Home Przerwa na kawę Zasady netykiety w Internecie
Przerwa na kawę - 11 lipca 2021

Zasady netykiety w Internecie

Internetowy savoir-vivre, czyli zasady netykiety

Czym są zasady netykiety?

W dobie Internetu coraz więcej osób wykorzystuje go w codziennych czynnościach. Do pracy, rozrywki, nauki, rozwijania swojego hobby, komunikacji ze znajomymi lub osobami z tej samej grupy zainteresowań. Etykieta obowiązująca w „realu”, czyli ogólnie panujące zasady odpowiedniego zachowania ewoluowała do netykiety, która odnosi się do zachowania w sieci.

Zasady netykiety w sieci

Podstawowe zasady netykiety nie są ściśle i jednoznacznie określone. Nikt nie zajmuje się karaniem osób jej nieprzestrzegających, jednak administratorzy stron, na których jest ona łamana mogą w odpowiedni sposób ukarać użytkownika, którego zachowanie znacznie odbiega od ogólnie przyjętej normy. Mogą to robić poprzez np. „banowanie (ang. ban – zakaz) czyli blokowanie dostępu danemu użytkownikowi do platformy, na której zachowuje się niezgodnie z zasadami. Ale jakie są to zasady, skoro nie zostały dokładnie opisane? Przejdźmy do meritum.

10 najważniejszych zasad netykiety

Nie są to wszystkie standardy zachowania w internecie, jednak postaram się wymienić te podstawowe, które dotyczą każdego.

Zakaz stosowania wulgaryzmów

Wszyscy powinni dbać o miłą atmosferę, a przekleństwa zdecydowanie ją zanieczyszczają. Poza tym używanie wyzwisk świadczy o kulturze autora wypowiedzi, dlatego wystrzegajmy się ich.

Zakaz spamowania

Spam to wysyłane masowo niepotrzebne lub niepożądane wiadomości, które spotykane są zdecydowanie na poczcie elektronicznej. Każdy z nas z pewnością nie raz otrzymał e-maila zachęcającego do zakupów w sklepie internetowym czy wiadomość o wygranej na loterii, gdzie odbiór nagrody gwarantuje kliknięcie w link. O ile ten pierwszy rodzaj spamu nie jest groźny, to klikanie w linki może skończyć się nieco gorzej. Czemu? Często pod takimi linkami kryją się wirusy, których powinno się wystrzegać. Dlatego pamiętajmy: nie należy otwierać linków nieznanego pochodzenia! Na wielu pocztach elektronicznych powstał nawet osobny folder, do którego trafiają wiadomości uznane przez system za spam.

Stosowanie się do zasad poprawnej pisowni, gramatyki, używanie zwrotów grzecznościowych

Tak jak w punkcie pierwszym, tak również tutaj sposób wypowiedzi świadczy o jej autorze. Dlatego przed wysłaniem e-maila, napisaniem posta na social mediach czy komentarza należy się upewnić, że nie zawiera błędów ortograficznych, jest zrozumiały i napisany w sposób prawidłowy, zależnie od tego do jakiej osoby lub grupy osób jest skierowany. Przykładowo pisząc wiadomość np. na Messengerze do koleżanki, nie jest obowiązkowe formalne przywitanie i wytłumaczenie, w jakim celu została wysłana wiadomość. Można użyć emoji, pisać językiem potocznym. Inaczej sprawa ma się, kiedy piszemy ważną wiadomość na poczcie do klienta, z którym rozpoczynamy współpracę. Tutaj w temacie maila powinniśmy napisać, czego dotyczy i stosować się do zasad pisania maila służbowego.

Stosowanie odpowiedniej czcionki

Źle odbierane jest pisanie całego tekstu wielkimi literami. Tak napisany tekst odbierany jest jako krzyk. Nawet, jeśli wydawałoby się, że wiadomość napisana w tej sposób jest lepiej widoczna, wystrzegajmy się tego sposobu. Działa dokładnie odwrotnie – wygląda wręcz niepoważnie.

Piszmy konkretnie i na temat

Dla przykładu – będąc na grupie na Facebooku dla kobiet, której tematyką jest gotowanie, nie powinno się pytać o kolor paznokci który będzie pasował do tej sukienki. Oczywiście, możemy uzyskać odpowiedź, ponieważ ta grupa odbiorców może znać odpowiedź na pytanie z innej dziedziny, jednak takie zachowanie nie jest dobrze odbierane. Kierujmy nasze treści tam, gdzie powinny być skierowane – czyli na temat. To samo dotyczy tzw. „lania wody”. Jeśli zadajemy pytanie, nie opisujmy całej sytuacji, w której znaleźliśmy się przed zadaniem pytania, a po prostu konkretnie zapytajmy o radę. Dlaczego? Nikt z pewnością nie chce czytać niekończących się wiadomości, lepiej do odbiorcy trafi krótsza ale treściwa.

Zakaz wysyłania tzw. „łańcuszków”

Łańcuszki do wiadomości rozsyłane przez użytkowników Internetu w masowych ilościach, najczęściej w komentarzach i wiadomościach prywatnych. Ich treść zazwyczaj składa się z krótkiej historii a zakończone są zdaniem zachęcającym do wysłania go jakiejś liczbie osób, co ma zagwarantować nam w najbliższej przyszłości szczęście. Są traktowane jako spam, a z prawdą też zazwyczaj nie mają wiele wspólnego.

Zakaz trollowania

Trollowania, czyli wprowadzania innych użytkowników w błąd, celem wyśmiania lub sprowokowania kłótni. Internetowi trolle najczęściej są banowani przed administratorów for lub grup, na których się pojawiają.

Zobacz też: Licznik wiadomości na messenger

Nakaz zapoznania się z regulaminem

Dotyczy to grupy, czatu czy forum do którego dołączamy i stosowania się do niego. Administrator każdego z nich może napisać taki regulamin oczekując przestrzegania go. Notoryczne łamanie zasad najczęściej skutkuje banem.

Obowiązek szanowania prywatności współużytkowników

Zabronione jest publikowanie w sieci zdjęć czy prac osób, które nie wyraziły na to zgody lub podpisywanie się pod nimi jak pod własnymi. Podszywanie się lub plagiat są jednymi z najcięższych wykroczeń w sieci, co nie zmienia faktu, że nadal są bardzo często spotykane.

Obowiązek zgłaszania użytkowników łamiących wyżej wymienione zasady

Każdy członek danej społeczności powinien nie tylko ją tworzyć, ale też dbać o jak najlepszą jej jakość. Oczywiście obowiązek karania należy do administratorów, jednak przy zgłaszaniu możemy dokładnie sprecyzować jaka zasada została naruszona. Poza tym, administracja może nie zauważyć niechcianego zachowania.

Wszyscy tworzymy społeczność

Dlatego traktujmy innych tak, jak sami chcielibyśmy być traktowani – to zasada uniwersalna panująca w Internecie oraz w życiu offline, do której każdy powinien się stosować.

Sprawdź również

Trendy marketingowe na 2021 rok

Powoli dobiega końca rok 2020, który przez wiele różnych wydarzeń nie był zbyt szczęśliwym…