Home Biznes Zrozumienie strategii marketingowej
Biznes - 15 maja 2021

Zrozumienie strategii marketingowej

Każda firma powinna mieć strategię marketingową. Jednak stworzenie jej bez odpowiedniego przygotowania jest dość trudne. Nic zatem dziwnego, że organizacje ograniczają się do niezbędnych jej aspektów i zamiast tego traktują reklamę jako generator kosztów, a nie jako czynnik zwiększający wartość firmy.

Niesie to ogromne konsekwencje dla skuteczności biznesu. Nie mając ustalonych wartości i misji firmy, tego kim są docelowi klienci i jakiej formy komunikacji oczekują, ryzykujesz marnowanie zasobów takich jak czas i pieniądze. Kiedy jednak strategia marketingowa jest dokładnie zaplanowana w oparciu o dane, Twoja firma będzie w sposób konsekwentny zagarniać coraz większy kawałek tortu dla siebie.

Kiedy zrozumiesz, czego potrzebują Twoi klienci, tworzone treści i uruchamiane kampanie marketingowe, zaczną uzyskiwać namacalne wyniki, które napędzą sprzedaż. Dopiero wtedy zaczniesz odnosić sukcesy w oparciu o marketing. Omówmy sobie zatem jedne z popularniejszych strategii.

Rodzaje strategii marketingowych

Marketing relacyjny

To strategia budowana w oparciu o relacje z klientem mająca na celu wspieranie kontaktu z kupującym, lojalność z klientem i trwałe jego zaangażowanie. Celem tego typu strategii jest stworzenie doskonałych kontaktów z klientami poprzez ich satysfakcję. Istotne są też emocje, które zapewniają więź, podobnie jak w relacjach niebiznesowych.

To strategia długotrwała, która wymaga działania na wielu płaszczyznach i aby ją skutecznie realizować potrzebny jest długotrwała wymiana komunikatów, zatem jest to strategia typu konwersacyjnego. W jakimś stopniu musisz być w niej otwarty również na słuchanie klientów.

Marketing wirusowy

Jest to strategia reklamowa, która w ostatnich dekadach stała się bardzo popularna i dalej zyskuje na popularności. W dobie internetu kupujący udostępniają treści. Reklama wirusowa bazuje zatem na sieciach społecznościowych takich jak facebook czy LinkedIn, w zależności od charakteru biznesu. Reklama wirusowa może również obejmować wymianę werbalną, chociaż aktualnie duża część komunikacji meczy konsumentami odbywa się właśnie w internecie.

Ekologiczny marketing

W dzisiejszych czasach pewna część nabywców może nie chcieć kupować produktów, które mają niekorzystny wpływ na środowisko. Reklama nastawiona na ekologię może obejmować aspekty produktu takie jak wytwarzanie ich w przyjazny dla środowiska sposób. Sprzedaż produktów opakowaniach przyjaznych dla środowiska to także aktualnie popularna praktyka biznesowa komunikująca przyjazność marki wobec środowiska.

Marketing oparty na słowach kluczowych

Reklama oparta na słowach kluczowych to np. SEO lub reklamy typu PPC. Ten rodzaj kanału działa poprzez strony wyników wyszukiwania na przykład w Google.

W marketplace’ach takich jak Amazon, ten rodzaj marketingu również działa, i mówimy tutaj o np. Amazon SEO. Celem tego typu działań jest to, że gdy klient sieciowy wpisze określone hasło w wyszukiwarce w wynikach pojawi się się produkt Twojej firmy.

PPC oznacza “Pay per Click” czyli model rozliczeń gdzie reklamodawca płaci za każde kliknięcie w reklamę. Jest to dość drogi kanał, ale również niezwykle skuteczny. odpowiednio optymalizując takie kampanie, można zmniejszać jej koszty.

Korzyści z posiadania strategii marketingowej

Zapewnia przejrzystość w organizacji

Wybór technik promocji, cele reklamowe na dany rok, a także strategie pozycjonowania marki, pomagają w ustaleniu tożsamości organizacji. Wyraźne ich określenie daje przewagę rynkową.

Pozyskiwanie nowych klientów

To główny cel strategii marketingowej. Większość organizacji walczy o utrzymanie się na powierzchni, nie wspominając o rozwoju. Mając opracowaną strategię marketingową i realizując ją, z czasem jej siła zacznie przekładać się na wzrosty sprzedaży. Oczywiście pod warunkiem, że dokładnie określisz podstawowe założenia jak grupa docelowa i ich ulubione kanały komunikacji.

Zwiększa reputację firmy

Głównym elementem strategii są klienci, zarówno nowi, jak i powracający. To właśnie dzięki strategii marketingowej masz szansę na zbudowanie z nimi trwałej relacji a to oznacza, że będą oni to Ciebie wracać.

Podsumowanie

Posiadanie strategii marketingowej stanowi DNA firmy i jest punktem wyjścia przy budowaniu jej wizerunku w oczach klientów. Rodzaj zastosowanej strategii marketingowej zależy m.in. od wielkości firmy, grupy docelowej, czy też rodzaju produktów i usług. Jeśli chcesz poczytać więcej o różnych formach komunikacji, koniecznie odwiedź bloga Digital Business Tools.

Sprawdź również

Strategia content marketingowa – co warto o niej wiedzieć?

Coraz więcej firm dostrzega znaczenie przemyślanego planu działań opartych na wartościowyc…