Czego oczy nie widzą, tego sercu żal!
Każdemu zapewne nieraz przytrafiła się sytuacja, gdy po wpisaniu adresu URL w przeglądarce pojawiał się błąd 404. Często zniechęca nas to na tyle, że opuszczamy stronę www rezygnując zupełnie z dalszych poszukiwań potrzebnych nam danych. Aby uniknąć tej przykrej sytuacji, w której nieistniejące strony niekorzystnie wpływają na ruch na stronie, warto zadbać, aby strona błędu 404 była wyposażona o kilka niezbędnych elementów.
Pozbądź się niechcianych 404
Przede wszystkim zadbaj o to, aby na Twojej stronie nie pojawiały się linki wewnętrzne kierujące do nieistniejących JUŻ stron lub błędnych adresów URL. Taka sytuacja może być pozostałością po STAREJ stronie, którą wymieniliśmy na nową lecz zapomnieliśmy wykonać odpowiednich przekierować 301. Podobnie przy zmianie serwera FTP część plików mogło się po drodze zagubić – co skutkuje występowaniem nieistniejących stron.
Przed uruchomieniem nowej lub odświeżonej witryny należy dokładnie sprawdzić czy nie występują, gdzieś wyżej opisane kwiatki. Problemy mogą pojawić się również podczas tworzenia przyjaznych adresów URL w pliku .htaccess. Operacja ta, jakże pożyteczna dla SEO, nie kończy się tylko na przepisaniu adresu ale również na wykonaniu przekierowań starych adresów na nowe. W innym wypadku klikanie w anchor teksty kończyć się będzie wędrówką do strony błędu 404, a w konsekwencji – najczęściej – utratą USERa.
Zainteresuj czymś internautę!
Jeśli już jednak zdarzyła się sytuacja awaryjna i z nieznanych, bądź niezależnych od nas przyczyn (np. źle wpisany URL przez internautę) użytkownik trafi na stronę błędu powinniśmy zrobić wszystko aby nie zniechęcił się. Postarajmy się przyciągnąć jego uwagę. Może do tego służyć ciekawy artykuł (jak ten ;-)), zabawna grafika czy wciągający filmik.
Nie dopuszczajmy do sytuacji, w której odwiedzający nas człowiek trafia w ślepą uliczkę bez możliwości powrotu. ZAWSZE na stronie błędu 404 powinno pojawić się menu, link do mapy strony lub przynajmniej link umożliwiający powrót do wcześniejszej strony.
Przyda się również krótki tekst informujący o tym, gdzie się znajduje USER i dlaczego nie trafił na szukaną przez siebie stronę. Dobrym zwyczajem jest zaproponowanie mu innych, również wartościowych materiałów lub udostępnienie wyszukiwarki działającej w obrębie naszej witryny.
Zaopiekuj się zbłądzonym gościem – Google Cię polubi 😉
W ten sposób mamy szansę nie tylko nie zniechęcić internauty ale również skłonić go aby w dalszym ciągu pozostał na stronie, generując dalszy ruch. Użytkownik wszedł na Twoją stronę przez przypadek? Nie szkodzi. Nie wyganiaj go! Wręcz przeciwnie. Przywitaj miłym tekstem, zachęć, aby został dłużej, zaproponuj mu coś do poczytania lub pooglądania.
Taka postawa na pewno przełoży się na sposób postrzegania Twojej witryny przez Google. Do tego mniej odrzuceń z powodu 404 i ciekawy content to więcej ruchu na stronie a stąd już prosta droga do szczytów w SERP! 😉
Powodzenia!