Home Analityka Współczynnik odrzuceń – czym jest i jak go interpretować?
Analityka - 24 maja 2020

Współczynnik odrzuceń – czym jest i jak go interpretować?

Bounce rate, wskaźnik odrzuceń, współczynnik odrzuceń – znany jest pod wieloma nazwami, ale zawsze, gdy jest wysoki, oznacza, że coś jest nie tak, jak być powinno. Na czym polega współczynnik odrzuceń, na co wpływa i jak należy o niego dbać?

Współczynnik odrzuceń – co to jest?

Przy prowadzeniu jakiegokolwiek biznesu online pierwszorzędne znaczenie ma nie liczba osób, które wejdą na stronę, ale liczba użytkowników, którzy przejdą do szczegółów danej oferty. Dopiero na podstawie liczebności grupy osób, które zapoznają się produktem lub usługą, można wyciągać różnego rodzaju wartościowe wnioski, w tym te, które dotyczą atrakcyjności samej oferty.

Współczynnik odrzuceń to odsetek użytkowników, którzy opuścili daną witrynę bez przejścia do dalszych podstron, zazwyczaj ofertowych. Im wyższy wskaźnik odrzuceń (bogunce rate), tym silniejszy sygnał wskazujący na to, że zaproponowane klientom rozwiązania lub usługi nie są trafione. Wynikać może to z różnych czynników. Tak czy inaczej jednak – każda strona i każdy sklep internetowy powinien zadbać o to, aby mieć jak najniższy współczynnik odrzuceń. Pomóc w tym mogą między innymi profesjonalne agencje zajmujące się pozycjonowaniem sklepów internetowych.

Obliczanie współczynnika odrzuceń w Google Analytics

Wskaźnik odrzuceń można śledzić przez wiele różnych bardziej zaawansowanych programów służących do pozycjonowania i optymalizowania stron internetowych. Najczęściej korzysta się jednak z Googe Analytics – internetowego narzędzia do analizy stron i sklepów internetowych. Sposób obliczania wartości odrzuceń jest bardzo prosty. Chodzi o to, czy użytkownik wchodzący do serwisu, przeszedł do dedykowanej podstrony, np. sprzedażowej, finalizującej transakcję. Współczynnik odrzuceń nie jest odpowiedzialny za obliczenia tego, ile minut dany użytkownik spędził np. na stronie głównej sklepu. Nie jest też istotne, czy bardziej skupił się na dolnym czy górnym elemencie strony (można to wygodnie sprawdzić poprzez analizę map cieplnych strony www). Znaczenie ma jedynie to, czy dokonał kliknięcia w zakładkę prowadzącą do docelowej podstrony, czy też nie. Ze względu na swoją prostotę wskaźnik współczynnika odrzuceń należy do jednych z pewniejszych narzędzi, pozwalających na zweryfikowanie strony bądź sklepu pod względem SEO i efektywności sprzedaży.

Jak poprawić wskaźnik odrzuceń? Co trzeba wziąć pod uwagę?

Wysoki wskaźnik odrzuceń może wynikać z różnych przyczyn. Wszystko zależy od danej strony internetowej lub sklepu. Czasem występować mogą problemy techniczne, leżące po stronie kodu lub hostingu. Długo ładująca się strona główna zmniejszy prawdopodobieństwo tego, że użytkownik będzie dalej z przyjemnością wertował jej poszczególne podstrony.

Kolejna przyczyna tkwi w treści. Nie od dziś wiadomo, że bez dobrego contentu nie ma dobrej sprzedaży. Pragnąc uzyskać więcej wejść na daną podstronę, warto postarać się o wszystkie elementy, które do niej prowadzą. Czy właściwie zachęcają użytkownika do realizacji transakcji? Może problemem jest brak atrakcyjnego zachęcania potencjalnego klienta, a może – wprost przeciwnie – zbyt dużo treści sprzedażowych, które sprawiają, że użytkownik zrazi się prędzej do usługodawcy, niż z jego usług skorzysta?

Istnieje także szereg przyczyn o charakterze technicznym. Rozwiązaniem kłopotów z niską sprzedażą na skutek wysokiego współczynnika odrzuceń może być pomoc profesjonalnych agencji pozycjonowania internetowego.

Sprawdź również

Jak dodać kod śledzenia do witryny wordpress?

Jak dodać kod śledzenia do witryny w CMS WordPress? Google Analytics to w dzisiejszych cza…