UX – User experience

Co to znaczy UX? Definicja pojęcia w marketingu i reklamie

UX czyli User Experience to określenie, które spotkać możemy coraz częściej. W zakresie tworzenie stron internetowych czy aplikacji mobilnych możemy tu mówić wręcz o fundamencie.

Co to znaczy UX?

UX, a właściwie UX design to w wolnym tłumaczeniu projektowanie doświadczeń użytkownika – kluczem tu jest fakt, by te doświadczenia były DOBRE. Co kryje się pod pojęciem „dobrych doświadczeń”? To już zależy od celów jakie przyświecają nam przy tworzeniu strony lub aplikacji. Jeśli tym celem jest np. wzrost sprzedaży, to dobrym doświadczeniem będzie każdy ruch użytkownika, który doprowadzi do zakupu. Jeśli bardziej od sprzedaży zależy nam na budowie pozytywnego wizerunku marki, to dobrym doświadczeniem będzie pozytywna opinia i wrażenia, jakie po sobie zostawiliśmy.

Czasy, kiedy wystarczyło mieć jakąkolwiek stronę by spełnić oczekiwania klientów na szczęście odeszły w niepamięć. Dziś trzeba się wyróżnić, zaskoczyć, czy nawet zaszokować by pozostać w pamięci, dlatego dobrze zaprojektowany UX to fundament większości internetowych sukcesów.

Projektowanie UX to w praktyce zadawanie szeregu pytań i szukanie na nie odpowiedzi i rozwiązań. Co zrobić, by użytkownik założył u nas konto? Jak uniknąć frustracji i rozczarowania? Jak usprawnić logowanie? Wreszcie, co zrobić by klient naszą stronę www polubił i polecił ją znajomym?

Szczególne wyzwanie stoi natomiast przed projektantami UX w kontekście reklamowo-marketingowym. W czasach, kiedy reklamy krzyczą do nas z każdej strony, nie lada wyzwaniem jest „zaszycie” ich na stronie tak by na niej były, oddziaływały na użytkownika (czyli przynosiły efekty), ale jednocześnie nie drażniły, nie atakowały i nie zachęcały go do ucieczki.

Należy pamiętać, że UX design to budowa skomplikowane algorytmu zachowań i pisanie kilkuset scenariuszy obsługi naszej strony czy aplikacji. Celem bowiem jest nie tylko doprowadzenie do zakupu lub innej interakcji – celem jest przede wszystkim pozostawienie pozytywnego wrażenia i sprawienie, że klient do nas wróci i poleci nas rodzinie i znajomym.

Przeczytaj również inne definicje z obszaru marketingu:

Sprawdź również

Przykładowy plan marketingowy – co powinien zawierać?

Tworzenie strategii marketingowych może być przytłaczające, zwłaszcza jeśli jesteś początk…