Home Biznes Zastosowanie RCA
Biznes - 19 lipca 2022

Zastosowanie RCA

Co to jest Root Cause Analysis? RCA jest sposobem na poszukiwanie przyczyn, dla których coś może pójść niezgodnie z myślą producenta, na przykład części samochodowych. Inżynierowie określają pewien rodzaj ryzyka i szukają przyczyn,dla których wystąpiło. Jakie jest praktyczne zastosowanie takiej analizy i czy warto ją stosować w swojej firmie?

Analiza przyczyn źródłowych – zastosowanie

Dokładna analiza przyczyn źródłowych może zapobiegać występowaniu różnych usterek, wypadków, czy innych niepożądanych zdarzeń. Wynikiem analizy RCA jest najczęściej źródło problemu. Gdy jest już zidentyfikowane, można spróbować je wyeliminować. Pozwala to sprawić, że produkt będzie lepszy, mniej podatny na zniszczenie, uszkodzenia. W ten sposób analiza przyczyn źródłowych przyczynia się do zmniejszenia liczby wypadków i innych kłopotów.

W celu przeprowadzenia analizy RCA należy wybrać odpowiednie narzędzia i zbadać problem z wielu stron – z różnych punktów widzenia. Dysfunkcja produktu zostanie odnaleziona po zastosowaniu odpowiednich metod badawczych.

Praktyczny przykład zastosowania analizy RCA

Co może być przykładem zastosowania analizy przyczyn źródłowych ? Wystarczy wziąć pod lupę psujący się samochód. Gdy występują w nim awarie, producent jest narażony na dodatkowe koszty oraz utratę dobrego wizerunku. Klienci także nie są zadowoleni z takiej sytuacji. Gdy po prostu serwis naprawi usterkę, wymieniając konkretną – zepsutą część, auto tylko teoretycznie jest znów w 100% sprawne. Bez analizy przyczyny powstania problemu, znalezienia jego źródła, usterki mogą pojawiać się ponownie. Mogą też wystąpić w kolejnych egzemplarzach takiego modelu.

Warto więc wnikliwie zbadać problem, ocenić go przez pryzmat różnych założeń i poświęcić na to sporo środków i czasu. Po znalezieniu przyczyny źródłowej problemu, wystarczy czasem zmienić niewielki element, by cała maszyna funkcjonowała już bez zarzutu. Podobny problem może wystąpić w przypadku awarii jednej z maszyn w fabryce lub firmie produkcyjnej. Tam powtarzające się, drobne awarie mogą znacząco zaburzyć rytm pracy, tym samym spowodować spore straty dla przedsiębiorstwa. W takich sytuacjach warto więc poważnie podejść do tematu i zbadać źródłowe przyczyny występowania problemów.

Od ogółu do szczegółu – tak działa analiza przyczyn źródłowych

Jednym z założeń tego typu analizy problemów jest stopniowe zawężanie obszaru badań. Najpierw produkt oceniany jest jako całość, a inżynierowie analizujący przyczyny występowania usterek badają wszystkie jego części. Gdy widzą jakiś problem, zawężają swoje badania do bardziej konkretnych miejsc,części, czy podzespołów. Dzięki temu można nie tylko zbadać cały produkt, ale też koncentrować się na odpowiednim jego fragmencie.

Dopiero znalezienie źródła problemu pozwala całkowicie wyeliminować usterki. Wnikliwe badanie błędów w ten sposób jest oczywiście bardzo czasochłonne, pozwala jednak w pełni wyeliminować przyczynę – źródło usterki. Finalnie, w wielu sytuacjach jest to bardzo dobre rozwiązanie.

Sprawdź również

Badanie rynku przed wypuszczeniem produktu do sklepów. Dlaczego warto?

Badania rynku jako sposób na zrozumienie otoczenia. Stosując badania rynku należy wiedzieć…