FAQ – jak je napisać w zgodzie z SEO?

Luty 13th, 2018 faq-pytania

Każda marka chcąca dbać o dobre relacje z klientem musi postawić na otwartą komunikację z nim. Służą do tego chociażby profile w mediach społecznościowych, czaty online czy księgi gości. Często stosowanym przez firmy obecne w sieci rozwiązaniem kwestii komunikacji z klientem jest udostępnianie na stronach tzw. FAQ. Jest to zbiór często zadawanych pytań (Frequently Asked Questions), które zebrane w jednym miejscu, wraz z odpowiedziami mają służyć użytkownikom wszelkimi radami i rozwiązaniami potencjalnie nurtujących kwestii. Jak zbudować swój dział FAQ, aby dobrze służył nie tylko userom ale również był przyjazny dla robotów wyszukiwarek?

Jak przygotować pytania do FAQ?

Już na etapie formułowania kwestii, które zostaną poruszone w dziale „Najczęściej zadawane pytania” możemy wiele dobrego zrobić dla swojej witryny i jej widoczności w sieci. Oczywiście podczas wyboru pytań warto kierować się tym, o co faktycznie pytają internauci. Wystarczy więc zrobić szybki research z maila i kanałów Social Media i sprawdzić, które zagadnienia były dla naszych klientów najbardziej interesujące. Spiszmy je lub pogrupujmy w jakieś bloki tematyczne.

Skorzystaj z analizy słów kluczowych!

Zanim jednak umieścimy je na odpowiedniej podstronie serwisu warto sprawdzić ich potencjał w wyszukiwaniach Google. Być może odpowiednio sformułowane zapytanie generuje dużo więcej zapytań do wyszukiwarki niż to, które właśnie mieliśmy zamiar umieścić na naszej stronie www. Pomocne w ustaleniu popularności danych haseł będą takie narzędzia jak chociażby Keyword Planner lub SENUTO. To drugie da nam również możliwość generowania całych pytań ze wskazanych fraz kluczowych. Jeśli zauważymy więc, że użytkownicy często pytają o rozmiar spodni z naszej jesiennej oferty, wstukajmy słowa klucze w generator pytań SENUTO (rozmiar spodni, jesienna oferta, spodnie jesienne, spodnie), a dostaniemy szereg możliwych zapytań wraz z szacowaną średnią miesięczną liczbą zapytań do Google, jakie generuje dane pytanie. W ten sposób upieczemy dwie pieczenie na jednym ogniu – nie dość, że odpowiemy na częste pytania naszych użytkowników to jeszcze zyskamy szansę na ściągnięcie przy okazji nieco ruchu z organiki.

Zachęć do działania, czyli Call to Action w praktyce

Kiedy już user odwiedzający naszą stronę zetknie się z jakimś problemem i trafi na stronę FAQ, gdzie faktycznie znajdzie się odpowiedź na nurtującą go sprawę nie kończmy na tym! Sama sucha odpowiedź nie jest tym, na czym nam naprawdę zależy. Przecież nadrzędnym celem e-commerce jest pozyskanie klienta i sprzedaż towaru lub usługi, a nie odpowiadanie na pytania użytkowników. Brzmi to brutalnie ale to prawda więc jeśli chcemy, aby nasze FAQ naprawdę zaczęło działać zadbajmy o to, aby przy każdej odpowiedzi znalazł się przycisk Call to Action. Przykładowo więc człowiek pyta o rozmiar spodni na jesień? Opiszmy możliwie szeroko i przystępnie naszą skalę rozmiarów, a następnie dodajmy link z przekierowaniem na stronę zakupową ze wskazanymi rozmiarami.

Co jeśli pytanie nie dotyczy działu zakupowego i ciężko przenieść danego użytkownika do koszyka zakupów? Wówczas zostawmy krótką informację w stylu „Jeśli otrzymane odpowiedzi okazały się pomocne zostaw proszę pozytywną opinię w naszych profilach Social Media i Google Moja Firma”. Te pozytywne opinie zaprocentują w przyszłości.

Optymalizacja treści

Bardzo istotną sprawą, którą większość twórców stron www pomija jest optymalizacja treści strony FAQ pod Google. Krótko mówiąc wiele z nich jest po prostu nieprzystępnych dla wyszukiwarki. Brakuje w nich jasnego podziału na nagłówki (H1, H2, H3), pogrubień, wspominanego wyżej linkowania wewnętrznego. Dobrze byłoby też dodać jakieś grafiki, a może nawet filmik instruktażowy dający rozwiązanie jakiegoś problemu. Odpowiednio opisane atrybutami ALT zdjęcia również mogłyby wspomóc naszą widoczność w SERP – na pewno zaś nie zaszkodzą.

To, co również jest istotne, a niestety bardzo częste wśród spotykanych przeze mnie stron FAQ to ukrywanie części treści pod przyciskiem „czytaj więcej” bądź „rozwiń”. O ile wyszukiwarki dobrze radzą sobie z odczytywaniem zwijanej treści to, jak pokazywały testy, niekoniecznie traktują je na równi z tekstem w pełni rozwiniętym już na starcie po załadowaniu strony. Możemy więc zupełnie nieświadomie i niechcący strzelić sobie w stopę i zwinąć treść ze słowami kluczowymi, na które przez co ciężej będzie nas znaleźć w wynikach wyszukiwania.

FAQ to świetnie miejsce, gdzie nie tylko użytkownik znajdzie potrzebne mu odpowiedzi ale też możemy sporo ugrać w walce o lepszą widoczność w SERPach. Nie marnujmy tej szansy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kategorie