:

Sprawdź również

Przykładowy plan marketingowy – co powinien zawierać?

Tworzenie strategii marketingowych może być przytłaczające, zwłaszcza jeśli jesteś początk…