Związek między czasem ładowania strony a wyjściami
Pod koniec ubiegłego roku na łamach Lepiej Widocznych pojawił się wpis opisujący czym jest współczynnik wyjść. Wyjaśniliśmy sobie, że pokazuje nam procent użytkowników, dla których dana podstrona serwisu była ostatnią z całej ścieżki wizyty. Wstępnie omówiliśmy również powody, dla których internauci mogą opuszczać naszą stronę. Dziś zajmiemy się jednym z nich, a mianowicie czasem ładowania strony. Czy istnieje korelacja między tymi dwoma wskaźnikami?
Kiedy część naszych podstron w serwisie generuje dużo większy niż średnia procent wyjść powinna nam się zapalić czerwona lampka – to oczywiste. Wiadomo bowiem, że coś z tymi podstronami jest nie tak. Jednym z powodów takiego stanu rzeczy może być zbyt długi czas ładowania danej podstrony. Wszyscy wiemy jak mocno denerwujące jest oczekiwanie aż strona się w pełni załaduje lub chociaż w stopniu umożliwiającym skorzystanie z interesujących nas jej części. Nierzadko podczas ładowania tracimy cierpliwość i rezygnujemy z dalszego przeglądania witryny zwiększając tym samym wskaźnik wyjść dla podstrony, która nie chciała nam się załadować. Jak przedstawia się to w Google Analytics?
O tym, w jaki sposób sprawdzić współczynnik wyjść pisałem już w poprzednich wpisach ale dla przypomnienia informacje te znajdziecie w prawym panelu Google Analytics ZACHOWANIE -> ZAWARTOŚĆ WITRYNY -> STRONY WYJŚCIA. Ważniejsze dla nas jest dziś sprawdzenie czasu ładowania się poszczególnych podstron. Dane te odnajdziesz klikając w ZACHOWANIE -> SZYBKOŚĆ WITRYNY -> CZAS WCZYTYWANIA.
Po kliknięciu wyświetli nam się widok zawierający szereg danych dotyczących naszej strony. Nas najbardziej interesuje pierwsza kolumna tj. Adres URL podstrony oraz ostatnia czyli czas jej wczytywania. W tej drugiej mamy również graficzne wskazanie odchylenia od średniej dla całej witryny. Jest to pomocne przy wyłapywaniu tych zbyt długo się ładujących podstron.
Czy istnieje korelacja między czasem ładowania a współczynnikiem wyjść?
Na chłopski rozum możemy stwierdzić, że na pewno występuje związek między przedłużającym się czasem ładowania a wysokim współczynnikiem wyjść. Sprawdźmy to jednak na żywym przykładzie. Mając dostęp do panelu administracyjnego Google Analytics każdy z nas może to zrobić we własnym zakresie. Dobrym pomysłem będzie wyeksportowanie danych do pliku exel i tam posortowanie po czasie ładowania. Następnie w tym samym pliku, w kolumnie obok ustawmy informacje o współczynniku wyjść dla danej podstrony.
Czy w każdym przypadku długi czas ładowania będzie równoznaczny z wysokim wskaźnikiem wyjść? Zapewne nie ale mając przygotowaną wyżej opisaną tabelkę możemy wyselekcjonować te podstrony, które spełniają dwa warunki tj. dużo wyższy od średniej czas ładowania i wyższy od średniej wskaźnik wyjść. Lista którą otrzymamy będzie dla nas wyznacznikiem, które podstrony serwisu w pierwszej kolejności przejrzeć pod kątem page speed.
Na czas ładowania strony warto zwracać szczególną uwagę również ze względu na SEO. Wszak to jeden z czynników mających wpływ na pozycję Waszych stron w Google.
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
Współczynnik odrzuceń – czym jest i jak go interpretować?
Bounce rate, wskaźnik odrzuceń, współczynnik odrzuceń – znany jest pod wieloma nazwami, al…
Bardzo fajny artykuł, praktyczny i wiele wyjaśnia. Gdyby ktoś był w stanie polecić podobne treści , magazyny , czy książki może poza social media manager , bo już to czytam, to byłbym wdzięczny !
Ja polecam magazyn Marketing w Praktyce, gdzie znajdziesz również artykuły mojego autorstwa 😉 Pozdrawiam